یحیی و این سه ابهام

 شاید هم پرسپولیس با پیروزی در بازی سه‌شنبه‌شب برابر ماشین‌سازی و نزدیک‌تر شدن به کسب عنوان قهرمانی توانست ذائقه هواداران را عوض کند. در عین حال اما این روزها دست‌کم سه ابهام در مورد سرمربی پرسپولیس وجود دارد که هیچ‌کس جز خود یحیی نمی‌تواند آنها را روشن کند. باید منتظر ماند و دید آیا سرمربی پرسپولیس سکوتش را در مورد این سه مساله می‌‌شکند؟

   آیا جلال واقعا مصدوم است؟

کاپیتان پرسپولیس در دو بازی اخیر فرصت حضور در میدان را پیدا نکرده است. با توجه به سطح اتکای بسیار بالای سرخپوشان به حضور جلال حسینی، تنها عذر موجه برای غیبت او می‌تواند آسیب‌دیدگی باشد. در هر دو بازی به همین مساله هم اشاره شد و گفتند جلال مصدوم است، اما به شکلی عجیب هم برابر آلومینیوم و هم مقابل استقلال شاهد حضور حسینی در جمع نیمکت‌نشینان بودیم. بدیهی است که در صورت مصدومیت یک بازیکن، نام او از فهرست خط می‌خورد تا جا برای یک نفر دیگر باز شود. جلال اما نه تنها در لیست بود، بلکه در هر دو دیدار شاهد گرم کردن او هم بودیم! بنابراین موضوع کمی عجیب است و شایعه اختلاف‌نظر بین حسینی و یحیی گل‌محمدی به‌وجود آمده است. برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که نیمکت‌نشینی حسینی صرفا دلایل فنی دارد. صد البته حتی اگر این‌طور هم باشد، حق سرمربی است که برای تیمش تصمیم بگیرد. تا اینجا اشکالی وجود ندارد، اما عجیب است بازیکنی که حتی برابر شاهین بندرعامری دسته دومی هم فیکس می‌شد، در این مقطع حساس از ترکیب کنار گذاشته می‌شود. شاید هم جلال واقعا از نظر جسمی آماده نیست، اما سابقه رفتار گل‌محمدی با مهدی مهدوی‌کیا، باعث نگرانی هواداران شده است. چنان که در مقدمه مطلب گفتیم، فقط خود یحیی می‌تواند در این مورد توضیح بدهد.

   چرا نوراللهی پنالتی نزد؟

یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقات دربی حذفی، انتخاب مهدی عبدی به عنوان پنجمین پنالتی‌زن پرسپولیس بود. این بازیکن جوان درحالی برای زدن ضربه سرنوشت‌ساز نهایی برگزیده شد که سابقه چندانی در زدن ضربات پنالتی نداشت و البته بزرگ‌ترهایی مثل وحید امیری و احمد نوراللهی هم وجود داشتند که می‌توانستند ضربه را بزنند. ابتدا این شایعه ایجاد شد که دو بازیکن باتجربه مزبور از زدن پنالتی خودداری کرده‌اند، اما دست‌کم در مورد نوراللهی داستان تکذیب شد. او خودش گفته تمرین پنالتی کرده بود و آمادگی کافی برای زدن ضربه را داشت، اما سرمربی تیم تصمیم گرفت نام این بازیکن را بین پنج پنالتی‌زن اول قرار ندهد. واقعا چرا؟ این اتفاق بسیار عجیب است.

   بدترین انتخاب‌ها؛ اتفاق تکراری

یحیی گل‌محمدی در طول این مسابقه نقشه روشنی برای کسب پیروزی نداشت و بابت ارائه فوتبال دفاعی مورد سرزنش قرار گرفته است. عجیب‌تر از آن اما این است که به نظر می‌رسد او نقشه روشنی برای ضربات پنالتی هم نداشت! یحیی در طول بازی به تناوب نفراتی مثل شهریار مغانلو، میلاد سرلک، امید عالیشاه و سیامک نعمتی را که همگی می‌توانستند زننده پنالتی باشند تعویض کرد و مثلا مهدی شیری و مهدی عبدی را به زمین آورد؛ روی اولی که حساب نمی‌شود، دومی هم پنالتی‌اش را از دست داد. عجیب بود که او حتی به علی شجاعی به عنوان زننده آخرین ضربه پنالتی نیمه‌نهایی آسیا هم اعتماد نکرد. باز عجیب‌تر اینکه گل‌محمدی پارسال هم در بازی حذفی با استقلال عین همین اشتباهات را تکرار کرد و علی علیپور و بشار رسن را درست هفت دقیقه پیش از پنالتی‌ها از زمین بیرون برد. آن روز هم اوساگونا به عنوان بازیکن تعویضی یحیی پنالتی‌اش را از دست داد. پرسش اینجاست که آیا گل‌محمدی از تجارب قبلی درس می‌گیرد و به اندازه کافی روی مسابقات تمرکز دارد؟