کورس بیستم در نیمه‌راه

* اول: پرسپولیس در چهار فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شده و این درحالی است که در سه نوبت، سرخپوشان قهرمانی نیم‌فصل را هم به‌دست آورده بودند. تنها در لیگ هجدهم یا فصل آخر حضور برانکو ایوانکوویچ بود که سپاهان با تفاضل گل بهتر قهرمان دور رفت مسابقات شد. امسال برای چهارمین بار در پنج سال گذشته شاهد تکرار این موفقیت از سوی پرسپولیس بودیم. پرسپولیس البته نسبت به فصل گذشته یک امتیاز عقب است، چون آنها پارسال با ۳۱ امتیاز قهرمان نیم‌فصل شدند، اما فراموش نکنید این تیم درحال‌حاضر میانگین دو امتیاز از هر بازی را دارد و هیچ تیمی در تاریخ لیگ برتر وجود نداشته که با این میانگین قهرمان پایان فصل نشود.

* دوم: در جدول مسابقات خانگی، پرسپولیس صدرنشین است. این تیم در دور رفت ۸ میزبانی داشته و ۲۰ امتیاز در ورزشگاه آزادی کسب کرده است. این یعنی سرخپوشان در دور برگشت ۷ میزبانی در آزادی دارند و کارشان قدری مشکل‌تر خواهد شد. صنعت نفت و فولاد با ۱۶ و ۱۵ امتیاز از هفت میزبانی، دومین و سومین تیم‌های برتر مسابقات خانگی بوده‌اند. استقلال از هفت میزبانی‌اش ۱۴ امتیاز گرفته و احتمالا متعجب خواهید شد اگر بدانید یکی از بدترین عملکردها در مسابقات خانگی از آن تراکتور بوده است. تیم تبریزی از هشت بازی برگزار شده در ورزشگاه یادگار امام تنها شش امتیاز کسب کرده است. تراکتور در جدول مسابقات خانگی روی پله چهاردهم قرار دارد. تنها ماشین‌سازی و ذوب‌آهن در خانه بدتر از این تیم نتیجه گرفته‌اند.

* سوم: در عوض اما تراکتور بهترین تیم مسابقات بیرون از خانه در نیم‌فصل اول بوده است. این تیم از هفت میهمانی خود ۱۶ امتیاز اندوخته که آمار بسیار خوبی است. گل‌گهر دومین تیم برتر مسابقات بیرون از خانه است. سیرجانی‌ها از ۷ میهمانی‌شان ۱۴ امتیاز کسب کرده‌اند. سپاهان هم با اندوختن همین تعداد امتیاز از ۸ بازی بیرون از خانه سوم است. جالب است که پرسپولیس از هفت بازی بیرون از خانه‌اش فقط دو تا را برده؛ یکی برابر تراکتور و دیگری پیروزی ۵ بر صفر مقابل گل‌گهر سیرجان! بدترین میهمان نیم‌فصل اول هم ماشین‌سازی بوده که از هشت بازی بیرون از خانه، پنج تا را باخته و سه تا را مساوی کرده است.

* چهارم: دو پدیده امسال بی‌گمان دو تیم تازه صعود کرده آلومینیوم اراک و مس رفسنجان بوده‌اند. شاگردان رسول خطیبی در استان مرکزی که تنها باخت پرسپولیس را به این تیم تحمیل کردند، نیم‌فصل را با ۲۲ امتیاز در رده ششم به پایان بردند. تیم محمد ربیعی هم با همین تعداد امتیاز روی پله هشتم قرار گرفت.