سده صعود

پس از شش دوره صعود به مرحله نهایی این مسابقات، حالا دیگر نفس راه‌یابی به قطر کسی را راضی نکرده است. دیدید که بعد از قطعی شدن صعود تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۲۲ حتی جشن خیابانی هم به آن معنا راه نیفتاد. حالا فوتبال ایران تشنه صعود از مرحله گروهی، در آخرین جام‌جهانی ۳۲ تیمی تاریخ است؛ اتفاقی که خودباوری مورد نیاز برای ثبت آن شکل گرفته و نباید برای تیم اول رنکینگ فیفا در آسیا، دور از دسترس باشد. جام‌جهانی از ۳۰ آبان ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و امیدواریم به لطف مهربانی قرعه و با تدارک بازی‌های دوستانه خوب، در دلش صعود تاریخی تیم ملی را رقم بزند.

دو بازی آخر

هنوز اما دو بازی پایانی مرحله انتخابی باقی مانده که در تعطیلات نوروز برگزار خواهد شد. بر این اساس تیم ملی کشورمان روز چهارم فروردین در سئول میهمان کره‌جنوبی است و روز نهم فروردین در مشهد از لبنان پذیرایی خواهد کرد. کره‌ای‌ها که همراه با ایران صعودشان به مرحله نهایی جام‌جهانی را قطعی کرده‌اند، یازده سال است نتوانسته‌اند تیم کشورمان را ببرند، بنابراین دوئل پنج‌شنبه این هفته برای‌شان بسیار حیثیتی است. در طول هفته‌های اخیر سر و صدای بسیار زیادی در رسانه‌های این کشور وجود داشته و فراخوان‌های متعدد برای به ورزشگاه کشاندن مردم، نشان می‌دهد کره بالاخره می‌خواهد این طلسم را بشکند. می‌توانیم این بازی را در حکم یک تدارک مناسب برای تیم ملی ببینیم و البته امیدواریم دوران شکست‌ناپذیری برابر حریف سنتی، همچنان تداوم بیابد.

کنعانی بخشیده شد!

اتفاق جالب توجه این روزها در حوزه فوتبال ملی اما تغییر حکم محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان بود. این مدافع تیم ملی که به واسطه آن فایل صوتی منتسب به او دو بازی از همراهی تیم ملی محروم شده بود، قاعدتا نبرد با کره‌جنوبی و لبنان را از دست می‌داد، اما با تجدیدنظرخواهی او، این حکم به محرومیت از دو بازی دوستانه تغییر یافت. بنابراین کنعانی مشکلی برای همراهی تیم ملی در دو بازی نوروزی نخواهد داشت. دراگان اسکوچیچ برای اردوی تیم کشورمان از ۲۸ بازیکن دعوت کرده که غیر از کنعانی‌زادگان، اسامی سایر نفرات از این قرار است: امیر عابدزاده (پونفرادنیا)، علیرضا بیرانوند (بواویشتا) حسین حسینى (استقلال)، شجاع خلیل‌زاده (الریان قطر)، دانیال اسماعیلى‌فر (سپاهان)، فرشاد فرجى (پرسپولیس)، مجید حسینى (کایسری اسپور)، عارف غلامى (استقلال)، امید نورافکن (سپاهان)، میلاد محمدى (آاک) صادق محرمى (دیناموزاگرب)، سعید عزت‌اللهى (الغرافه قطر) احمد نوراللهى (الاهلی امارات)، کمال کامیابى‌نیا (پرسپولیس)، مهدى مهدى‌پور (استقلال)، میلاد سرلک (پرسپولیس)، احسان حاج‌صفى (آاک)، سامان قدوس (برنتفورد)، امیرحسین حسین‌زاده (استقلال)، وحید امیرى (پرسپولیس)، مهدى ترابى (پرسپولیس)، علیرضا جهانبخش (فاینورد)، على قلى‌زاده (شارلوا)، ‌اللهیار صیادمنش (هال سیتی)، مهدى طارمى (پورتو)، سردار آزمون (لورکوزن)، کریم انصاری‌فرد (آاک)‌. از جمله نکات جالب این فهرست می‌توان به غیبت پیام نیازمند، سیاوش یزدانی و عارف غلامی اشاره کرد. حسین حسینی گلر استقلال مزد درخشش خود را گرفته و غلامی، مهدی‌پور و حسین‌زاده هم از این تیم به اردو دعوت شده‌اند.