گلزنان گمشده

* شیخ دیاباته: ۱۵ دیدار استقلال در نیم‌فصل اول در شرایطی به پایان رسید که شیخ تنها در هفت دیدار برای تیمش به میدان رفت و البته در اغلب آنها هم فیکس نبوده است. او فصل گذشته با به‌ثمر رساندن ۱۵ گل آقای گل لیگ برتر شد، اما امسال در بیش از ۵۰ درصد بازی‌ها کلا غایب بوده و در ۵۰ درصد دیگر هم تنها دو گل به‌ثمر رسانده است. بی‌گمان اگر دیاباته با همان فرم فصل گذشته در اختیار محمود فکری قرار می‌گرفت، شرایط برای این مربی خیلی فرق می‌کرد.

* استنلی کی‌روش: به‌نظر می‌رسد مهاجم برزیلی سپاهان اسیر یک سیر نزولی فاحش شده است. کی‌روش استنلی در لیگ هجدهم با به‌ثمر رساندن ۱۶ گل آقای گل فوتبال ایران شد و کفش طلا را ربود. با این وجود آمار گلزنی استنلی در لیگ نوزدهم به شکل چشمگیری کاهش یافت؛ به‌طوری که او فصل گذشته با تنها هفت گل زده حتی نتوانست نزدیک به کورس مدعیان کفش طلا باشد. در ادامه این افول هم حالا و بعد از گذشت نیم‌فصل از لیگ بیستم، کی‌روش تنها یک بار موفق شده برای سپاهان گل بزند. او اوایل فصل خیلی مورد اعتماد محرم نویدکیا نبود، اما در ادامه هم که به میدان رفت نتوانست نشانی از مهاجم تیزچنگ گذشته داشته باشد. کی‌روش تا اینجای فصل در ۱۰ بازی به میدان رفته و بنابراین زدن فقط یک گل از سوی او اصلا نمی‌تواند قابل قبول باشد.

* محمد محبی: پدیده بی‌چون و چرای لیگ نوزدهم بود و به‌عنوان خرید گمنام لیگ یکی، همه چشم‌ها را به خودش خیره کرد. محبی در سایه آن درخشش حتی به تیم‌ملی هم رسید و در دوران کوتاه حضور مارک ویلموتس، به شکل ویژه موردتوجه مربی بلژیکی قرار گرفت. با این حال ستاره بوشهری این فصل به ندرت از سوی محرم نویدکیا در ترکیب اصلی گنجانده شده است. مجموع مسابقات فیکس و ذخیره محبی برای سپاهان در لیگ بیستم به ۱۳ بازی می‌رسد و او در این مدت تنها یک بار موفق به گلزنی در برابر ذوب‌آهن شده است. این بازیکن فصل گذشته ۶‌گل برای طلایی‌پوشان به‌ثمر رسانده بود.

* مهدی عبدی: مهاجم مازندرانی پرسپولیس ویژگی عجیبی دارد و انگار تنها در مسابقات مهم و بزرگ پای او به گلزنی باز می‌شود! عبدی امسال در لیگ برتر فقط دو گل زده که یکی از آنها برابر استقلال در دربی تهران بوده و دیگری در مصاف دشوار با فولاد. او در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا هم گل زده، اما در مسابقات عادی لیگ معمولا محو بوده؛ تا جایی که اواخر نیم‌فصل اول از ترکیب اصلی کنار گذاشته شد. عبدی فصل گذشته در قامت یک پدیده جوان به فوتبال ایران معرفی شد و در ۱۴ بازی لیگی ۴ گل برای سرخپوشان زد، اما امسال که جایگاهش تثبیت شده و انتظار می‌رفت بهتر عمل کند، در همان ۱۴ بازی موفق به ثبت دو گل شده است.