930 هزار دلار؛ تا امروز

به این ترتیب فوتبال ایران شهریورماه در مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی سه نماینده خواهد داشت که این مساله از نظر فنی و اعتباری، بسیار ارزشمند است. غیر از این اما مثل همیشه پای مسائل مالی هم در لیگ قهرمانان آسیا در میان است. امروز و بعد از پایان مرحله گروهی می‌شود محاسبه کرد که هر تیم ایرانی از رهگذر حضور در این مرحله چه میزان کسب درآمد کرده است.

   پرسپولیس؛ ۳۵۰ هزار دلار

جدول جوایز کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان می‌دهد هر پیروزی در مرحله گروهی ۵۰ هزار دلار و هر تساوی ۱۰ هزار دلار پاداش دارد. صعود به یک‌هشتم نهایی هم با جایزه ۱۰۰ هزار دلاری همراه است. به این ترتیب یک محاسبه ساده حاکی از آن است که پرسپولیس تا اینجا ۳۵۰ هزار دلار پاداش برای خودش ذخیره کرده است. سرخپوشان در مرحله گروهی مساوی نداشتند. آنها پنج برد کسب کردند که ۲۵۰ هزار دلار می‌ارزد و ۱۰۰ هزار دلار هم بابت راهیابی به یک‌هشتم نهایی نصیب‌شان خواهد شد.

   استقلال؛ ۲۷۰ هزار دلار

استقلال در مرحله گروهی سه پیروزی به دست آورد و ۱۵۰ هزار دلار کسب کرد. دو نتیجه مساوی هم برابر الدحیل و الاهلی ۲۰ هزار دلار به رقم مزبور اضافه کرد و البته پاداش ۱۰۰ هزار دلاری صعود را هم باید به این رقم بیفزاییم. در مجموع شاگردان فرهاد مجیدی با صید ۲۷۰ هزار دلار از جده به تهران برگشتند.

   تراکتور؛ ۲۴۰ هزار دلار

تیم شایسته تبریزی هم مرحله گروهی را با پس‌انداز ۲۴۰ هزار دلار ترک کرد. تراکتور ۱۰۰ هزار دلار بابت دو پیروزی و ۴۰ هزار دلار بابت چهار نتیجه مساوی‌اش به دست آورد. آنها در روز آخر با شرایطی معجزه‌وار جواز صعود به یک‌هشتم نهایی را به دست آوردند تا از ۱۰۰ هزار دلار پاداش راهیابی به مرحله بعد هم بی‌نصیب نمانده باشند.

   فولاد؛ ۷۰ هزار دلار

تیم بسیار خوب و زحمتکش جواد نکونام با وجود حذف از مرحله گروهی بسیاری از ناظران را به تحسین وا داشت. این تیم طبیعتا از جایزه ۱۰۰ هزار دلاری راهیابی به یک‌هشتم نهایی بی‌نصیب ماند، اما بابت یک پیروزی و دو تساوی، جمعا ۷۰ هزار دلار به دست آورد.

   دو نکته دیگر

نخست آنکه در خبرهای مربوط به برگزاری مسابقات فصل جاری داشتیم که کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت کمک‌هزینه سفر و اسکان، به هر باشگاه ۱۵۰ هزار دلار می‌پردازد. نکته دیگر هم آنکه تحریم‌های بانکی علیه ایران، شرایط بسیار سختی را برای وصول این پول‌ها به وجود آورده است؛ به‌طوری که ظاهرا پرسپولیس هنوز رقم چشمگیری بابت موفقیت‌های سالیان گذشته‌اش از AFC طلب دارد. با این تفاسیر امیدواریم گشایش‌های قریب‌الوقوع بین‌المللی مخصوصا در بحث برجام، به رفع شدن این گیرها کمک کند، چرا که هر دلار این پاداش‌ها برای صنعت پرهزینه باشگاه‌داری در ایران حیاتی است.