چه مبارک سحری بود...

 زبان فوتبال در آمریکای جنوبی با همه جای جهان فرق دارد. اینجا مثل اروپا نیست که اولین برخورد جدی را VAR کنند و کارت قرمز بدهند. در نیمه‌نهایی شش بازیکن متفاوت کلمبیا به‌خاطر خطا روی مسی کارت زرد گرفتند. در فینال تاریخی صبح یکشنبه بین آرژانتین و برزیل هم خشونت موج می‌زد. در ثانیه ۶۸ این بازی داور به لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین به‌خاطر اعتراضاتش تذکر داد، در دقیقه سوم دیدار بازیکن برزیلی اولین اخطار را گرفت و پیش از دقیقه ۱۰، شورت ورزشی نیمار در اثر برخورد شدید با بازیکن آرژانتین پاره شد! در چنین مختصاتی مسی همه چیزش را گذاشته بود که جام را بگیرد و البته گرفت. تنها گل فینال در دقیقه ۲۲ روی پاس دیدنی دی‌پائول، تعلل مدافع برزیل و ضربه تمام‌کننده دی‌ماریا به‌ثمر رسید. دوست صمیمی مسی توپ را با ظرافت تمام همان جایی زد که باید می‌زد. شاید لئو بعد از بازی آرزو می‌کرد کاش آن تک‌به‌تک تاریخی در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۴ برابر آلمان هم به جای گونزالو هیگواین زیر پای دی‌ماریا می‌افتاد؛ در این صورت شاید مسی الان یک قهرمانی در جام‌جهانی هم داشت و کلکسیون افتخاراتش کامل می‌شد. با این همه اما تقدیر چیز دیگری بود و انتظار مسی برای فتح یک قهرمانی با پیراهن آرژانتین تا سال ۲۰۲۱ طول کشید. آرژانتینی‌ها بعد از گل دی‌ماریا حدود ۷۰ دقیقه جانانه دفاع کردند و برزیل در شب بدش قدرت خلق موقعیت‌های جدی را پیدا نکرد. در نتیجه این دیدار با برتری یک‌برصفر آلبی‌سلسته به پایان رسید. با به صدا در آمدن سوت پایان بازی، همبازیان مسی فورا سراغ کاپیتان رفتند، روی سر و کولش ریختند و او را به آسمان پرتاب کردند. لئو نقش اول این فتح بزرگ بود و بلافاصله بعد از پایان بازی هم انبوهی از طرح‌های زیبا در ستایش از او به انتشار رسید.

   بغض آرژانتین ترکید

فتح کوپا آمریکا مخصوصا از دو جهت برای آرژانتینی‌ها بسیار لذت‌بخش بود؛ نخست اینکه آنها این قهرمانی را در ورزشگاه ماراکانا، در قلب برزیل به چنگ می‌آوردند. رقابت تاریخی بین برزیل و آرژانتین نیازی به توضیح اضافی ندارد و البته رئیس‌جمهور برزیل هم پیش از این مسابقه ادعا کرده بود تیم کشورش ۵بر‌صفر پیروز خواهد شد. اهمیت دوم این قهرمانی هم دستیابی آرژانتینی‌ها به یک جام مهم بعد از ۲۸ سال انتظار بود. آنها آخرین بار در سال ۹۳ فاتح کوپاآمریکا شده بودند و خیلی طول کشید تا بالاخره این بغض بشکند. سال گذشته وقتی مسی در مصاحبه مشهورش با بی‌بی‌سی اعلام کرد که یک فصل دیگر به حضور در بارسلونا ادامه خواهد داد، گریزی هم به وضعیت تیم‌ملی آرژانتین با اسکالونی زد و گفت به این تیم خیلی امیدوار است. حالا معلوم شده خوش‌بینی لئو واهی نبوده است. این یک گام بلند بود و شاید گام بعدی سال آینده در جام‌جهانی قطر برداشته شود.

   شاید توپ طلای هفتم

از سوی دیگر با قهرمانی آرژانتین در کوپاآمریکا، بحث‌های بسیار زیادی در مورد افزایش شانس مسی برای دریافت هفتمین توپ طلایش مطرح شده است. سال گذشته که فرانس‌فوتبال مراسم توپ طلا را برگزار نکرد، لواندوفسکی از هر جهت شایسته کسب توپ طلا بود، اما امسال نه بایرن‌مونیخ در اروپا به قهرمانی رسید و نه تیم‌ملی لهستان در یورو ۲۰۲۰ کار خاصی انجام داد. به علاوه مسی در سال ۲۰۲۱ عملکرد بسیار درخشانی داشته است. او طی هفت ماه پشت سر گذاشته شده از سال جاری میلادی، ۳۸ بازی برای بارسلونا و تیم‌ملی آرژانتین انجام داده که در این بازی‌ها ۳۳ گل زده و ۱۴ پاس گل داده است. مسی همچنین در ۲۶ بازی از این ۳۸ دیدار به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است.

   او با مصدومیت بازی کرد

در پایان فینال کوپاآمریکا بین آرژانتین و برزیل، لیونل اسکالونی سرمربی آلبی‌سلسته افشا کرد مسی با وجود مصدومیت در این مسابقه به میدان رفته است: «این قهرمانی چیزی را عوض نکرد. برای من مسی بهترین است. اگر قهرمان نمی‌شدیم هم او به بهترین بودن در دنیای فوتبال ادامه می‌داد. از تمام برزیلی‌ها این سوال را دارم آیا مسی برای بهترین بودن باید قهرمان شود؟ مسی در دیدار نیمه نهایی مقابل کلمبیا و همچنین در دیدار مقابل فینال با مشکل در همسترینگش بازی کرد.»

   خدا این لحظه را برای من نگه داشته بود

خود لئو اما ساعاتی بعد از پایان مسابقه با انتشار بیانیه‌ای، احساساتش را بروز داد. او نوشت: «باید به این شدت تلاش می‌کردم تا بتوانم با تیم‌ملی به نتیجه برسم. سال‌ها بسیار به این موفقیت نزدیک بودم، می‌دانستم که در برخی مواقع اوضاع خوب پیش نخواهد رفت اما بالاخره زمانی این اتفاق خواهد افتاد. از خداوند سپاسگزارم که این لحظه را در برزیل و با شکست برزیل به من داد. فکر می‌کنم که خداوند این لحظه را برای من نگه داشته بود. شادمانی که من احساس می‌کنم دیوانه‌وار و غیرقابل توصیف است. بارها من با دل‌شکستگی و اندوه از این میدان خارج شدم. می‌دانستم که لحظه‌ای که این اتفاق برای من بیفتد، دیگر چیزی بهتر از آن نخواهد بود.»