جدال با مدعی

 آخرین پیروزی عراق و ایران مقابل هم به مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ برمی‌گردد. عراق در بازی رفت موفق شد با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسد و ایران هم در بازی برگشت با تنها گل سردار آزمون پیروز شد. ادووکات در بازی اول با تاکتیک دفاعی مقابل کره‌جنوبی ظاهر شد؛ ولی در بازی با ایران وعده داده است تاکتیک متفاوتی داشته باشد. برای دومین‌بار است این دو تیم در شهر دوحه به مصاف هم می‌روند. بازی اول این دو تیم در شهر دوحه در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ برگزار شد که عراق با نتیجه ۲ بر یک با گل های احمد راضی و علاء کاظم پیروز شد. احتماالا در بازی امشب علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، احمد نوراللهی، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی ترکیب تیم را شکل می‌دهند. پیروزی در این بازی می‌تواند ایران را برای رسیدن به جام جهانی امیدوارتر کند و راه بسیار هموار شود. عراق یکی از مدعیان جدی صعود است و مردان ایران امشب شب پرزحمتی را پیش رو خواهند داشت. داوری این دیدار به ما نینگ داور ۴۲ساله و نسبتا باتجربه چینی واگذار شده است. ما نینگ، معروف‌ترین قضاوت نینگ برای فوتبال ایران به داوری در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ مربوط می‌شود که پرسپولیس این بازی را با دو گل به کاشیما آنتلرز ژاپن واگذار کرد. بیشترین قضاوت نینگ در بین تیم‌های ایرانی مربوط به پرسپولیس است که هفت بار بازی‌های این تیم را سوت زده است. او هرگز تا قبل از این برای تیم ملی ایران دیداری را سوت نزده؛ اما در گذشته یک بار داور یکی از دیدارها تیم ملی عراق بوده است. به‌طور کلی کارشناسان داوری معتقدند ما نینگ داور جوان و کم اشتباهی است و در گذشته کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته که حاصل آن قضاوت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ بود و اخیرا بر شمار بازی‌های این داور در رده ملی نیز افزوده شده است.

p31- (7)

 نکته اول

ایران برابر سوریه سه امتیاز گرفت و بقیه تیم‌ها مساوی کردند. این موضوع برای شروع کار خوب است. در بازی با عراق اما باید هماهنگی تیم بیشتر شود. در این بازی اسکوچیچ در کنار زمین حضور خواهد داشت و این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد. علاوه بر اینکه سردار آزمون هم به تیم ملی اضافه شده که خبر خوبی است. آزمون بعد محرومیت در بازی با سوریه اکنون آماده بازی با عراق است. همچنین بازگشت دراگان اسکوچیچ به روی نیمکت تیم ملی که در بازی اول با سوریه به‌دلیل ابتلا به کرونا غایب بود هم خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد. نبود احسان حاج‌صفی هم مشکل‌سازشده است. حاج‌صفی به خوبی می‌تواند در حملات موثر ظاهر شود. در پست کناری و دفاع ناهماهنگی‌هایی داریم.

p31- (6)

 نکته دوم

عراق پس از تساوی و امتیاز ارزشمندی که مقابل کره‌ جنوبی به دست آورد با روحیه بالا وارد مسابقه برابر ایران می‌شود. عراقی‌ها که میزبان این بازی محسوب می‌شوند، امیدوارند پیروزی بازی رفت مرحله قبلی رقابت‌ها را برابر ایران تکرار کنند و شانس خودشان را برای صعود به جام جهانی افزایش دهند؛ هرچند در بازی برگشت مرحله قبلی شکست خوردند. عراق برابر تیم ملی ایران در هفته دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی باید هجومی بازی کند و به این ریسک نیاز دارد.  کسب 3 امتیاز مسابقه با ایران فرصت بزرگی به عراق می‌دهد تا به یکی از مجوزهای صعود به جام جهانی در این گروه نزدیک شود. به همین دلیل اسکوچیچ باید مراقب باشد و خط دفاعی را طوری بچیند که خط حمله خطرناک این تیم فرصت عرض اندام پیدا نکند.

p31- (5)

 نکته سوم

تیم ما نسبت به عراق بهتر است؛ ولی می‌توان گفت نیمکت تیم ملی عراق بهتر از ما است. عراق سرمربی خوبی دارد و حضور ادووکات می‌تواند روی بازی این تیم تاثیر بگذارد و در بازی با کره‌جنوبی هم روی نحوه بازی عراق هم تاثیر گذاشته بود. با این حال بازیکنان ما حرفه‌ای هستند.  بازیکنانی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند توجهی به تغییرات تیم ملی عراق نخواهند داشت و بازی خود را انجام می‌دهند. تیم ما پتانسیل خوبی در خط حمله دارد اما هر تیمی برای شروع بازی باید به فکر گل نخوردن باشد.

نباید بی‌محابا حمله کنیم؛ ولی می‌توانیم با تمرکز بالا در خط دفاعی و ارائه بازی هجومی در دقایقی از مسابقه، عراق را شکست دهیم. به نظر باید بازی معقولی را به نمایش بگذاریم و هجومی بازی کنیم.

p31-09

 نکته چهارم

سوریه، عراق و بحرین تیم‌هایی هستند که تقریبا مانند ما فوتبال بازی می‌کنند. فوتبال این کشورها مبتنی بر فیزیک بدنی و تکنیک است و تیم‌های ما هم مقابل این تیم‌ها به مشکل می‌خورند. ما جلوی تیم‌هایی که سرعت دارند، از قدرت استفاده می‌کنیم. ممکن است زورمان به این‌ تیم‌ها بچربد؛ اما در برابر کشورهایی که مانند ما فوتبال بازی می‌کنند، کار دشوار است. ما تیم پرمهره‌ای نسبت به لبنان و امارات هستیم؛ اما عراق و کره جنوبی نیز لژیونرهای زیادی دارند. ما در چندین پست از نظر مهره خوب هستیم. در خط حمله طارمی، آزمون، انصاری‌فرد، جهانبخش و سایرین می‌توانند برای ما کار را در بیاورند؛ اما در خط هافبک در بخش بازی‌سازی مشکل داریم.