قهر با تلویزیون؟ چرا؟

اتفاق غیرمنتظره بوشهر اما در پایان بازی رخ داد؛ جایی که یحیی گل‌محمدی از حضور در نشست خبری سر باز زد. بهانه سرمربی پرسپولیس هم حضور نمایندگان صداوسیما در محل نشست بود. مدیر رسانه‌ای پرسپولیس در ابتدای کنفرانس خبری که حمید مطهری، دستیار گل‌محمدی در آن حاضر شده بود، اعلام کرد یحیی به خاطر دلخوری از تلویزیون دست به تحریم این رسانه زده است. گویا اظهارات برخی مجریان و کارشناسان سبب رنجش خاطر گل‌محمدی شده و این مربی اعلام کرده تا زمانی که سازمان صداوسیما رسما از او عذرخواهی نکند حاضر نیست با نمایندگان این رسانه گفت‌وگو کند!

رفتار یحیی البته به هیچ‌وجه تازگی ندارد و پیش‌تر دیگر اهالی فوتبال نیز چنین سیاستی اتخاذ کرده بودند. شاید مهم‌ترین مصداق از این داستان مربوط به علی دایی باشد. اسفند ۹۶ زمانی که دایی سرمربی سایپا بود همراه تیمش برای دیدار با داماش راهی رشت شد. آنجا در هتل درگیری عجیبی بین او و یک هنرپیشه نه‌چندان سرشناس سینما و تلویزیون به‌وجود آمد. بعد هم شبکه استانی مصاحبه‌ای از آقای بازیگر در این مورد پخش کرد. دایی به اندازه‌ای از این اتفاق رنجید که اعلام کرد دیگر با تلویزیون مصاحبه نخواهد کرد. او تا زمانی که در فوتبال حضور داشت سر حرفش ماند و حتی در نشست‌های خبری هم نمایندگان صداوسیما را بیرون می‌راند(!) اما در ادامه از فوتبال کنار رفت تا شاید بهانه چندانی هم برای حضور در رادیو و تلویزیون باقی نماند. موارد دیگری هم از این دست داشته‌ایم. به یاد بیاورید زمانی را که وریا غفوری در میکس‌زون ورزشگاه آزادی جمله معروفش را به زبان آورد و خطاب به نماینده تلویزیون گفت: «دوربین را خاموش کن، وگرنه حرف نمی‌زنم.» باشگاه استقلال هم همین ابتدای فصل برنامه فوتبال برتر را تحریم کرد، اگرچه به سه روز نکشیده محمود فکری در استودیو حاضر شد و به صورت حضوری با محمدحسین میثاقی مصاحبه کرد. مطمئن باشید در مورد گل‌محمدی هم به زودی همین‌طور خواهد شد.

به‌طور کلی انتقادات زیادی از صداوسیما وجود دارد که خیلی از آنها هم بحق است و بارها در موردش نوشته‌ایم، اما این قبیل واکنش‌ها از سوی اهالی فوتبال ایران هم واقعا جالب نیست. حالا اگر دوستان به طور دسته‌جمعی مثلا برای احقاق حق پخش تلویزیونی چنین تصمیمی می‌گرفتند می‌شد موضوع را هضم کرد، اما اینکه چرا فلان مجری در فلان شبکه حرفی زده که به من برخورده، واقعا جنبه زیاده‌خواهی دارد. همه جای دنیا رسانه‌ها با لودر از روی آدم‌های معروف رد می‌شوند و اصلا این بخشی از داستان همیشگی چهره‌های سرشناس هنری، ورزشی و حتی سیاسی است، اما اینجا کسی طاقت ندارد کوچک‌ترین حرفی بر خلاف طبع و ذائقه او زده شود. واقعا امروز صداوسیما بابت چه چیزی باید «رسما» از گل‌محمدی عذرخواهی کند؟ بابت اینکه مثلا یکی یک جا روی آنتن کری خوانده یا حرف غلط زده؟ خب باشگاه می‌تواند شکایت کند. کاش آدم‌های ما ظرفیت و آستانه تحمل‌شان را در حد جایگاه‌های بزرگی که در اختیار دارند افزایش بدهند.