ملاقات با رقیب آشنا

p31- (7)

 رقیب سنتی: کره‌جنوبی و ایران را باید دو رقیب سنتی برای هم دانست. فقط در انتخابی جام‌جهانی، چهار دوره پیاپی است که این دو تیم با یکدیگر هم‌گروه می‌شوند. به‌طور کلی ایران و کره تا کنون 31 بار به مصاف هم رفته‌اند که 13 بار ایران برده، 9 مسابقه با برتری کره به پایان رسیده و 9 دیدار هم به تساوی انجامیده است. جالب اینجاست که در مسابقات دو تیم 66 گل رد و بدل شده و سهم هر دو تیم کاملا مساوی بوده است؛ 33 گل! این تیم شرقی 10 سال است در حسرت کسب پیروزی برابر ایران می‌سوزد. آخرین برتری آنها مقابل ما به دوم بهمن 89 و شکست یک‌برصفر تیم افشین قطبی در جام ملت‌های 2011 آسیا برمی‌گردد. در این 10 سال کره‌جنوبی فقط یک گل به ایران زده است.

p31- (3)

 خاطره‌سازان: تاریخ تقابل‌های ایران و کره برای دو تیم، سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است. برای ما جذاب‌ترین خاطرات در دو جام ملت‌ها و یک انتخابی جام‌جهانی رقم خورده است. سال 1996 ایران برابر کره‌جنوبی به برتری تاریخی 6‌بر2 دست یافت و علی دایی ظرف نیم ساعت چهار گل به این تیم زد. در جام ملت‌های 2004 و برتری 4‌بر‌3 تیم ملی نیز علی کریمی هت‌تریک کرد. در روز آخر انتخابی جام‌جهانی 2014 اما این رضا قوچان‌نژاد بود که با تیزچنگی، تک گل بازی را به ثمر رساند. خاطرات تلخ‌مان هم البته کم نیست؛ از حذف تیم‌های قطبی و قلعه‌نویی از جام ملت‌ها به دست کره تا زمانی که در روزهای عجیب تابستان 88 تساوی بدهنگام با این تیم، باعث حذف تیم ملی از انتخابی جام‌جهانی 2010 شد.

p31- (6)

 ستاره 85 میلیون یورویی: کره‌جنوبی در حالی برای مصاف با ایران به تهران آمده که ترکیب این تیم پر از لژیونرهای سرشناس و قدرتمند است. به عنوان مثال هوانگ هی چان، مهاجم آنها در حال حاضر برای ولورهمپتون توپ می‌زند. هانگ یی جو دیگر مهاجم این تیم در لیگ فرانسه برای بوردو بازی می‌کند. لی جائه سونگ هافبک کره‌جنوبی هم در عضویت باشگاه ماینس آلمان است. با این حال مشهورترین ستاره کره، سونگ هیون مین است. فوق‌ستاره تاتنهام و کسی که گل پیروزی کره‌جنوبی در بازی قبلی برابر سوریه را به ثمر رساند، از سوی ترانسفرمارکت 85 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده که این مساله او را به گران‌ترین بازیکن آسیا تبدیل کرده است. سون سال‌ها برابر ایران ناکام بوده و در عطش گلزنی به تیم کشورمان می‌سوزد.

p31- (8)

 مدعیان اصلی صعود: پس از قرعه‌کشی این مرحله از مسابقات، ایران و کره‌جنوبی از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان بخت‌های قطعی صعود از گروه اول شناخته شدند. با شروع مسابقات روشن شد این تحلیل‌ها چندان هم بیراه نبوده. تیم ملی ایران هر سه بازی قبلی خود را با برد پشت سر گذاشته است. ما ابتدا با یک گل بر سوریه غلبه کردیم، بعد 3برصفر عراق را بردیم و نهایتا با یک گل از سد امارات گذشتیم. کره اما در گام نخست با نتیجه بدون گل برابر عراق متوقف شد، بعد با یک گل لبنان را شکست داد و در ادامه با حساب 2بریک از سد سوریه گذشت. امارات، لبنان، عراق و سوریه هیچ بردی نداشته‌اند و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. امشب بعد از بازی ما، سوریه با لبنان مواجه می‌شود و امارات به مصاف عراق می‌رود.

p31- (5)

 چشم امید ایران: صد البته چشم امید هواداران فوتبال در ایران به تک‌تک بازیکنان تیم ملی است. ما تیم بسیار خوبی داریم که به عنوان مثال در سه بازی گذشته هیچ گلی دریافت نکرده و این نشان از عملکرد خوب خط دفاعی‌اش دارد. با این حال اگر تعارف را کنار بگذاریم، همه می‌دانند که داستان خط حمله ایران و دو مهاجم زهردار و بین‌المللی این تیم یک چیز دیگر است. سردار آزمون و مهدی طارمی که در مسابقات اخیر به هماهنگی خیلی خوبی دست یافته‌اند، می‌توانند خط دفاع کره را آزار بدهند و ورق را به سود ایران برگردانند. طارمی در اوج دوران فوتبالش قرار گرفته و بسیار امیدواریم روند رو به رشدش را ادامه بدهد. مهدی تا به حال به کره‌جنوبی گل نزده و جای خالی این تیم در فهرست قربانیانش توی ذوق می‌زند.

p31- (4)

 اسکوچیچ کلافه: با وجود نتایج بسیار خوبی که تیم ملی ایران در مسابقات گذشته به دست آورده، دراگان اسکوچیچ به‌شدت تحت فشار انتقادات قرار دارد. به عنوان مثال برخی از منتقدان عقیده دارند تیم ملی در بازی با امارات باید با نتیجه بهتری برنده می‌شد. این در حالی است که امارات در یک سال گذشته در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده است. حتی از کیفیت نمایش تیم ملی هم در شرایطی انتقاد می‌شود که تیم ملی اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه نداشته است. دیروز دراگان اسکوچیچ در نشست خبری نشان داد از این فضا کلافه است: «10 بازی را برده‌ایم. دیگر باید چه‌ کار می‌کردیم؟ ظاهرا برخی‌ها خواهان تصاحب جایگاه من هستند، اما الان وقت این کارها نیست.» به راستی کاش نگاه‌ها به تیم ملی کمی منصفانه‌تر بود.