خداوند صبر بدهد!

بهترین مثال برای روشن کردن آنچه می‌گوییم، خود مصطفی دنیزلی است. او در لیگ ششم سرمربی پرسپولیس بود و تیمش چنان فوتبال زیبایی ارائه می‌داد که هر نود دقیقه‌اش، یک هفته هواداران را مست می‌کرد. آن سرعت بالای انتقال توپ، آن همه خلق موقعیت و آن فوتبال شناور و جذاب، سوی چشم بیننده‌ها را زیاد می‌کرد! آخرش اما آفت فرصت‌سوزی پرسپولیس دامن آقا مصطفی را هم گرفت و تیم تماشایی او را در جدول رده‌بندی سوم کرد. سال بعدش افشین قطبی با فوتبالی که هرگز به این اندازه زیبا نبود قهرمان شد و حالا نام قطبی در تاریخ باشگاه پرسپولیس بالاتر از اسم دنیزلی نوشته می‌شود. از قضا مربی ترکیه‌ای همین هفته گذشته یک مصاحبه با رسانه‌های کشورمان داشت و بار دیگر تکرار کرد: «یک قهرمانی به پرسپولیس بدهکارم.» خب اما تسویه این بدهی برای مردی که حالا ۷۱ ساله شده، غیرممکن به نظر می‌رسد. بله؛ فرصت ساختن خوب است، اما هدر دادن آنها یعنی انگار هیچ کاری نکرده‌ای. به زبان فارسی سخت هم از قدیم گفته‌اند: «کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد.»

همه اینها را گفتیم که یادآوری کنیم پرسپولیس بیستمین بازی‌اش در لیگ بیستم را با دو گل از نساجی برد و موقتا تا پیش از برگزاری بازی دوشنبه سپاهان و نفت مسجدسلیمان به صدر جدول رده‌بندی رسید. با این همه، در این دیدار هم مثل خیلی از دیگر مسابقات فصل شاهد از بین رفتن انبوهی از موقعیت‌های گل بودیم. شهریار مغانلو دو، سه فرصت خوب را از دست داد و مهدی ترابی و میلاد سرلک هم چنین کردند. کادرفنی همچنان عقیده دارد منتقدان باید روی هنر ایجاد موقعیت گل در این تیم تمرکز کنند و کاری به گل نزدن بازیکنان نداشته باشند. این درحالی است که شاید آخر فصل پرسپولیس بهای سنگینی بابت این فرصت‌سوزی‌ها بدهد و رویای پنجمین قهرمانی پیاپی را بر باد رفته ببیند.

در همین مطلب هم نوشتیم پرسپولیس این روزها خوب بازی می‌کند، اما در عین حال نباید فراموش کنیم بسیاری از رقبای این تیم در طول هفته‌های اخیر تیم‌های متوسطی بوده‌اند. ۹ حریف آخر سرخپوشان عبارت بوده‌اند از مس رفسنجان، پیکان، گل‌گهر، سایپا، صنعت نفت آبادان، مس نوین کرمان، نفت مسجدسلیمان، پدیده و نساجی. مصاف با برخی از این تیم‌ها قاعدتا باید با پیروزی‌های پرگل‌تری همراه می‌شد، اما منهای دو دیدار با گل‌گهر و تیم دسته دومی مس نوین، پرسپولیس در بقیه مسابقات مشکل گلزنی داشت. به‌زودی سرخ‌ها باید برابر تیم‌هایی همچون ذوب‌آهن، سپاهان، استقلال و فولاد قرار بگیرند و آنجا شاید عادت به فرصت‌سوزی به قیمت پرپر شدن کلیدی‌ترین امتیازات فصل تمام شود.