این تیم، فقط می‌برد

فراموش نکنید تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ هم با سوریه همگروه شد که در هیچ‌یک از دو دیدار رفت و برگشت موفق به عبور از سد این تیم نشد. سوریه به‌طور کلی تیم بدقلقی است و در این مسابقه هم بنا را بر فوتبال بسته و حتی استفاده از ترفندهای چرک و زشت همچون اتلاف وقت و راه انداختن جنگ اعصاب گذاشته بود. با همه اینها اما تیم کشورمان هر سه امتیاز بازی را از آن خود کرد تا در صدر جدول گروه اول قرار بگیرد. اینکه می‌گوییم همه چیز به سود تیم ملی تمام شد، از این جهت است که در دو دیدار دیگر این گروه هم عراق با کره‌جنوبی و امارات با لبنان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی صفر‌-صفر دست نیافتند تا تیم کشورمان از همین روز اول، با رقبا فاصله امتیازی ایجاد کند. اگر یوزها سه‌شنبه‌شب هم بتوانند عراق را از پیش‌رو بردارند، یک گام بلند به حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ نزدیک شده‌اند.

تیم کشورمان اما در شرایطی از سد سوریه گذشت که دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان، سرمربی و مربی این تیم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا امکان حضور در ورزشگاه را نداشتند. بسیار کم‌سابقه و چه بسا بی‌سابقه است که تیمی در مسابقه‌ای با این سطح از حساسیت، بدون دو عضو اصلی و ارشد کادرفنی‌اش برابر حریف به میدان برود. خوشبختانه اما این مساله خللی در نتیجه‌گیری تیم کشورمان به وجود نیاورد و بچه‌ها هر سه امتیاز را از آن خود کردند. از یاد نبرید تیم ملی داخل زمین هم غایبانی داشت؛ از جمله سردار آزمون که به عنوان یکی از بهترین مهاجمان حال حاضر آسیا، این بازی را به دلیل محرومیت از دست داد و نیز احسان حاج‌صفی کاپیتان اول تیم کشورمان که او نیز به دلیل مصدومیت نتوانست به میدان برود. طبیعتا پیروزی در غیاب دو مهره کلیدی تیم ملی، ارزشی بالاتر هم دارد.

اتفاق جالب اما به تداوم رکورد عجیب و غریب دراگان اسکوچیچ مربوط می‌شود؛ جایی که سرمربی کروات تیم ملی در هشتمین تجربه‌اش در هدایت این تیم (که این بار از راه دور اتفاق افتاد) هشتمین پیروزی‌اش را جشن گرفت. اسکوچیچ که انتقادهای زیادی درباره حضور او روی نیمکت تیم ملی وجود داشت و هنوز هم مطالبی در این مورد به گوش می‌رسد، تا اینجای راه کارنامه صددرصد پیروزی از خودش به جا گذاشته که بسیار قابل توجه است. خوشبختانه بخش زیادی از این کارنامه، با حساس‌ترین مسابقات تیم ملی مقارن شده و هر پیروزی دراگان، تیم کشورمان را یک گام به حضور در جام‌جهانی نزدیک‌تر می‌کند. ماجراجویی جالبی است؛ امیدواریم این آمار صددرصد برد، همچنان ادامه ‌یابد و به جاهایی برسد که حتی فکرش را هم نمی‌کنیم.