تلخ، شیرین، دردناک

* علیرضا بیرانوند: دروازه‌بان اول تیم‌ملی ایران که به تازگی موفق به جلب اعتماد هواداران آنتورپ بلژیک شده بود، بدترین اتفاقات ممکن را تجربه کرد. آنتورپ در دیدار رفت مرحله‌یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا به مصاف گلاسکو رنجرز اسکاتلند رفت؛ تیمی که هدایتش را جرارد، اسطوره باشگاه لیورپول بر عهده دارد. آنتورپ این بازی را با نتیجه ۴ بر ۳ به حریف واگذار کرد. این درحالی است که بیرانوند ابتدا روی یکی از گل‌های تیم اسکاتلندی دچار اشتباه فاحش در خروج از دروازه شد و سپس گل دیگری را از روی نقطه پنالتی دریافت کرد. سر همان ماجرای خروج از دروازه، بیرو دچار مصدومیت هم شد، اما به حضور در زمین اصرار کرد تا اینکه در ۱۵ دقیقه پایانی دیگر نتوانست به‌کار ادامه بدهد. علیرضا زمانی میدان را ترک کرد که تیمش ۳بر۲ جلو بود، اما با خروج او از میدان، گلاسکو رنجرز موفق شد دو گل دیگر به ثمر برساند و بازی را ببرد. بیرو که در اثر مصدومیت ژان بوته فرانسوی به ترکیب اصلی آنتورپ رسیده بود، حالا خودش هم آسیب دیده و روشن نیست چه زمانی به آمادگی کامل برسد. بعد از مسابقه نقل قولی از علیرضا منتشر شد که در آن گفته بود حتی نمی‌تواند راه برود. رسانه‌های بلژیک اما بیشتر از آنکه با بیرانوند به خاطر مصدومیتش همدردی کنند، روی اشتباه او متمرکز شدند و بار دیگر به انتقاد از گلر ایرانی پرداختند. به‌عنوان مثال یک روزنامه در مورد او نوشت: «دروازه بان ایرانی اشتباه ناشیانه‌ای مرتکب شد و یک گل به حریف هدیه داد. نه؛ بیرانوند هرگز قابل اطمینان نخواهد شد.» به هر حال به‌نظر می‌رسد علیرضا همچنان کار سختی در آنتورپ دارد و ظاهرا قرار نیست فراز و فرودهای او به پایان برسد.

* علی کریمی: در یکی از دو مسابقه مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی قطر، علی کریمی در لباس الدحیل مقابل الغرافه قرار گرفت و شب تلخ و شیرینی را پشت‌سر گذاشت. او که از جمله آماده‌ترین بازیکنان این روزهای فوتبال ایران به شمار می‌آید، در دقیقه ۱۹ این بازی به اشتباه دروازه تیم خودی را گشود. با این حال او پیش از پایان نیمه اول روی یک ضربه ایستگاهی موفق شد دروازه الغرافه را بگشاید و اشتباهش را جبران کند. کریمی پس از ارسال دو پاس گل در مسابقات لیگی و نیز جام‌جهانی باشگاه‌ها، این بار موفق به گلزنی برای الدحیل شد تا روند رو به رشدش ادامه داشته باشد.

* شجاع خلیل‌زاده: در دیگر بازی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی قطر، الریان به مصاف السد رفت. لورن بلان، سرمربی مشهور الریان بار دیگر شجاع خلیل‌زاده را در سمت راست خط دفاعی به میدان فرستاد. بعد از ۸۰ دقیقه نبرد پایای بین دو تیم، نهایتا شجاع خلیل‌زاده با اشتباهش نتیجه بازی را تعیین کرد. او روی بغداد بونجاح مرتکب خطای پنالتی شد و السد با به ثمر رساندن همین ضربه به فینال راه یافت. فوتبالی‌ها می‌دانند که تقابل شجاع و بغداد در این سال‌ها چقدر حیثیتی بوده و اشتباه خلیل‌زاده از این نظر هم برای او دردناک تلقی می‌شود.