سلام به آینده

   اهمیت این صعود چه بود؟

با نتایج به دست آمده در تاجیکستان، تیم ملی ما یکی از ۱۶ تیم شرکت‌کننده در جام ملت‌های آسیا زیر ۲۳ سال خواهد بود؛ تورنمنتی که خردادماه سال آینده در ازبکستان برگزار خواهد شد. بر خلاف برخی اخبار و گزارش‌ها، مسابقات ازبکستان ربطی به انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس ندارد، اما طبیعتا در مسیر آماده‌سازی تیم کشورمان نقش کلیدی خواهد داشت. اگر ما به مرحله نهایی این بازی‌ها نمی‌رسیدیم، فرصت برگزاری چند مسابقه جدی با رقبای آسیایی را از دست می‌دادیم. حالا اما تورنمنت جام ملت‌ها در ازبکستان و نیز بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ فرصت خوبی خواهد بود تا ملی‌پوشان کشورمان برای انتخابی المپیک آماده شوند. مسیری دشوار و طولانی آغاز شده؛ آیا با صعود به پاریس، داستان نیم‌قرن حسرت تیم امید ایران به پایان خواهد رسید؟

   فقط یک هدف؛ پاریس

پس از صعود آینده‌سازان فوتبال ایران از مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا، بحث‌هایی شکل گرفته درباره اینکه آیا تیم ملی ما باید برای قهرمانی در این تورنمنت و نیز بازی‌های آسیایی به میدان برود یا باید هدفش را فقط روی المپیک پاریس بگذارد؟ مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم ملی قاطعانه راه دوم را برگزیده است: «هدف ما حضور با بازیکنان جوان در این دو تورنمنت است و حتی اگر تیم‌های دیگر بخواهند با بازیکنان بزرگ‌تر به این مسابقات بیایند، برای ما اهمیت ندارد، چون هدف ما صعود به المپیک است و با بازیکنان جوان به این مسابقات می‌رویم که آنها صاحب تجربه و هماهنگی شوند. به این بازی‌ها نیز به عنوان تورنمنت تدارکاتی نگاه خواهیم کرد تا به خوبی محک بخوریم.» مهدوی‌کیا حتی در همین مرحله هم سعی کرده بود پایه‌های تیمش را بر بازیکنانی استوار کند که بتوانند در انتخابی و چه بسا مرحله نهایی المپیک پاریس به میدان بروند. او در این مورد می‌گوید: «در این بازی‌ها از ترکیب ۱۱ نفره ما، ۸ یا ۹ بازیکن، زیر ۲۱ سال بودند که سن آنها با المپیک ۲۰۲۴ پاریس همخوانی دارد. امیدوارم که در آینده بتوانیم اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشیم تا شرایط بهتری را هم تجربه کنیم.» به هر حال با چشم‌اندازی که مهدوی‌کیا دارد، بسیار امیدواریم تیم ملی ایران در المپیک پاریس حاضر باشد، اما حتی اگر این اتفاق هم رخ ندهد، می‌توان امیدوار بود که این حجم از تمرکز بی‌سابقه روی بازیکنان ۱۹ و ۲۰ ساله، منجر به پدید آمدن یک نسل طلایی دیگر در فوتبال ایران شود؛ نسلی که به اندازه کافی تجربه بین‌المللی هم کسب کرده و آماده خدمت در رده سنی بزرگسالان است.


ستاره‌ای به نام یاسین

ستاره درخشان تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا، بدون تردید یاسین سلمانی بود؛ بازیکنی که با پیراهن شماره 10 و بازوبند کاپیتانی تیم ملی در میدان می‌درخشید و توجهات را جلب می‌کرد. اوج کار سلمانی هم هت‌تریک تماشایی او در بازی آخر برابر تاجیکستان بود که صعود تیم کشورمان را نهایی کرد. این بازیکن 19 ساله که کشف محرم نویدکیا است و فصل گذشته توانست در ترکیب سپاهان بدرخشد، به واسطه همین عملکرد حتی از سوی دراگان اسکوچیچ به تیم ملی بزرگسالان هم فرا خوانده شد. از همان ابتدا مشخص بود که او یکی از بازیکنان کلیدی تیم امید ایران در مسیر المپیک 2024 پاریس خواهد بود و فعلا یاسین پیش‌بینی‌ها را محقق کرده است. بعد از درخشش در شهر دوشنبه، خیلی‌ها از یاسین تمجید کردند، از جمله سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در این مورد نوشت: «سلمانی پرشور ایران را به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا زیر 23 سال فرستاد.»

p31-10 copy