عبور جانانه از بحران

p31- (10)

 جام جهانی 1978 آرژانتین: در آن دوره حشمت مهاجرانی هدایت تیم ملی را برعهده داشت. در مرحله اول تیم کشورمان با عربستان و سوریه بازی کرد و با کسب 8 امتیاز کامل از 4 بازی به مرحله بعدی راه یافت. در مرحله دوم، ایران با هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، استرالیا و کویت همگروه شد. از 8 بازی 14 امتیاز به دست آورد و تنها دو تساوی با کره‌جنوبی داشت و به عنوان تیم اول و با 4 امتیاز اختلاف نسبت به کره‌جنوبی راهی آرژانتین شد. ایران در آن سال صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی ۱۹۷۸ داشت و آن هم نتیجه همدلی و هماهنگی تیمی مهاجرانی بود که مدت‌ها کنارش حضور داشت و با آزمون و خطاهای زیاد توانسته بود تحولی در تیم ملی ایران ایجاد کند و به موفقیت برسد.

p31- (9)

 جام جهانی 1998 فرانسه: ایران در آن دوره با معجزه به جام جهانی رسید. والدر ویرا در یک انتخاب عجیب بعد از اخراج محمد مایلی‌کهن روی نیمکت تیم ملی نشست. ایران در مرحله اول با قرقیزستان، سوریه و مالدیو همگروه شد. از 6 بازی، 5 برد و یک تساوی (مقابل سوریه) به دست آورد و با 16 امتیاز به مرحله بعدی رسید. در مرحله دوم، عربستان، چین، قطر و کویت همگروه‌های ایران بودند. تیم کشورمان از 8بازی، 3برد، 3مساوی و 2 باخت را تجربه کرد و 12 امتیازی شد. عربستان با 14 امتیاز سهمیه مستقیم کسب کرد و ایران راهی پلی‌آف شد و با ژاپن 13امتیازی از گروه دوم بازی کرد که در این بازی 3‌بر‌2 شکست خورد. ایران راهی پلی‌آف دوم شد و پس از حذف استرالیا مسافر جام‌جهانی شد.

p31- (6)

 جام‌جهانی 2006 آلمان: برانکو ایوانکوویچ دستیار بلاژویچ در انتخابی جام جهانی 2002 بود که چند سال بعد به سرمربیگری ایران رسید و آسان‌ترین صعود به جام جهانی را رقم زد. تیم ملی از دور دوم وارد مسابقات انتخابی شد. همگروهی با اردن، قطر و لائوس منجر به 5 برد از 6 بازی شد. تیم کشورمان در این گروه یک باخت مقابل اردن را تجربه کرد اما با 15امتیاز به مرحله سوم رسید.

تیم ملی در مرحله سوم در گروه B با ژاپن، بحرین و کره‌شمالی بازی کرد. از 6 بازی 4 برد، یک تساوی و یک باخت حاصل شد تا ایران با 13امتیاز جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. در این گروه ژاپن با 15 امتیاز تیم اول شد. عربستان و کره‌جنوبی هم در گروه دیگر به ترتیب با 14 و 10 امتیاز صعود کردند.

p31- (2)

 جام جهانی 2014 برزیل: در این دوره کارلوس کی‌روش مربی پرتغالی، سر‌مربی ایران بود. در مرحله دوم تیم ملی بر اساس قرعه‌کشی به مصاف مالدیو رفت و پس از پیروزی 5‌بر‌صفر به مرحله سوم رسید. در این مرحله و در گروه E تیم کشورمان با قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد. سه برد و سه تساوی ایران 12 امتیازی را به عنوان تیم اول به مرحله چهارم رساند. در مرحله چهارم، کره‌جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه‌های تیم ملی بودند. 8بازی، 5برد، یک مساوی و 2باخت ایران را با 16امتیاز مسافر سرزمین قهوه کرد. کره‌جنوبی با 14 امتیاز به عنوان تیم دوم این گروه و همچنین ژاپن و استرالیا با 17 و 13 امتیاز به عنوان سهمیه‌های بعدی از گروه B‌ راهی جام جهانی شدند.

p31- (1)

 جام جهانی 2018 روسیه: در این دوره نیز کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی را برعهده داشت. ایران از مرحله دوم وارد مسابقات و با عمان، ترکمنستان، گوام و هند در گروهD‌ همبازی شد. از 8 بازی 6 برد و 2 تساوی تیم ملی را 20 امتیازی کرد و در مرحله سوم با کره‌جنوبی، سوریه، ازبکستان، چین و قطر همگروه شد. در گروهA‌ از 10 بازی، 6 برد و 4 مساوی حاصل کار ایران بود و تیم کشورمان با 22 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد. کره‌جنوبی به سختی توانست از حذف فرار کند و با 15 امتیاز بعد از ایران به جام جهانی رسید. از گروه دیگر نیز ژاپن با 20 امتیاز و عربستان با 19 امتیاز جواز صعود را کسب کردند. استرالیا نیز از پلی‌آف به جمع دیگر تیم‌های آسیایی اضافه شد.

p31- (5)

 جام جهانی 2022 قطر: تیم کشورمان در مرحله دوم و در گروهC با عراق، بحرین، هنگ‌کنگ و کامبوج بازی کرد. در دور رفت این مسابقات ایران 2 برد و 2 باخت را به ثبت رساند تا موقعیت خطرناکی ایجاد شود و در آستانه حذف قرار بگیرد. اما از بازی‌های دور برگشت که دراگان اسکوچیچ هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، تیم کشورمان توانست از 4 بازی حداکثر امتیازات را کسب کند تا به همراه 6امتیاز قبلی با 18 امتیاز خیال همه را راحت کند و به مرحله سوم برسد. در مرحله سوم، ایران در گروه A‌ با کره‌جنوبی، امارات، سوریه، لبنان و عراق همگروه شد. تاکنون تیم کشورمان از 2 بازی، 2 برد به دست آورده و با 6 امتیاز و اختلاف 2 امتیازی نسبت به کره‌جنوبی در صدر جدول قرار دارد.