المپیک پرماجرا آغاز شد

 مسابقات المپیک توکیو قرار بود سال گذشته در چنین روزهایی برگزار شود، اما مثل بازی‌های فوتبال یورو، این مسابقات هم یک سال به تعویق افتاد. شرایط البته کمی بهتر شده، اما جهان هنوز جای عجیبی است و به همین دلیل مسابقات امسال، به اولین دوره بدون تماشاگر تاریخ المپیک تبدیل شد. در هر صورت عصر دیروز به وقت تهران مراسم افتتاحیه و رژه ورزشکاران برگزار شد و توکیو بعد از ۶۰ سال، برای دومین بار در تاریخ شاهد برگزاری مسابقات المپیک شد. در این بازی‌ها ۲۰۵ کشور و بیش از ۱۱ هزار ورزشکار شرکت دارند و کاروان کشورمان هم با حضور ۶۶ ورزشکار راهی توکیو شده است. کاروان ایران با پرچمداری هانیه رستمیان، ملی‌پوش تیراندازی و صمدنیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران در جایگاه بیست‌ویکمین کشور رژه رفت. لباس کاروان ایران همان لباس رسمی بود که در مراسم بدرقه از آن رونمایی شده بود. انتقاداتی به این لباس وارد شده بود و حاشیه‌هایی به دنبال داشت که پس از آن صحبت از تغییر لباس بانوان شده بود، اما در نهایت بانوان با همان لباس فیروزه‌ای رنگ رژه رفتند.

   دو نماینده ایران چه کردند؟

کاروان ایران در روز نخست مسابقات المپیک دو نماینده داشت. نازنین ملایی اولین ورزشکار کاروان کشورمان در نخستین روز از رقابت‌های المپیک توکیو در رشته قایقرانی مسابقه خود را برگزار کرد. ملی‌پوش قایقرانی ایران در مرحله گروهی رویینگ یک نفره بازی‌های المپیک حاضر شد و به یک‌چهارم نهایی راه یافت. نازنین ملایی در مرحله گروهی رویینگ یک نفره زنان پارو زد و در گروه خود سوم شد. ملایی در مرحله یک‌چهارم نهایی روز چهارم مرداد باید رقابت خود را با سایر رقبایش ادامه دهد. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به همراه علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی در محل برگزاری این رقابت حضور داشتند و مسابقه را تماشا کردند. دیگر نماینده کشورمان در روز نخست اما میلاد وزیری بود. او به عنوان تنها کمان‌دار کشورمان در مرحله مقدماتی ریکرو، بین ۶۴ ورزشکار، در رده ۶۳ قرار گرفت.

   برنامه امروز ورزشکاران ایرانی

امروز اما ورزشکاران ایرانی در دومین روز رقابت‌های المپیک توکیو در رشته‌های مختلف به مصاف رقبا خواهند رفت. در بوکس دانیال شه‌بخش را در وزن ۵۷ کیلوگرم داریم، در دوچرخه‌سواری سعید صفرزاده رکاب خواهد زد، در بدمینتون ثریا آقایی رودرروی رقبایی از چین و مالدیو قرار می‌گیرد، در قایقرانی نازنین ملایی رقابت خواهد کرد، در شمشیربازی علی پاکدامن، مجتبی عابدینی، محمد رهبری و محمد فتوحی در سابر انفرادی به مبارزه خواهند پرداخت، در پینگ‌پنگ نیما عالمیان مسابقات انفرادی‌اش را برگزار می‌کند، در تکواندو آرمین هادی‌پور در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم رقابت خواهد کرد و در تیراندازی هم فاطمه کرم‌زاده، آرمینا صادقیان و جواد فروغی با رقبا پیکار خواهند کرد.

       آغاز ماموریت والیبال

مسابقات تیم ملی والیبال کشورمان در المپیک توکیو هم از امروز آغاز خواهد شد. بر این اساس تیم کشورمان در اولین مسابقه خود از ساعت ۱۵:۱۰ برابر لهستان قرار می‌گیرد. ولادیمیر آلکنو که تیمش در لیگ ملت‌ها عملکرد بحث‌برانگیزی ارائه داد، با این نفرات در المپیک توکیو حاضر شده است: سعید معروف (کاپیتان)، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، مسعود غلامی، امیر غفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی، مهدی مرندی و آرمان صالحی‌(لیبرو). تیم کشورمان در گروه نخست این رقابت‌ها با لهستان، ژاپن، ایتالیا، کانادا و ونزوئلا هم‌گروه شده است. شروع ماموریت تیم کشورمان با تقابل حیثیتی برابر لهستان خواهد بود که حساسیت کار را افزایش می‌دهد. فابین دژیزگا، پاسور لهستان در این مورد می‌گوید: «رابطه بازیکنان تیم ملی لهستان با ایران چندان خوب نیست، اما آنها هرگز در زمین والیبال صدمه‌ای به ما نزده‌اند. در خارج از زمین والیبال، شرایط متفاوتی وجود دارد. امیدوارم روند پیروزی خود را حفظ کنیم. ما با آنها خوب بازی می‌کنیم. ایران حریف سرسختی است، بازیکنان خوبی دارد اما ما قطعا شانس نخست پیروزی مقابل این تیم خواهیم بود.» خبر دیگر در مورد مسابقات والیبال المپیک اینکه در این بازی‎ها به دلیل تلاش برای تسریع روند برگزاری مسابقه، خبری از پخش سرود ملی تیم‌ها نخواهد بود.