هشت بازنده تابستان

فرشید اسماعیلی: الان یکی از امور روتین باشگاه استقلال این است که هر دو روز یک بار یک بیانیه صادر و تاکید کند فرشید اسماعیلی در لیست مازاد کادرفنی است! بعد از پنج سال، قرارداد شماره هشت آبی‌ها با این باشگاه تمدید نخواهد شد. فرشید البته بازیکن مستعد و خوبی است، اما در این سال‌ها حواشی او زیاد شده، توقعات را برآورده نکرده و در بزنگاه‌ها هم لغزش‌های غیرقابل قبولی داشته است.

داریوش شجاعیان: سال‌ها پیش در یک انتقال جنجالی و پرسروصدا، با هزینه‌ای نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فقط بابت رضایت‌نامه، از گسترش فولاد  به استقلال منتقل شد، اما هرگز در هیچ مقطعی موفق نشد توقعات را برآورده کند. شاید چوب خط داریوش زمانی پر شد که یکی از پنالتی‌های استقلال در فینال جام حذفی برابر فولاد را از دست داد. او در حالی این تیم را ترک می‌کند که به سختی می‌توان قاب درخشانی از حضورش در استقلال را به یاد آورد.

علیرضا حقیقی: دروازه‌بان فیکس تیم ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴، فصلی کابوس‌وار را در گل‌گهر سیرجان پشت سر گذاشت و بارها با اشتباهاتش به تیم ضربه زد. حقیقی که اواخر فصل کاملا نیمکت‌نشین شده بود، در این تابستان به تیم سابقش نساجی برگشت. نساجی حتما تیم قابل احترامی است، اما گل‌گهر با ثروتی انبوه دنبال قهرمانی است و حقیقی در پروژه جاه‌طلبانه آنها جایی نداشته است.  

مسعود شجاعی: حضوری پرهزینه و کم‌اثر در تراکتور داشت و پیش از پایان فصل، با چاشنی جنجال از باشگاه تبریزی جدا شد. شجاعی هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده، اما در ۳۷ سالگی بعید به نظر می‌رسد مشتری خیلی خوبی پیدا کند.

رضا قوچان‌نژاد: مهاجم ۳۳ ساله و پیشین تیم ملی فوتبال ایران، فصل گذشته در باشگاه هلندی زووله عمدتا روی نیمکت ذخیره‌ها نشست و به همین دلیل، با یک جنجال بزرگ و انتقادات تند و کم‌نظیر از این باشگاه جدا شد. تیم بعدی گوچی دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب مشخص نشده است، اما این روزها حتی شایعات همیشگی مربوط به پیوستن او به تیمی در ایران هم کمرنگ‌تر از قبل شده است.

محمد بلبلی: در لیگ هجدهم در قامت یک پدیده جوان و غیرمنتظره همه چشم‌ها را به خودش خیره کرد، اما چنان انتخاب‌های بد و عجولانه‌ای داشت که فرصت درخشش را از دست داد. بلبلی مدتی به خاطر امضای قرارداد غیرقانونی با فولاد محروم بود. این بازیکن در حال حاضر تحت تعهد استقلال است، اما به نظر می‌رسد آبی‌پوشان پایتخت هم نظری روی حفظ او ندارند.

محمود فکری: او لیگ نوزدهم را با عملکردی کاملا موفقیت‌آمیز در نساجی به پایان برد. بعد از هول حلیم در دیگ افتاد و پیشنهاد استقلال را به شکلی عجولانه پذیرفت. فکری ۷۰ روز پیش از این انتخاب تاکید کرده بود برای حضور در استقلال همچنان باید تجربه‌اندوزی کند، اما بدجوری وسوسه شد. بقیه داستان را هم که می‌دانید؛ حضور ناموفق در جمع آبی‌ها و عملکرد پرنوسان در نفت مسجدسلیمان. گویا نفت مایل نیست به همکاری با فکری ادامه بدهد و باید دید سرنوشت این مربی چه خواهد شد.

محمدرضا زنوزی: تراکتور در حال پشت سر گذاشتن یکی از بدترین نقل‌وانتقالات تاریخ است و هواداران نگران این تیم مقابل استانداری تجمع کرده‌اند، اما از مالک متمول باشگاه خبری نیست. گویا زنوزی بابت بی‌ثمر ماندن هزینه‌های هنگفتی که در این سال‌ها انجام داده دلسرد است و به همین دلیل در بدترین موقعیت ممکن تراکتور را تنها گذاشته؛ زمانی که این تیم باید در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف النصر تا دندان مسلح برود.