یک ساعت و 48 دقیقه در جهنم

کاملا مشخص بود که یک اتفاق غیرعادی رخ داده است؛ بنابراین داور مسابقه به سرعت بازی را قطع کرد و کادر پزشکی دوان‌دوان به زمین آمدند. خبر مثل بمب در رسانه‌ها ترکید. اریکسن در یک قدمی مرگ قرار داشت و هیچ‌کس نمی‌فهمید چه اتفاقی رخ داده است. بازیکنان تیم‌ملی دانمارک با صورتی مبهوت و گلوی بسته‌شده از بغض یک حلقه انسانی دور اریکسن تشکیل دادند تا تصویر همبازی‌شان در آن شرایط دردناک از دید مردم دنیا پنهان بماند. بعد هم به سرعت هافبک دانمارکی را به بیمارستان رساندند. یوفا ابتدا بازی را به حالت تعلیق در‌آورد، اما یک ساعت و ۴۸ دقیقه بعد اعلام شد وضعیت اریکسن به ثبات رسیده و مسابقه دنبال شد. دانمارکی‌ها که از هر نظر روزی جهنمی را پشت‌سر می‌گذاشتند، با از سرگیری مسابقه یک گل بد خوردند و در ادامه یک ضربه پنالتی را هم از دست دادند تا یک بر صفر بازنده شوند. با این همه آنها قطعا خوشحال هستند که همه تلفات این بازی همان سه امتیاز بود؛ نه جان یکی از دوستان‌شان.

   فرشته نجات غیرمنتظره

 نقش تجربه و سرعت عمل در چنین بزنگاه‌هایی بسیار مهم است. شنبه‌شب اریکسن هم بسیار خوش‌شانس بود که سیمون کیائر، کاپیتان تیم‌ملی دانمارک در صحنه حضور داشت و بهترین واکنش ممکن را نشان داد. این مدافع باتجربه که خیلی زود متوجه وخامت شرایط کریستین اریکسن شده بود، به سرعت خود را به او رساند، دستش را در دهان هم‌تیمش‌اش قرار داد و جلوی بلعیده‌شدن زبان اریکسن و خفگی این بازیکن را گرفت. به این ترتیب او نقش بسیار مهمی در بازگشت اریکسن به زندگی ایفا کرد و دیروز به‌شدت مورد تحسین شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. بد نیست بدانید در فوتبال ایران هم مهدی رحمتی، سنگربان سرشناس پیشین استقلال یک‌بار دقیقا با همین تجربه بالا و واکنش فوری جان یک بازیکن را نجات داده بود. موضوع به هفته دوم لیگ هجدهم مربوط می‌شود؛ زمانی که رضا حبیب‌زاده بعد از گشودن دروازه استقلال با ضربه سهوی بازیکن این تیم نقش بر زمین شد و می‌رفت تا قفل‌شدن دهانش فاجعه به دنبال بیاورد، اما مهدی رحمتی سر بزنگاه دستش را در دهان این بازیکن فرو برد و راه نفس او را باز نگه داشت.

   یک دنیا زیبایی و یک انتقاد

بعد از اتفاقی که برای اریکسن رخ داد، بسیاری از اهالی فوتبال در دنیا در شبکه‌های اجتماعی کنار هم قرار گرفتند و برای او آرزوی سلامتی کردند. هواداران فنلاند و دانمارک هم روی سکوها برای دقایقی یکصدا نام این هافبک را فریاد زدند؛ اسمی که همزمان روی نمایشگرهای ورزشگاه هم نقش بسته بود. در پایان مسابقه هم اریکسن به‌صورت نمادین به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. در این میان اما یک انتقاد پرتکرار هم از تلویزیون دانمارک وجود داشت. در شرایطی که رسم است بعد از اتفاقات دلخراش کارگردان تلویزیونی نماهای بی‌ربط نشان بدهد، در دانمارک برای لحظاتی روی اریکسن تمرکز شد و کارگردان تلاش می‌کرد آخرین شرایط او را به تصویر بکشد. از این بابت انتقادات زیادی متوجه تلویزیون دانمارک شد و البته خوب است که ما هم در ایران از این نوع برخوردها و حساسیت‌ها درس بگیریم.