جوان‌سوزی سرخ‌ها

به هر حال بخش قابل توجهی از بازیکنانی که در این سال‌ها تبدیل به ستاره تیم شدند، زمانی به عنوان جوان‌های کم‌نام و نشان به عضویت سرخ‌ها در آمدند و اعتماد مربیان وقت باعث رشد و پیشرفت آنها شد؛ از مهدی طارمی و احمد نوراللهی تا صادق محرمی، محمد انصاری، مهدی عبدی و سایرین. با وجود این، در دوران سرمربی فعلی خبری از اعتماد به جوانان نیست. یحیی گل‌محمدی نه‌تنها جوانان قبلی پرسپولیس را به‌طور قرضی یا قطعی از دست داد، بلکه حتی به بازیکنان کم‌سال‌تری که خودش خریده هم اعتماد نمی‌کند. از دسته اول می‌توان به احسان حسینی، سعید حسین‌پور و امیر روستایی اشاره کرد، مصداق‌های دسته دوم هم بازیکنانی از قبیل محمد شریفی، مهدی مهدی‌خانی و علی شجاعی هستند.

آنچه بار دیگر بحث جوان‌سوزی در پرسپولیس را داغ کرد، فسخ قرارداد یکطرفه سعید حسین‌پور بود. این بازیکن جوان طی دوران حضورش در پرسپولیس هرازگاهی به بازی گرفته شد و معمولا هم عملکرد خوبی داشت. او توانایی بازی به عنوان هافبک دفاعی و هجومی را دارد. با این حال ترافیک بازیکن در این پست باعث شد یحیی گل‌محمدی با انتقال قرضی حسین‌پور به ماشین‌سازی تبریز موافقت کند.  با این حال در کمال شگفتی این بازیکن چند روز پیش به ساختمان باشگاه مراجعه کرد و با توجه به بی‌میلی کادرفنی برای ادامه همکاری، توانست قراردادش را به صورت یکطرفه فسخ کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که با خروج احمد نوراللهی از میانه میدان، یک حفره به وجود آمده و بسیاری بر این باورند که حسین‌پور حداقل به عنوان یک بازیکن ذخیره می‌توانست مهره قابل اعتمادی برای آن پست باشد.

استفاده از بازیکنان جوان، یک پروژه استراتژیک است که در بلندمدت ارزش حیاتی دارد. شاید امروز از دست رفتن مفت و مجانی یکی مثل سعید حسین‌پور یا بی‌اعتنایی به امثال شجاعی، روستایی، برزگر و... اتفاق مهمی به نظر نرسد، اما زمانی که ستاره‌هایی همچون کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، جلال حسینی و... به دلیل افزایش سن بازنشسته شدند یا کارآیی‌شان را از دست دادند، جای خالی جوانان حسابی به چشم خواهد آمد. حتی بر خلاف تصور اولیه، بازی دادن به جوانان لزوما به معنای از دست دادن موفقیت‌های آنی نیست. می‌توان بازیکنان کم‌تجربه را به صورت تدریجی کنار بزرگان تیم به میدان فرستاد و همزمان با کسب نتیجه باعث افزایش تجربه آنها شد. در پرسپولیس اما یحیی گل‌محمدی حتی در دو بازی حذفی برابر رقبای دسته‌دومی هم جلال حسینی را فیکس کرد تا نشان بدهد مطلقا اعتقادی به این داستان‌ها ندارد.