پر امید، به سمت منامه

* غایبان بزرگ: از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد که دراگان اسکوچیچ نظری روی رامین رضاییان و وریا غفوری ندارد. او در سه اردوی قبلی تیم‌ملی هم از این دو مدافع راست نامدار دعوت نکرد تا شایعات جدی‌تر شود. حالا هم که به اردوی اصلی رسیده‌ایم خبری از رامین و وریا نیست. در مورد هر دو نفر شایعه زیاد است و مخصوصا راجع‌به رضاییان گفته می‌شود عدم دعوت از او به مسائل غیرفنی ارتباط دارد. به هر جهت آنها بزرگ‌ترین غایبان تیم‌ملی در منامه خواهند بود. در دفاع راست، ما صادق محرمی و دانیال اسماعیلی‌فر را داریم. جعفر سلمانی هم هست؛ بازیکن پورتیموننزه پرتغال که اگرچه اصالتا وینگر است، اما در اردوی قبلی به عنوان مدافع راست مورد استفاده قرار گرفت. بین دروازه‌بان‌ها هم حامد لک و رشید مظاهری خط خورده‌اند تا محمدرضا اخباری به پاس نمایش‌های خوبش در تراکتور، کنار بیرانوند، عابدزاده و نیازمند قرار بگیرد. در خط میانی امید ابراهیمی خط خورده و به‌نظر می‌رسد دوران ملی او هم مثل مسعود شجاعی و اشکان دژاگه به پایان رسیده است. علی کریمی هم که در فرم خوبی به‌سر می‌برد، به‌دلیل مصدومیت حضور در این مسابقات را از دست داده است.

* برتری محسوس لژیونرها: از جمله نکات جالب فهرست تیم‌ملی، برتری چشمگیر لژیونرها نسبت به نفراتی است که در لیگ داخلی بازی می‌کنند. از مجموع 26 بازیکن فرا خوانده شده به اردو، 16 نفر در باشگاه‌های خارجی توپ می‌زنند و تنها 10 نفر در لیگ برتر مشغول به‌کار هستند. نکته قابل توجه دیگر هم این است که از بین انبوه بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ ستارگان قطر، تنها شجاع خلیل‌زاده به تیم‌ملی دعوت شده؛آنچه نشان می‌دهد سطح کیفی مسابقات قطر چندان قابل قبول نیست. 

* سهم باشگاه‌ها: از نظر تفکیک بین باشگاه‌ها هم پرسپولیس با پنج ملی‌پوش بیشترین سهم را در تیم دراگان اسکوچیچ دارد. سرخپوشان موفق‌ترین تیم این سال‌های فوتبال ایران بوده‌اند و تعجبی ندارد که کنعانی‌زادگان، کامیابی‌نیا، نوراللهی، ترابی و امیری از این تیم دعوت شده باشند. طی هفته‌های گذشته حتی شایعاتی در مورد بازگشت جلال حسینی به تیم‌ملی و استفاده از او صرفا برای این اردو مطرح شده بود که خب این اتفاق رخ نداد. سپاهان هم به عنوان رقیب اصلی پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی فصل جاری سه نماینده در تیم‌ملی دارد؛ نیازمند، حاج‌صفی و اسماعیلی‌فر. از استقلال هم تنها مهدی قائدی با تیم‌ملی راهی مسابقات منامه خواهد شد.