یک طلا برای حسن ختام

او در مسابقه بعدی برابر «طارق حمدی» از عربستان به نتیجه مساوی صفر-صفر رضایت داد. گنج‌زاده در ادامه «برایان‌ایر» از آمریکا را ۶برصفر مغلوب کرد و سپس با برتری ۲بریک برابر «دانیل گایسینسکی» از کانادا به نیمه‌نهایی رسید. سجاد در این مرحله مقابل «اوگور آکتاش» ترکیه‌ای پیروز و راهی فینال شد؛ جایی که بار دیگر باید برابر حمدی عربستانی قرار می‌گرفت. در شرایطی که حمدی ۴بریک از گنج‌زاده پیش بود، روی ورزشکار کشورمان مرتکب یک خطای شدید شد. سجاد با ضربه محکم پای چپ حریف عربستانی روی صورتش به روی تاتامی افتاد و در حالت بیهوشی قرار گرفت. گنج‌زاده سپس با برانکارد از تاتامی خارج شد. پس از این اتفاق ۵ داور میدان وارد شور شدند و در نهایت کاراته‌کای عربستانی را دیسکالیفه اعلام کردند تا مدال طلا از آن سجاد گنج‌زاده شود. این مدال که با جانفشانی ورزشکار شایسته کشورمان به دست آمد، سومین طلای ورزش ایران در توکیو بود و باعث شد کاروان کشورمان با سه طلا، دو نقره و دو برنز به کار خودش در این مسابقات پایان بدهد.

   مصدومیت بدموقع عباسعلی

در کاراته بانوان اما در وزن ۶۱+ کیلوگرم حمیده عباسعلی در نخستین دیدار برابر «لامیا ماتوب» از الجزایر قرار گرفت و ۴برصفر پیروز شد. نماینده کشورمان در دومین مبارزه برابر «الینا کویریچی» از سوئیس ۴بر‌صفر شکست خورد. او در بازی سوم «فریال عبدالعزیز» از مصر را با نتیجه ۹‌بر‌۷ شکست داد، اما این بانوی شایسته ایرانی در نبرد چهارم با وجود مصدومیت شدید مقابل «گانگ لی» از چین با نتیجه ۸‌بر‌۴ شکست خورد تا از دور رقابت‌ها کنار برود.

   فصل ارزیابی

با پایان مسابقات المپیک توکیو برای ایران، بی‌گمان فصل نقد و بررسی نتایج و عملکرد تیم‌ها در رشته‌های مختلف آغاز خواهد شد. در این دوره اگرچه با مدال طلای تیراندازی غافلگیر شدیم، اما برخی رشته‌های ورزشی کمتر از سطح انتظار ظاهر شدند. به عنوان مثال نتیجه حضور تکواندو در توکیو «صفر مطلق» بود و انتقادات زیادی را متوجه فدراسیون کرد. در والیبال روشن است که روزهای خوب تیم ملی ایران به پایان رسیده و این تیم نیاز به پوست‌اندازی دارد. بسکتبال که حتی پیش از آغاز مسابقات هم از جنبه‌های فنی و انضباطی ناامیدکننده ظاهر شده بود، در ژاپن بدترین نتایج ممکن را به دست آورد. کشتی فرنگی با طلای غیرمنتظره محمدرضا گرایی و برنز جانانه محمد‌هادی ساروی عملکرد خوبی داشت، اما انتظارها از کشتی آزاد بیشتر بود؛ جایی که تنها به نقره حسن یزدانی و برنز امیرحسین زارع بسنده کردیم. در وزنه‌برداری هم نقره علی داودی جوان در سنگین‌وزن به اندازه یک طلا می‌ارزید. در نهایت به همه ورزشکاران «خسته نباشید» می‌گوییم.