p22- (3) copy

نیمه پر لیوان:  قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر، عادت به «پیروزی» پیدا کرده که این مساله فاکتور بسیار مهمی است. پرسپولیس روی ریل بردن قرار گرفته و از این نظر، یک گام از رقبا جلوتر به نظر می‌رسد. همچنین با وجود از دست دادن مهره‌هایی همچون محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو، پرسپولیس همچنان بازیکنان باتجربه و موثر زیادی دارد؛ طوری که شاید جای خالی جدا شده‌ها احساس نشود. نفراتی همچون حامد لک، جلال حسینی، کمال کامیابی‌میا، میلاد سرلک، سعید آقایی، وحید امیری، مهدی ترابی، امید عالیشاه، سیامک نعمتی، مهدی عبدی، عیسی آل‌کثیر و... برای تکرار قهرمانی پرسپولیس کفایت می‌کنند. سرخ‌پوشان در تابستان خریدهایی هم داشتند که مهم‌ترین آنها رضا اسدی در میانه میدان و حامد پاکدل در خط حمله بود. گفته می‌شود پرسپولیس بعد از کسب مجوز لازم از فدراسیون فوتبال، یک مهاجم خارجی نیز جذب خواهد کرد.

نیمه خالی لیوان: شاید یکی از مهم‌ترین موانع برای تکرار قهرمانی پرسپولیس، انگیزه بیشتر رقبا باشد. طبیعی است که یک تیم بعد از کسب پنج قهرمانی پیاپی، اشتهای کمتری برای تکرار این موفقیت داشته باشد. از سوی دیگر باید صبر کرد و دید مدیران جدید باشگاه چه عملکردی دارند و آیا خواهند توانست به حفظ نوار موفقیت‌های تیم کمک کنند یا نه. از نظر فنی هم پرسپولیس به تدریج با مشکل افزایش میانگین سنی مواجه شده است. در این تیم جلال حسینی 40 ساله است و شماری از بازیکنان کلیدی همچون کامیابی‌نیا، امیری، عالیشاه، آل‌کثیر و... 30 سال به بالا هستند. به نظر می‌رسد در دوران موفقیت پرسپولیس، کمی از جوان‌گرایی در این تیم غفلت شده است. پیش‌تر استعدادهای گمنامی مثل مهدی طارمی، محمد عباس‌زاده، نوراللهی، عبدی، محمد انصاری و... در این تیم معرفی شدند و رشد کردند، اما فعلا خبر خاصی از پدیده‌های جوان نیست.

p22- (1) copy

نیمه پر لیوان: سراسر باشگاه سپاهان پر از انگیزه و شور برای پایین کشیدن پرسپولیس و بازگشت به تاج و تخت قهرمانی است. این مساله در تک‌تک اجزای باشگاه موج می‌زند؛ چنان‌که به تازگی تمامی بازیکنان و کادرفنی با امضای میثاق‌نامه‌ای تعهد دادند در فصل جدید بیشترین تلاش ممکن را برای موفقیت به کار ببندند. سپاهان فصل گذشته هم فاصله زیادی تا قهرمانی نداشت، اما مقهور تجربه بالای پرسپولیس شد. این تیم از نظر فنی توانایی رقابت پایاپای با مدافع عنوان قهرمانی را دارد. از سوی دیگر محرم نویدکیا هم که فصل گذشته نخستین سال سرمربیگری‌اش را پشت سر می‌گذاشت و اوایل فصل امتیازات زیادی از دست داد، حالا حتما تجربه بیشتری کسب کرده است. او موفق شد علیرضا مرزبان را هم کنار دستش نگه دارد و خریدهای خوبی انجام بدهد؛ از فرشاد احمدزاده تا مسعود ریگی و شهریار مغانلو.

نیمه خالی لیوان: نقطه‌ضعف سپاهان در فصل جدید را باید در لیست خروجی‌های این تیم جست‌وجو کرد؛ جایی که آنها چهار مهره اسم‌ورسم‌دار به نام‌های پیام نیازمند، احسان حاج‌صفی، محمد محبی و استنلی کی‌روش را از دست دادند. از این جمع استنلی با نظر محرم نویدکیا در لیست مازاد قرار گرفت، چون هم بازدهی‌اش کاهش یافته بود و هم فرم فوتبالش به بازی زمینی مورد علاقه نویدکیا نمی‌خورد. محمد محبی هم رفت تا مقدمات جذب مغانلو فراهم شود. جدایی دو نفر دیگر اما ممکن است به‌شدت به ضرر سپاهان تمام شود. احسان حاج‌صفی یک رهبر، کاپیتان و مهره بسیار موثر برای طلایی‌پوشان به شمار می‌رود که سپاهان در غیاب او به ندرت موفق بوده است. کاپیتان تیم ملی برای ادامه کارش راهی آ.‌ا.‌ک آتن شد. پیام نیازمند هم یک گلر شش‌دانگ و بی‌حاشیه بود که به لیگ پرتغال ترانسفر شد.

p22- (2) copy

نیمه پر لیوان: برای نخستین بار طی فصول گذشته بالاخره سرمربی فصل قبل موفق شد برای فصل جدید تیم ببندد. داستان استقلال در این سال‌ها طوری بوده که معمولا مدیران یا به قول فرهاد مجیدی دلال‌ها تیم می‌بستند و آن را تحویل سرمربی جدید می‌دادند. در این شرایط طبیعتا نتیجه گرفتن سخت می‌شد. حالا اما خود مجیدی تیم بسته و با توجه به حضور چند ماهه‌اش روی نیمکت آبی‌پوشان، شناخت بسیار خوبی هم از این تیم دارد. پس این فصل شرایط برای آبی‌ها مطلوب‌تر از گذشته است. به علاوه حضور مصطفی آجورلو باعث شده وضعیت مدیریتی در استقلال بهبود بیابد. بی‌گمان برای قضاوت درباره عملکرد او هنوز خیلی زود است، اما همین که سرمربی و بازیکنان راضی هستند، یعنی وضع با گذشته فرق کرده است. شاید این آرامش برای شروع فصل جدید به استقلال کمک کند.

نیمه خالی لیوان: در شرایطی که شعار نظم‌گرایی در استقلال سر داده می‌شود، تعدادی از بازیکنان این تیم به شکلی عجیب در جمع آبی‌پوشان ماندگار شدند. محمد دانشگر و رشید مظاهری بعد از فسخ یکطرفه، دوباره با استقلال قرارداد بستند که این شرایط برازنده یک باشگاه بزرگ نیست. هر دو بازیکن هم حاشیه‌هایی داشتند و حالا بعید است این مدل ماندگاری آنها، کمکی به بهبود رفتارشان کند. ارسلان مطهری و حسین حسینی هم بعد از انتشار پیام اینستاگرامی و خداحافظی با هواداران آبی‌پوش ماندند. به علاوه ممکن است تعدادی از خریدهای استقلال برای موفقیت در این تیم تجربه کافی نداشته باشند و جا افتادن آنها زمان ببرد. از این بین می‌شود به نفراتی همچون امیرحسین حسین‌زاده، امیرعلی صادقی، جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی و... اشاره کرد. شاید اینها برای آینده خریدهای خوبی باشند، اما مجیدی می‌داند که هواداران «امسال» از او قهرمانی می‌خواهند.