شب شکوه شهریار

 به هر تقدیر اگرچه چهارشنبه‌شب گذشته این کریستیانو رونالدو بود که با به‌ثمر رساندن دو گل، هر دو از روی نقطه پنالتی برابر فرانسه به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی رسید، اما اسم شهریار فوتبال ایران در معتبرترین رسانه‌های جهان دوشادوش رونالدو برده شد؛ طوری که انگار او هم شریک شکوه رکوردزنی از سوی ستاره پرتغالی بوده است.

  زیباترین طرح‌ها

درست یک ساعت از بازی پرتغال و فرانسه گذشته بود که رونالدو با ایستادن پشت دومین ضربه پنالتی، دومین گلش را برای سرخپوشان به ثمر رساند. این گل شماره ۱۰۹ رونالدو در مسابقات ملی بود و باعث شد بلافاصله بسیاری از سرشناس‌ترین رسانه‌های جهان رسیدن او به تعداد گل‌های علی دایی را در قالب «خبر فوری» منتشر کنند. همزمان طرح‌هایی هم که از قبل برای چنین لحظه‌ای آماده شده بود، روی خروجی سایت‌ها و صفحات بین‌المللی رفت. اولین دشت را سایت فیفا کرد و طرح بسیار زیبایی را از کنار هم قرار گرفتن دایی و رونالدو به انتشار رساند(تصویر شماره یک). صفحه رسمی مسابقات جام‌ملت‌های اروپا، یورو ۲۰۲۰ هم از قافله عقب نماند و با انتشار دو عکس از دایی و رونالدو خبر را مخابره کرد(شماره دو).صفحه معتبر ۴۳۳ نیز طرحی ظریف و پر از جزئیات از پشت‌سر گذاشته‌شدن دایی از سوی رونالدو به انتشار رساند؛ طرحی که مشخص است زمان زیادی برای تهیه آن صرف شده است(شماره۳). بلیچیر ریپورت(شماره ۴) و فاکس سوکر(شماره ۵) هم از جمله دیگر رسانه‌هایی بودند که با تدارک ویژه و قبلی به استقبال این اتفاق تاریخی رفتند. اینها فقط مشتی از خروار بود؛ وگرنه بدون اغراق صدها و بلکه هزاران طرح دیگر هم خلق شد که بسیاری از آنها حاصل ذوق و هنر هواداران فوتبال در ایران بود. خلاصه خوش به حال علی دایی که در خانه نشست و چنین شب بزرگی برایش رقم خورد. وقتی کارت را درست انجام داده باشی، حتی در دوران بیکاری هم ممکن است به اعتبارت اضافه شود!

  یک و دوی دایی و رونالدو

خود شهریار هم جزو نخستین کسانی بود که به برابری کریس رونالدو با رکوردش واکنش نشان داد. مهاجم و کاپیتان سال‌های دور فوتبال کشورمان بعد از گل دوم رونالدو با انتشار متنی به زبان انگلیسی به این ترتیب به او شادباش گفت: «به تو تبریک می‌گویم کریس. به چیزی که لیاقتش را داشتی رسیدی. نماد واقعی پشتکار و حرفه‌ای بودن هستی و باز هم به دنیا ثابت کردی بهترینی.» رونالدو هم ساعاتی بعد با این جملات غرورآفرین پاسخ ستاره فوتبال ایران را داد: « قهرمان واقعی، برای همیشه قهرمان می‌ماند. من به خواندن چنین کلماتی از قول یک اسطوره مثل شما، افتخار می‌کنم. ممنون علی دایی.»

  قدرشناسی ایرانی

بعد از شریک پیدا کردن علی دایی روی قله گلزنی در فوتبال ملی جهان، بسیاری از هموطنان شهریار بار دیگر به تمجید از او پرداختند. صفحه فدراسیون فوتبال فورا مطلبی در تقدیر از دایی منتشر کرد، همچنین چهره‌هایی همچون جواد نکونام و فرهاد مجیدی هم برای دایی پیام محبت‌آمیز فرستادند.  البته این اتفاق با اظهارنظرهای متعدد جهانی هم همراه بود. به‌عنوان مثال گری لینه‌کر، ستاره سابق فوتبال انگلستان در برنامه زنده تلویزیونی برای پوشش بازی پرتغال و فرانسه گفت: «رونالدو با رکورد علی دایی برابر شد. او بیش از مجموع گل‌های ملی همه کارشناسانی که در استودیوی ما هستند (لمپارد، فردیناند، شیرر)، برای کشورش گلزنی کرده است.» به نمک‌پاشی آقای لینه‌کر اضافه کنیم که شیرر ۳۰ گل، لمپارد ۲۹ گل و ریو فردیناند هم سه گل برای انگلستان زده‌اند؛ مجموعا ۶۲ گل.

  چه خوب که کریس رسید

همان‌طور که بارها به درستی گفته شده، رکوردهای ورزشی برای شکسته شدن خلق می‌شوند. به احتمال فراوان روزی هم یک نفر رکورد گلزنی خود رونالدو را در مسابقات ملی خواهد شکست. با این همه اما بسیار باعث خوشحالی است که قرعه شکستن رکورد دایی به نام ستاره شهیر پرتغالی افتاد و حق مطلب به‌طور تمام و کمال ادا شد. فرض کنید این رکورد را بازیکنی گمنام از یکی از کشورهای غیرصاحب فوتبال می‌شکست؛ در این صورت طبیعتا انعکاس رسانه‌ای موضوع چنین ابعادی پیدا نمی‌کرد. به هر حال رونالدو یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال است و شخصیت بسیار محبوبی هم به شمار می‌رود؛ تا جایی که صفحه رسمی او در اینستاگرام ۳۰۴ میلیون دنبال‌کننده دارد. او یک بازیکن معمولی نیست و چه خوب که یک چهره «خاص» به رکورد شهریار ایرانی می‌رسد.

  یکشنبه؛ گل شماره ۱۱۰؟

با تساوی برابر فرانسه، تیم ملی پرتغال به‌عنوان تیم سوم گروه ششم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ملت‌های اروپا شد. در این مرحله پرتغال به مصاف تیم ملی بلژیک خواهد رفت. این بازی یکشنبه‌شب برگزار می‌شود و رونالدو فرصت آن را دارد که با زدن گل صدودهم، به تنهایی صاحب عنوان بهترین گلزن ملی فوتبال جهان شود. برنده این بازی در دور بعد به برنده ایتالیا- اتریش خواهد خورد. حتی اگر در این مسابقات هم فرصت زدن گل بعدی به‌وجود نیاید، دیر نخواهد شد؛ چرا که رونالدو اعلام کرده تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ برای تیم کشورش بازی خواهد کرد و فعلا هم نشانه‌ای از ناتوانی در او پیدا نیست.