عطش انتقام، شور صعود

همه چیز را خوب می‌دانید. تیم‌ملی دو بازی رفت را به بحرین و عراق باخته و حالا برای صعود به مرحله بعدی چاره‌ای جز پیروزی برابر این دو تیم ندارد. شرایط سخت و پیچیده است. بازی‌ها به‌طور متمرکز در منامه بحرین برگزار می‌شود و این یعنی ایران باید در هر دو مسابقه رفت و برگشت مقابل این کشور، در خاک رقیب به میدان برود! هوا گرم است و زمین مسابقه هم تعریفی ندارد. با این حال همه با هم ساعت ۲۱ امشب چشم خواهیم دوخت به صفحه تلویزیون تا شاهد پیروزی امیدبخش تیم‌ملی کشورمان برابر بحرین باشیم.

   در بازی اول چه گذشت؟

با از سرگیری مسابقات مرحله مقدماتی جام‌جهانی، تیم کشورمان در اولین مسابقه‌اش در منامه بحرین موفق شد هنگ‌کنگ را با نتیجه سه بر یک شکست بدهد. در روزی که شاهد یک بازی بسیار بسته و دفاعی از سوی هنگ‌کنگی‌ها بودیم، دراگان اسکوچیچ تیم‌ملی را با آرایش ۲-۴-۴ به میدان فرستاد. علیرضا بیرانوند درون دروازه قرار گرفته بود، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان زوج قلب خط دفاعی را تشکیل می‌دادند، صادق محرمی دفاع راست بود و عجیب این که در پست دفاع چپ هم وحید امیری مورد استفاده قرار گرفت. دراگان اسکوچیچ میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی را برای این پست در اختیار داشت، اما ترجیح داد امیری را بعد از چند حضور اجباری در دفاع چپ پرسپولیس، در همین منطقه مورد استفاده قرار بدهد. احمد نوراللهی و سعید عزت‌اللهی هافبک‌های دفاعی تیم‌ملی بودند و علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده در دو سمت خط میانی به بازی گرفته شدند. زوج خط حمله تیم‌ملی هم از دو مهاجم اروپایی و آماده این روزهای فوتبال ایران یعنی سردار آزمون و مهدی طارمی تشکیل ‌شد. در حالی که نیمه اول خوبی نداشتیم و توپ به مهاجمان نمی‌رسید، نهایتا علی قلی‌زاده با یک حرکت انفرادی و ضربه خوب از زاویه بسته گل نخست را به ثمر رساند. صدالبته اشتباه بزرگ دروازه‌بان هنگ‌کنگ هم در رقم خوردن این گل بی‌تاثیر نبود. در نیمه دوم اما با ورود بازیکنان تعویضی به زمین و جلو کشیدن هنگ‌کنگ شاهد شرایط بهتری بودیم. میلاد محمدی پست دفاع چپ را در اختیار گرفت تا وحید امیری آزاد شود و گل دوم تیم‌ملی را بزند، گل سوم را هم کریم انصاری‌فرد تعویضی به ثمر رساند. ضدحال بزرگ اما گل هنگ‌کنگی‌ها بود که در فضای شادی ما بعد از گل سوم، روی غفلت شجاع و بیرانوند به ثمر رسید. بد بود که از تیمی مثل هنگ‌کنگ گل خوردیم. چنین اشتباهی در مسابقات بعدی نباید تکرار شود.

   همه لذت‌های پیروزی امشب

اما پیروزی تیم‌ملی در بازی امشب می‌تواند بخش بزرگی از رویای صعود را محقق کند. ما امشب با پیروزی بر میزبان، ۱۲ امتیازی می‌شویم و این تیم را در جدول رده‌بندی پشت سر می‌گذاریم. بنابراین از نظر روحی و روانی کار بسیار راحت‌تری برای بازی با عراق خواهیم داشت. از سوی دیگر این برد می‌تواند به منزله انتقام‌گیری تیم کشورمان از فوتبال بحرین باشد؛ نه فقط به‌خاطر این که بازی رفت را باختیم، بلکه به این دلیل که آنها همیشه سر بزنگاه ما را آزار داده‌اند و حریف سرسختی برای ایرانی‌ها بوده‌اند. حتما رقص پرچم عربستان را در منامه به یاد دارید؛ وقتی بحرین به نفع سعودی‌ها در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲ ناباورانه تیم ما را شکست داد. تیم ایران تا به حال ۱۸ بار در مسابقات رسمی و دوستانه به مصاف بحرین رفته که هشت بار موفق به شکست این تیم شده، پنج مسابقه به تساوی انجامیده و پنج بار هم بحرین پیروز شده است. عجیب این که تیم‌ملی کشورمان تا به حال موفق به کسب پیروزی برابر بحرین در خاک این کشور نشده، اما برای شکستن این طلسم هیچ شبی به اندازه امشب مناسب نیست؛ امشب باید انتقام هو شدن سرود ملی کشورمان در بازی رفت را بگیریم و ثابت کنیم انتخاب ناعادلانه بحرین به منظور میزبانی این مسابقات هم نتوانست برای آنها معجزه کند.