در «سه‌شنبه آبی» چه گذشت؟

 p22- (4) copy

فرهاد مجیدی: حالا ایام به کام اوست. سرمربی استقلال که بعد از پنج تساوی پیاپی به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بود، دو پیروزی متوالی برابر پیکان و سپاهان به دست آورد تا جایگاهش را روی نیمکت آبی‌ها تثبیت کند. اگر استقلال در این دو بازی هم نتایج مطلوب را کسب نمی‌کرد، شاید خطر برکناری متوجه فرهاد می‌شد، اما این شش امتیاز حالا تیم او را حتی در مسیر کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل قرار داده است. طبیعتا در این بین، ارزش پیروزی بر سپاهان بسیار بیشتر است. طلایی‌پوشان شاید پرمهره‌ترین تیم ایران را در اختیار داشته باشند و از نظر بسیاری از اهالی فوتبال، مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌روند. در نتیجه این پیروزی حسابی به استقلال کمک خواهد کرد. البته از نمایش محافظه‌کارانه و تدافعی آبی‌ها در این مسابقه انتقادهای زیادی صورت گرفته، اما مجیدی قول داده به مرور زمان سیمای تهاجمی‌تری به تیمش بدهد. باید صبر کرد و دید آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا نه.

p22- (5) copy

 محرم نویدکیا: سرمربی سپاهان بسیار نجیب و محترم است و همه اهالی فوتبال هم او را دوست دارند. مصاحبه‌های منطقی و معقول محرم قبل و بعد از بازی با استقلال هم با سیل تحسین‌ها مواجه شد. با این حال واقعیت این است که سپاهان سه بازی از 10 مسابقه ابتدایی فصل را باخته و این یک اتفاق نگران‌کننده است. نویدکیا از کیفیت عملکرد بازیکنانش در مسابقه با استقلال رضایت دارد، اما حتی همین حملات بیشتر و مالکیت مطلق بر توپ و میدان هم فقط منجر به یک ضربه در چارچوب شد. در نتیجه سپاهان مشکل دارد و اینکه نویدکیا رضایت بی‌قید و شرطش را از نمایش این تیم ابراز می‌کند، ممکن است به معنای عدم اطلاع از این اشکالات باشد. در این صورت او برای بهبود وضعیت تیمش چاره‌ای نخواهد اندیشید و به تدریج کار برای طلایی‌پوشان دشوار خواهد شد. سپاهان باید از فرصت‌هایش استفاده کند و نیز به این راحتی بخت گلزنی در اختیار رقبا قرار ندهد. در همین بازی جعفر سلمانی می‌توانست دبل کند.

p22- (9) copy

 شهریار مغانلو: جنجالی‌ترین انتقال تابستانی فوتبال ایران به شکلی عجیب در این مسابقه روی نیمکت نشست. شهریار مغانلو در حالی تنها در دقایق پایانی بازی با استقلال فرصت حضور در ترکیب سپاهان را پیدا کرد که باشگاه اصفهانی برای جذب او هزینه هنگفتی پرداخته است. سپاهان رضایت‌نامه چندصد هزار یورویی شهریار را از سانتاکلارا گرفته و تازه محمد محبی را هم به این تیم واگذار کرده؛ آیا مغانلو با این همه مشقت جذب شده که در یکی از مهم‌ترین مسابقات فصل روی نیمکت بنشیند؟ شهریار البته در این فصل آمار گلزنی درخشانی نداشته است. او تنها دو گل زده و هر دو گل را هم در یک بازی مقابل نساجی به ثمر رسانده است. با این حال مغانلو در فاز تهاجمی تحرک بسیار زیادی دارد که می‌تواند به تیمش کمک کند. غیبت او در پرسپولیس این فصل کاملا مشهود است. بنابراین اینکه نویدکیا نمی‌تواند از او به شکل ایده‌آل بازی بگیرد، ضعف بزرگی است که باید برطرف شود.

p22- (3) copy

 امین قاسمی‌نژاد: بازیکنی که مدت‌ها شبانه‌روزش را با رویای پیوستن به استقلال سپری می‌کرد، حالا در این تیم به یک نیمکت‌نشین مطلق تبدیل شده است. امین قاسمی‌نژاد تنها بازیکن لیست فرهاد مجیدی در زمستان گذشته بود و سرمربی استقلال به‌شدت روی جذب او اصرار داشت. با این حال مدیران وقت باشگاه نتوانستند این بازیکن را جذب کنند. حالا اما امین استقلالی شده و با گذشت 10 هفته از مسابقات لیگ برتر، حتی فرصت کافی برای بازی هم نداشته؛ چه برسد به اینکه گل بزند و درخشش داشته باشد. او مهره اثرگذار پدیده بود و حالا در غیاب این بازیکن، وضع تیم مشهدی از هر زمان دیگری خراب‌تر است. خود قاسمی‌نژاد حتی در تابستان امسال به حضور در پرسپولیس علاقه نشان داد، اما با مداخله نهایی فرهاد مجیدی به استقلال پیوست. در این شرایط نیمکت‌نشینی محض او، در تیمی که آمار گلزنی مهاجمانش بسیار ضعیف است، عجیب به نظر می‌رسد.