همه آنچه از فوتبال می‏‌خواهیم

عالم و آدم می‌‌دانند که مجیدی و قلعه‌‌نویی با هم دوست نزدیک نیستند. از خودشان هم اگر بپرسید همین را خواهند گفت، البته اگر جواب بدتری ندهند! بنابراین مصاف این دو نفر در حالت عادی هم می‌توانست مهیج و تماشایی باشد، چه برسد به حالا که نتیجه این مسابقه به معادلات قهرمانی گره خورده است. نکته عجیب این است که مجیدی به عنوان سرمربی تا به حال پنج بار رودرروی قلعه‌‌نویی قرار گرفته است. او چهار مسابقه را درون زمین برده و بازی پنجم هم که مساوی شد، با حکم کمیته انضباطی سه بر صفر به سود فرهاد تغییر یافت. بنابراین بازی امروز برای قلعه‌‌نویی جنبه‌‌های حیثیتی غیرقابل کتمانی دارد. آیا امیر بالاخره می‌تواند مچ شاگردش را بخواباند؟

چنان که گفتیم، مسابقه امروز از نظر معادلات جدولی هم در بالاترین نقطه از حساسیت برگزار می‌شود. استقلال صدرنشین که پنج امتیاز از پرسپولیس فاصله گرفته بود، هفته گذشته برابر نساجی با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شد تا فاصله‌‌اش با رقیب سنتی به سه امتیاز کاهش یابد. به این ترتیب یک لغزش دیگر، می‌تواند حسابی برای آبی‌‌ها گران تمام شود و فشار روانی زیادی متوجه آنها کند. از سوی دیگر گل‌‌گهر هم تیم خوبی است؛ تیمی که با ۳۲ امتیاز در رده پنجم جدول قرار گرفته و برای سوم شدن می‌‌جنگد. تیم سیرجانی از چهار مسابقه آخرش سه بازی را برده و فرم فنی بسیار خوبی دارد.

امیر قلعه‌‌نویی تا به حال بارها و بارها نسبت به هفت امتیازی که به خاطر استفاده غیرقانونی از باگناما از گل‌‌گهر کسر شده، اعتراض کرده و آن را از مصادیق مظلومیت تیم سیرجانی به شمار آورده است. از قضا یکی از سه تیمی که با شکایت به کمیته انضباطی توانست از گل‌‌گهر امتیاز بگیرد، همین استقلال بود. قلعه‌‌نویی تصور می‌کند آن حکم، شانس قهرمانی را از تیمش گرفته است. بنابراین حالا که به احتمال فراوان دست این مربی برای دهمین سال پیاپی به جام نخواهد رسید، حداقل بهترین موقعیت است که برابر استقلال صدرنشین، صلاحیت فنی‌‌اش را ثابت کند. گل‌‌گهر دو هفته پیش حسابی پرسپولیس را آزار داد و یک نمایش خوب دیگر برابر استقلال می‌تواند پتانسیل فنی تیم قلعه‌‌نویی را ثابت کند. اگر امروز گل‌‌گهر برابر استقلال شکست بخورد، دیگر کسی باور نخواهد کرد که گل‌‌گهر با آن هفت امتیاز قرار بود شانس قهرمانی داشته باشد.

همه جذابیت مسابقه هم روی نیمکت‌‌ها نیست. گل‌‌گهر یک دو جین بازیکن استقلالی دارد که خیلی از آنها برای درخشش برابر تیم سابق‌‌شان انگیزه مضاعف دارند. آخرین نفر از این دست، امین قاسمی‌‌نژاد است که در استقلال به اندازه کافی به او فرصت نرسید و بین دو نیم‌‌فصل راهی سیرجان شد. بابک مرادی و محمدرضا آزادی هم شرایط مشابهی داشتند. از قبل هم استقلالی‌‌هایی مثل محسن فروزان، میلاد زکی‌‌پور، بهنام برزای، مرتضی تبریزی و... در این تیم حضور داشتند. آیا آنها امروز توانایی‌هایشان را به رخ استقلال خواهند کشید یا برابر تیم سابق‌‌شان زانو می‌‌زنند؟

 داستان سایر مسابقات

مهم‌ترین مسابقه هفته بیست‌‌‌ویکم لیگ برتر فوتبال ایران امروز از ساعت ۱۷:۳۰ بین استقلال و گل‌‌‌گهر سیرجان برگزار خواهد شد. در سایر مسابقات اما از ساعت ۱۴:۳۰ تراکتور میهمان پدیده مشهد است که این بهترین قرعه برای آرطغرول ساغلام در شروع کارش روی نیمکت تیم تبریزی محسوب می‌‌‌شود. از ساعت ۱۵ مس رفسنجان با نفت مسجدسلیمان پیکار می‌‌‌کند،  پیکان به مصاف نساجی می‌‌‌رود و آلومینیوم اراک رودرروی هوادار قرار می‌گیرد. از ساعت ۱۶ فولاد با ذوب‌‌‌آهن پیکار می‌‌‌کند و از ساعت ۱۸ سپاهان میزبان فجر سپاسی خواهد بود. آخرین بازی این هفته هم بین صنعت نفت آبادان و پرسپولیس از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز خواهد شد.

  اقبال بلند یحیی

داستان پرسپولیس اما خیلی جالب است. این تیم در حالی به مصاف صنعت نفت می‌‌‌رود که تیم آبادانی بهترین بازیکنش را در اختیار ندارد. طالب ریکانی که پنج گل در این فصل به ثمر رسانده،  به دلیل اخراج در مسابقه هفته قبل برابر گل‌‌‌گهر سیرجان شانس حضور در بازی امروز را از دست داد و این بدون تردید یک خبر بسیار خوش برای یحیی گل‌‌‌محمدی خواهد بود. این البته اولین بار نیست که یحیی در این فصل از این شانس‌‌‌ها می‌‌‌آورد. در مسابقه رفت با همین نفت آبادان حسن بیت سعید،  محمد اهل‌‌‌شاخه،  محمود مطلق‌‌‌زاده،  حسین ساکی،  فرزاد جعفری و رضا جبیره حضور برابر پرسپولیس را از دست دادند. سرخپوشان همچنین در هفته اول فصل در حالی برابر فولاد قرار گرفتند که هدایت این تیم را نه جواد نکونام،  بلکه عبدالله ویسی بر عهده داشت. بازی رفت پرسپولیس برابر گل‌‌‌گهر سیرجان هم در دوران محرومیت امیر قلعه‌‌‌نویی برگزار شد. نفت مسجدسلیمان برابر پرسپولیس از حضور فراز کمالوند و جاسم کرار محروم بود و استقلال در دربی تهران،  وریا غفوری را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت. حتی هوادار تهران هم بدون سه بازیکن سرشناس خود یعنی روح‌‌‌الله باقری،  داریوش شجاعیان و محمد قاضی یک امتیاز از پرسپولیس گرفت. حالا هم اقبال بلند یحیی به محرومیت ریکانی گره خورده و باید ببینیم سرخ‌‌‌ها می‌توانند از این فرصت برابر تیم علیرضا منصوریان استفاده کنند یا نه. البته از حق نگذریم خود پرسپولیس هم همیشه مصدوم‌‌‌هایی داشته است؛ مثل سیامک نعمتی و امید عالیشاه که در هفته‌‌‌های اخیر غایب بوده‌‌‌اند،  عیسی آل‌‌‌کثیر که کلا خانه‌‌‌نشین شد و میلاد سرلک که مسابقه امروز را از دست می‌‌‌دهد.

31- (9) copy