صعود خون‌آلود مسی به فینال

 آنجا تمامی بازیکنان آلبی‌سلسته غیر از رودریگو دی‌پائول ضربات‌شان را به گل تبدیل کردند، اما امیلیانو مارتینز، دروازه‌بان ۲۸ ساله آرژانتین با مهار سه ضربه پنالتی قهرمان این دیدار لقب گرفت و تیمش را به مرحله بعد برد. لیونل مسی هم مثل همیشه در اوج مسوولیت‌پذیری اولین ضربه پنالتی تیمش را زد و گل کرد. این بازی اما از جهاتی دیگر هم مسی را در کانون توجهات قرار داد. او علاوه بر ارسال پنجمین پاس گلش در این مسابقه، بارها با شدیدترین خطاها مواجه شد، اما باز به کارش ادامه داد. شگفت‌انگیز است که ۶ بازیکن کلمبیا در این بازی کارت زرد گرفتند که هر ۶ نفر آنها به خاطر خطا روی مسی با این جریمه روبه‌رو شدند! کاپیتان آلبی‌سلسته که در این مسابقات شور و حرارت بسیار بالایی به نمایش گذاشته و حتی پاسخش به پیشنهاد بارسا برای تمدید قرارداد را هم به بعد از پایان تورنمنت موکول کرده، تمام طول نیمه دوم را با پای خون‌آلود و ضربه‌خورده بازی کرد؛ آنچه باعث ایجاد یک توفان توییتری شده است.

   نیمار منتظر من بود

مسی که حالا در فینال می‌تواند دوست صمیمی‌اش نیمار را ملاقات کند، بعد از پایان این مسابقه گفت: «خوشحالم و افتخار می‌کنم که به این گروه تعلق دارم. یک هدف دیگر برآورده شد. از خداوند سپاسگزارم که چنین لحظاتی را به من هدیه می‌دهد. می‌دانم که نیمار می‌خواست من را در فینال ببیند چون او دوست من است. بازی با برزیلی که نیمار را دارد، خیلی سخت خواهد بود. ما می‌دانیم که او چه پتانسیلی به لحاظ فردی دارد. چیزی که بیشتر از هر چیزی می‌خواهم این است که با تیم‌ملی کشورم به قهرمانی برسم. واقعا از این ۴۵ روز سخت لذت بردم. ما بابت این پیروزی خیلی خوشحالیم و این تیم شایسته رسیدن به فینال بود. همیشه سعی کرده‌ام که تمام توانم را برای تیم‌ملی آرژانتین بگذارم. همیشه می‌جنگم تا جامی را با تیم‌ملی بالای سر ببرم.» فینال کوپاآمریکا صبح یکشنبه آینده از ساعت ۴:۳۰ به وقت تهران بین برزیل و آرژانتین برگزار خواهد شد.

   سی‌وچهارمین نبرد

اولین تقابل تاریخ آرژانتین و برزیل به سال ۱۹۱۴ برمی‌گردد که آلبی سلسته با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید. آنها تاکنون ۱۰۷بار در مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند. در کوپا آمریکا هم دو تیم تا کنون ۳۳بار مصاف داشته‌اند که آرژانتین ۱۵بار پیروز شده، برزیل ۱۰بار به برتری رسیده و تعداد تساوی‌ها هم ۸ مورد بوده است. سه تا از این ۳۳ بازی در فینال‌ها بوده و حالا چهارمین فینال در سی‌وچهارمین تقابل کوپاآمریکایی دو تیم از راه رسیده است. آخرین جدال آنها هم در سال ۲۰۱۹ بود که برزیل با نتیجه دو بر صفر در نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین پیروز شد. البته چند ماه بعد دو تیم در دیداری دوستانه در عربستان به مصاف هم رفتند که آلبی‌سلسته با گل لیونل مسی پیروز شد.