نه جور هندوستان، نه جور AFC !

* نکته اول: قطعا کنفدراسیون فوتبال آسیا نهادی منفعل و پر از خطا است که گاهی تصمیمات اتخاذ شده از سوی آن، رنگ و بوی سیاست‌زدگی دارد. این مساله به تجربه ثابت شده، اما دلیل نمی‌شود که هر کاری AFC انجام داد جهت‌دار باشد. بالاخره آنجا هم کار سالم و اصولی انجام می‌شود و نباید با پیش‌داوری سراغ تمام تصمیم‌های کنفدراسیون رفت. پارسال اگر همین تشکیلات، الهلال عربستان را به‌خاطر موارد پرشمار ابتلا به کرونا از لیگ قهرمانان اخراج نمی‌کرد، باز پرسپولیس «همین اندازه» شانس برای فینالیست شدن داشت یا کار برایش سخت‌تر می‌شد؟ شاید دادن میزبانی به هند هم واقعا آن‌قدرها کار بدی نبوده باشد. شما را به خدا دندان سر جگر بگذارید.

* نکته دوم: یکی از تکالیف کنفدراسیون فوتبال آسیا، بسط و توسعه فوتبال در قاره کهن است. بالاخره هندوستان هم جزئی از این قاره است که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. اگر شما سردمدار کنفدراسیون بودید، تلاش نمی‌کردید این ظرفیت عظیم مغفول را با چنین حربه‎هایی هر چه بیشتر به سمت فوتبال بکشانید؟ اصلا لیگ قهرمانان از فصل جدید با همین فلسفه چهل تیمی شد. چرا فکر نمی‌کنید AFC دنبال همین هدف بوده که میزبانی را به گوا داده؟ چرا فورا فرضیه بریده شدن سر پرسپولیس را وسط می‌کشید؟

* نکته سوم: جالب اینجاست که در گروه پرسپولیس و گوا، دو تیم از دو کشور بسیار پرامکانات یعنی قطر و امارات هم حضور دارند، اما به اندازه نماینده ایران از داده شدن میزبانی به هند شاکی نیستند! الان باشگاهی مثل الریان قطر هزار برابر بیشتر از پرسپولیس باید عصبانی باشد، چراکه این کشور در فصل گذشته لیگ قهرمانان به خوبی آزمون میزبانی در کرونا را پاس کرده، اما آنها بی‌سروصدا به گوا رفتند و الوحده امارات هم همین کار را کرد. ما اما شاکی هستیم، چون فقط می‌خواهیم سطح توقعات را پایین بیاوریم. در این صورت اگر صعود کنیم که شاهکار کرده‌ایم و اگر حذف شویم، همه چیز گردن هندوستان و کارشکنی‌های AFC گردن‌شکسته است!

* نکته چهارم: حتی فصل گذشته هم برخی مدیران پرسپولیس از شلوغی هتل‌های قطر یا سفت بودن زمین تمرین این کشور(!) ایراد گرفته بودند، اما زمانی که سرخپوشان حماسه آفریدند و فینالیست شدند، یحیی گل‌محمدی یک ربع از میزبانی قطر تمجید کرد! الان هم خیلی نباید به اعتراضات در مورد فقدان آشپز ایرانی در هتل و کمبود ماسک و مواد ضد عفونی توجه کرد. احتمالا همه این نارضایتی‌ها تبدیل به تشکر و قدردانی خواهد شد، اگر باز هم نماینده ایران در زمین نتایج خوبی بگیرد. امید که چنین شود و شما تغییر لحن را ببینید.


کمک‌داور ویدئویی حذف شد؟

در شرایطی که در فصل گذشته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از مراحل حذفی شاهد به کارگیری سیستم کمک‌داور ویدئویی بودیم، گفته می‌شود در فصل جاری خبری از این فناوری نخواهد بود. دیروز مطبوعات اماراتی و عربستانی اخباری در این مورد منتشر کردند و اگر واقعا موضوع صحت داشته باشد، شانس ایران برای کسب میزبانی در مسابقات حذفی افزایش خواهد یافت. پیش‌تر، از فقدان سیستم کمک‌داور ویدئویی به‌عنوان یکی از دلایل واگذار نشدن میزبانی به فوتبال ایران یاد می‌شد.