فکری رفت

حالا آخرین‌شان محمود فکری است؛ سرمربی استقلال در لیگ بیستم که باشگاه پیش از آغاز دور برگشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تحت هر شرایطی از او حمایت خواهد کرد، اما صرفا تساوی یک-یک در بازی اول برابر مس رفسنجان کافی بود تا او را شبانه کنار بگذارند. از ساعتی پس از توقف آبی‌پوشان برابر مس، شایعه برکناری فکری سر زبان‌ها افتاد. هیات‌مدیره به‌صورت آنلاین تشکیل جلسه داد و اگرچه خبر قطعی روی سایت باشگاه نرفت، اما محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر با اطمینان به مخاطبانش گفت خبر قطع همکاری صبح سه‌شنبه منتشر خواهد شد. همین اتفاق هم رخ داد و پیش از ظهر دیروز محمود فکری با حضور در محل باشگاه استقلال استعفای خودش را تقدیم کرد؛ نوعی کناره‌گیری اجباری که گویا شکل محترمانه‌تر همان اخراج است. به این ترتیب شایعه‌ای که از هفته دوم و پس از اولین شکست فصل استقلال برابر فولاد متولد شد، تنها ۱۶ هفته بعد از شروع لیگ شکل واقعی به خودش گرفت و فکری صندلی‌اش را ترک کرد.

   چه کسی مقصر بود؟

حضور کوتاه‌مدت محمود فکری روی نیمکت استقلال، به دورانی پرفراز و نشیب منتهی شد؛ مقطعی که گاهی استقلال در آن صدرنشین لیگ شد و گاهی سرمربی تیم به خاطر نمایش‌های ضعیف به شدت تحت فشار قرار گرفت. بسیاری بر این باورند که از ابتدا انتخاب فکری برای هدایت استقلال درست نبود، چرا که او با وجود سابقه مفصلش در دوران بازی، به‌عنوان مربی در لیگ برتر فقط سابقه چند ماه کار با نساجی را داشت. خود فکری هم بعدتر اشتباهات دیگری مرتکب شد. او یک کادر فنی بسیار شلوغ با چهره‌های عمدتا امتحان پس‌داده را دور خودش جمع کرد و در ادامه سیاست رفتار متناقض با بازیکنان را در پیش گرفت. به‌عنوان مثال هروویه میلیچ صرفا به خاطر یک پست انتقادی در اینستاگرام از برنامه‌های کادر فنی کنار گذاشته شد، اما وریا غفوری با وجود پرخاشش بعد از تعویض یا مهدی قائدی به‌رغم قهر ۱۱ روزه‌اش با هیچ تنبیهی مواجه نشدند. به همین دلیل هم خیلی‌ها معتقدند نیمکت استقلال برای فکری بزرگ بود و او با اشتباهاتش شانس موفقیت را از خودش گرفت. هرچند نباید فراموش کنیم عوامل بازدارنده دیگری هم در کار فکری خلل ایجاد کرد؛ مثل فشار مبهم مجازی که در تمام طول فصل، بعضا به شکل غیرمنصفانه این مربی را آزار داد. از یاد نبریم همین حالا فکری در حالی نیمکت استقلال را ترک می‌کند که تیمش فقط ۶ امتیاز با صدرنشین لیگ فاصله دارد. آیا این همه انتقاد از او، عادلانه بود؟

   فرهاد برمی‌گردد؟

طبیعتا بعد از انتشار خبر برکناری محمود فکری، انتخاب جانشین او به داغ‌ترین بحث در فضای رسانه‌ای تبدیل شد. تا لحظه تنظیم این مطلب جانشین فکری انتخاب نشده بود و از چهره‌هایی مثل فرهاد مجیدی، محمد تقوی، امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام و... به‌عنوان گزینه‌های هدایت استقلال یاد می‌شد. بدیهی است که هر کدام از این نفرات موانع و مشکلات خاص خودشان را برای رسیدن به نیمکت آبی‌ها دارند، غیر از فرهاد مجیدی که این اواخر پیشنهاد هدایت دو، سه تیم لیگ برتری، از جمله ذوب‌آهن را رد کرد و بسیاری عقیده دارند منتظر پیشنهاد استقلال نشسته است. مجیدی فصل گذشته هم بعد از جدایی آندرا استراماچونی هدایت آبی‌ها را بر عهده گرفت و پس از شکست در فینال جام حذفی و اختلاف با احمد سعادتمند، مدیرعامل وقت باشگاه از شغلش کنار رفت.