شاهی که به اسارت رفت

بارسا شنبه‌شب در ادامه مسابقات لالیگا اسپانیا در خانه اتلتیکومادرید با دو گل برابر این تیم تن به شکست داد. نه کسی تعجب کرد و نه حتی کسی ناراحت بود! نزد کاتالان‌ها، هیچ نشانی از فوتبال در زمین وجود نداشت. اتلتیکو با ساده‌ترین ترفند ممکن، با یک ایده پیش پا افتاده دبستانی توانست بارسا را زمین‌گیر کند. آنها توپ را به میهمان سپردند و روی ضد حملات متمرکز شدند. در نتیجه دو گل زدند و چند بار دیگر هم تا مرز فروپاشی دروازه بارسا پیش رفتند. در عوض شاگردان رونالد کومان از مدت طولانی در اختیار داشتن توپ هیچ سودی نبردند. نه طرح و برنامه‌ای در کار بود و نه موقعیت چندانی. نیازی نیست منتقدان در این مورد حرف بزنند. تنها کافی است بخشی از جملات جرارد پیکه در پایان مسابقه را بخوانید: «می‌توانستیم سه ساعت دیگر بازی کنیم و گل نزنیم. مشکل بارسا را همه می‌دانند، حتی نابینایان. ما تمام تلاش‌مان را در زمین مسابقه انجام می‌دهیم، اما به جایی نمی‌رسیم. البته مطمئن هستم این دوران موقت است و تیم ما دوباره به شرایط خوبش برمی‌گردد.»

کامنت‌های مصاحبه پیکه حتی از اظهارات این بازیکن هم جالب‌تر بودند؛ جایی که خیلی از هواداران بارسا امثال او و بوسکتس را از جمله مشکلات اساسی تیم قلمداد کردند! اتفاقا بعد از گل اول اتلتیکو، مشاجره این دو بازیکن و تذکرات فنی آنها به هم توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. هر چه بود بارسلونا یک شب تلخ دیگر را هم در فصل کابوس‌وارش پشت سر گذاشت. این سومین شکست پیاپی کاتالان‌ها بود. سه باخت، هشت گل خورده و بدون گل زده. حداقلش این است که در این مسابقه بر خلاف دو بازی قبلی، آنها موفق شدند شوت داخل چارچوب داشته باشند! کوتینیو موقعیتی داشت که ضربه‌اش را دروازه‌بان حریف مهار کرد. گروهی از هواداران بارسلونا هم امیدوار بودند تیم‌شان در این بازی شکست بخورد، بلکه نسخه کومان پیچیده شود و یک سرمربی جدید روی کار بیاید. حتی اینها هم به مقصود خود نرسیدند؛ چرا که فعلا لاپورتا موضعش را عوض کرده و لااقل به صورت ظاهری در حال حمایت از کومان است. شاید رئیس باشگاه با خودش فکر می‌کند چرا باید غرامت اخراج کومان را بدهد و یک مربی دیگر بیاورد؟ که چه بشود؟ آیا واقعا با این بازیکنان قرار است معجزه‌ای رخ بدهد؟

سرمربی هلندی بعد از شکست سنگین هفته گذشته برابر بنفیکا گفته بود: «بازیکنان به‌شدت از من حمایت می‌کنند.» حالا اما به نظر می‌رسد این شرایط هم تغییر کرده است. در ادبیات جرارد پیکه به عنوان یکی از کاپیتان‌های اصلی تیم ناامیدی موج می‌زد. همچنین روزنامه‌های اسپانیا هم بعد از بازی با اتلتیکو مادرید گزارش داده‌اند کومان حمایت رختکن را از دست داده است. گویا تنها حامیان او در حال حاضر بازیکنان هلندی تیم هستند که آنها هم نگران‌اند با تغییر کادرفنی موقعیت‌شان به خطر بیفتد.