14 میلیارد؛ ظرف 30 روز

 بامداد سه‌شنبه دادگاه عالی ورزش حکمش در این مورد را صادر کرد و به طرف ایرانی تنها ۳۰ روز مهلت داد با پرداخت طلب ۵۸۰ هزار دلاری مربی آرژانتینی به اضافه پنج درصد سود سالانه، از مجازات‌های انضباطی فیفا خلاص شود. با قیمت کنونی ارز، تنها اصل طلب کالدرون نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان خواهد شد و البته پنج درصد سود سالانه و هزینه دادرسی و وکیل را هم باید به آن اضافه کرد. همه اینها درحالی است که باشگاه پرسپولیس به شدت مشکل مالی دارد. عمده مطالبات این تیم از حامی تبلیغاتی‌اش وصول و بنا به برخی روایت‌ها «پیش‌خور» شده است. باشگاه به طور همزمان باید چند پرداختی چند صد میلیونی هم به شکات داخلی، از جمله سوشا مکانی داشته باشد. داریم در مورد تیمی حرف می‌زنیم که طی یکی، دو هفته گذشته شماتت منتقدان و طعنه رقبا را به جان خرید و با اعلام شماره‌حساب، از هوادارانش کمک مستقیم مالی خواست. آنها هم در این وضعیت بغرنج اقتصادی بیش از دو میلیارد تومان به حساب باشگاه واریز کردند؛ اما کو تا ۱۴ میلیارد تومان؟ پرونده مربی آرژانتینی حالا به کابوس جدید سرخپوشان تبدیل شده است. آنها سال گذشته در چنین روزهایی درگیر پرداخت طلب برانکو بودند و حالا همان پروژه در مورد کالدرون تکرار شده است.

بخش غم‌انگیز داستان این است که سرمربی پیشین سرخ‌ها در زمان همکاری، حداکثر تلاشش را برای تفاهم با باشگاه ایرانی انجام داد، اما مدیران وقت تیم او را راندند. در حالی که همه نگران پرسپولیس بعد از برانکو بودند، او این تیم را به شایستگی جمع کرد، به قهرمانی نیم‌فصل رساند، دربی تهران را برد و قرمزها را راهی نیمه‌نهایی جام حذفی کرد، اما آن‌قدر حاشیه برایش درست کردند که کلافه شد و رفت. پیرمرد در یکی از آخرین نشست‌های خبری‌اش، درحالی‌که روی صندلی‌اش نیم‌خیز شده بود با صدای بلند خطاب به خبرنگاران گفت: «پول؟ من مرد ثروتمندی هستم. خواسته‌ام فقط کمی احترام است.» او تا روز پایان حضورش در ایران با بدقولی‌های باشگاه ساخت، بلیت مسافرت به کشورش را خودش خرید و حتی گفته می‌شود پیش از شروع فصل نیز برخی تجهیزات بدنسازی را از حساب خودش با تخفیف خریداری کرده و به ایران آورده بود. پاسخ مدیران باشگاه به این تعامل اما، بازی با اعصاب مربی آرژانتینی بود. او در شرایطی جدا شد که لااقل می‌شد همان زمان در مورد مابقی رقم دستمزدش به توافق رسید، اما بنا به دلایل مجهول، اولویت برای آقایان فقط خلاصی از دست او بود.

حالا ساعت شنی وارونه شده و مهلتی یک ماهه برای فرار از مجازات‌های فیفا باقی مانده است؛ شاید بسته شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی و شاید بدتر از آن. لابد انتظار مدیران فعلی پرسپولیس این است که هواداران بیشتر کمک کنند. آنها آن‌قدر تیم‌شان را دوست دارند که از همان ساعات ابتدایی بعد از اعلام حکم، در فضای مجازی کمپین واریز پول به حساب باشگاه تشکیل دادند. پرسش کلیدی اما این است که چرا هوادار تنگدست پرسپولیس باید تاوان سوءمدیریت مسوولان باشگاه را بدهد؟ واقعا چرا؟