تقویمی پر از بدقولی

مجری و تهیه‌کننده نود که به درازای بیست سال عمر تولید برنامه توقیف شده‌اش وعده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را شنیده و با مردم در میان گذاشته، حالا حق دارد مثل بسیاری از هواداران دو باشگاه نسبت به تحقق این مساله بدبین باشد. فردوسی‌پور در ادامه همین مصاحبه می‌گوید: «اگر واقعا قرار به واگذاری پرسپولیس و استقلال باشد خیلی خوب است که این اتفاق رخ بدهد، اما من شخصا فکر می‌کنم عزم جدی وجود ندارد.»

   واگذاری در دهه فجر محقق نشد

شاید یکی از مصداق‌های اثبات این بدگمانی، باطل از آب درآمدن آخرین تاریخ وعده داده‌شده برای واگذاری باشد. همین چندی پیش حسن‌علی قنبری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران گفته بود: «واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در جریان است و از آنجا که اطلاعات پرسپولیس منظم‌تر و دقیق‌تر بوده این باشگاه زودتر واگذار می‌شود. قرار بر این است که پرسپولیس در دهه فجر واگذار شود. واگذاری شرکت استقلال هم در حال رسیدگی است و شاید با وقفه یک هفته‌ای بعد از واگذاری پرسپولیس انجام شود.» به هر حال این چندمین بار است که سقف زمانی در نظر گرفته شده برای خصوصی‌سازی دو باشگاه محبوب ایرانی منقضی می‌شود، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اگر از تلاش دولت قبلی برای برگزاری مزایده‌های خصوصی‌سازی و آن داستان رد اهلیت‌ها بگذریم، دولت جدید راهکار عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار سرمایه را برگزید و به این منظور مرتبا تاریخ‌های مختلف را به‌عنوان زمان عرضه سهام اعلام کرد. نیمه سال ۹۸، پایان سال ۹۸، نیمه سال ۹۹ و این بار دهه فجر سال جاری از جمله تاریخ‌هایی بودند که آمدند و رفتند، اما خبری نشد. درحال‌حاضر بحث بر سر این است که پرسپولیس و استقلال تا پایان سال ۹۹ به بخش‌خصوصی واگذار شوند، اما با توجه به سابقه ناخوشایند این قبیل قول و قرارها، بدیهی است که مردم زیاد موضوع را جدی نگیرند.

   به عمر این دولت قد می‌دهد؟

درحال‌حاضر پرسش اینجاست که آیا نهایتا واگذاری پرسپولیس و استقلال به عمر دولت جاری قد خواهد داد؟ این بدگمانی بین برخی مخاطبان وجود دارد که با توجه به مدت کوتاه باقی‌مانده از دوران دولت دوازدهم، ممکن است ماموریت واگذاری به دولت بعدی محول شود و باز همه چیز به قبل از نقطه آغاز برگردد! همه از مصائب اداره دولتی تیم‌های فوتبال آگاه هستند و خود وزارت ورزش هم بهتر از هر کس دیگری می‌داند ادامه این روند چیزی جز ضرر مالی و حیثیتی برای دولت ندارد، اما بخشی از بدنه جامعه ایرانی بر این باور است که دولت به دلایل اجتماعی و پایگاه عظیم و چشمگیر مردمی پرسپولیس و استقلال حاضر نیست به همین راحتی مالکیت آنها را از کف بدهد. در این بین بیش از ۲۰ سال وعده نامحقق برای واگذاری، فرضیه موردنظر را تشدید کرده و حالا هم نوبت به امروز و فردا کردن عرضه سهام دو باشگاه در بورس تهران رسیده است. اگر واقعا ظرف مدت کوتاه باقی‌مانده سهام سرخابی‌ها واگذار نشود، مردم حق دارند این پرونده را برای همیشه در ذهن‌شان بایگانی کنند.