بفرمایید جشن!

یک رکورد تاریخی

چنان که گفتیم بسیار به صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی نزدیک هستیم و امیدواریم این اتفاق همین امروز رخ بدهد. تیم ملی ایران تحت هر شرایطی با کسب یک پیروزی برابر عراق مسافر دوحه خواهد شد. ما اگر بازی امروز را ببریم ۱۹ امتیازی خواهیم شد. به فرض اینکه امارات هم سوریه را ببرد و با ۹ امتیاز در رتبه سوم جدول باقی بماند، باز هم فاصله ۱۰ امتیازی دو تیم طی سه بازی باقی‌مانده قابل جبران نخواهد بود. ایران البته بدون برتری بر عراق هم شانس قطعی کردن صعودش را خواهد داشت؛ مشروط بر اینکه امارات و لبنان در مسابقات امروز پیروز نباشند. تحت هر شرایطی اگر امروز بلیت ایران برای دوحه اوکی شود، این سریع‌ترین صعود تاریخ تیم ملی به مسابقات جام‌جهانی خواهد بود. پیش از این تیم کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۰۶ یک هفته زودتر و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ دو هفته زودتر از پایان مسابقات انتخابی صعودش به جام‌جهانی را قطعی کرده بود، اما امروز اگر کار تمام شود، این‌بار سه هفته به پایان رقابت‌های انتخابی موفق به اخذ مجوز صعود شده‌ایم. توجه داشته باشید که این آخرین جام‌جهانی ۳۲ تیمی تاریخ است و این مسابقات از سال ۲۰۲۶ با حضور ۴۸ تیم برگزار خواهد شد. بنابراین شاید صعود به مرحله نهایی دیگر به اندازه امروز جذاب نباشد. پس از موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم لذت ببرید.

جهنمی که سرد شد

تیم ملی کشورمان امروز در حالی در آستانه صعودی تاریخی به مرحله نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قرار گرفته که در مرحله قبلی فاصله‌ای تا حذف از این رقابت‌ها نداشت. در پی دو شکست ناباورانه تیم ملی برابر بحرین و عراق که با مربیگری مارک ویلموتس در دور پیش‌مقدماتی رخ داد، این‌طور به نظر می‌رسید که کار برای تیم کشورمان تمام شده است، اما شاگردان دراگان اسکوچیچ دست به کار بزرگی زدند و با چهار پیروزی از آن مرحله عبور کردند. تیم کشورمان در مرحله نهایی انتخابی هم عالی عمل کرد. ما همه مسابقات‌مان را در این دور برده‌ایم، غیر از دیدار خانگی با کره‌جنوبی که مساوی شد.

پاداش حداقل ۱۲ میلیون دلاری

صعود تیم‌های ملی به جام‌جهانی حداقل ۱۲ میلیون دلار پاداش فیفا را به همراه خواهد داشت. این جایزه قابل توجهی نقدی که می‌تواند فوتبال ایران را از شر بدهی وحشتناکش به مارک ویلموتس خلاص کند، کف جوایز در نظر گرفته شده از سوی فدراسیون جهانی است. غیر از این، کمک هزینه‌ای هم برای برپایی اردوهای تدارکاتی به تیم‌های ملی پرداخت خواهد شد. به علاوه صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی هم می‌تواند پاداش‌های دیگری به همراه داشته باشد. اهالی فوتبال بسیار امیدوارند که این نسل طلایی، در دوحه قطر برای نخستین بار از مرحله گروهی هم به جمع ۱۶ تیم برتر دنیا صعود کنند.

چرا باید بقیه بازی‌ها را ببریم؟

شاید این سوال به وجود بیاید که با توجه به قطعی بودن صعود تیم ملی به جام‌جهانی، چرا باید بازیکنان برای پیروزی در مسابقات باقی‌مانده انگیزه داشته باشند؟ اولا که با توجه به این‌که اردو و بازی تدارکاتی خوب کم داریم، این مسابقات می‌تواند نقش موثری در افزایش هماهنگی بازیکنان داشته باشد. غیر از این اما از نظر معادلات رسمی هم یک دلیل وجود دارد که به تیم ملی انگیزه مضاعف بدهد. قرعه‌کشی مرحله نهایی جام‌جهانی بر اساس آخرین رنکینگ فیفا برگزار می‌شود. یعنی رده‌بندی فدراسیون جهانی نشان می‌دهد کدام تیم‌ها باید در کدام گلدان قرار بگیرند. در سال‌های اخیر با توجه به بهبود شرایط ایران در رنکینگ، ما به سید سوم رسیده‌ایم، اما این شانس را داریم که در صورت پیروزی در تمام مسابقات باقی‌مانده و ثبت برخی نتایج دلخواه در بقیه قاره‌ها، در رنکینگ فیفا بالاتر برویم و حتی به سید دوم برسیم. تیم ملی در شرایطی که خودش همه بازی‌ها را ببرد و از بین ایتالیا، پرتغال، آمریکا، مکزیک، کلمبیا، اروگوئه، سوئد، ولز و سنگال، تنها یک تیم به جام‌جهانی صعود کند، می‌تواند در سید دوم قرار بگیرد. شاید احتمالش خیلی کم باشد، اما عقل سلیم می‌گوید باید تمام توان‌مان را در این مسیر به کار بگیریم. قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر فروردین‌ماه آینده برگزار خواهد شد.