قرعه خبرساز عکس: AFP

تکذیب محرومیت ایران از سوی «فیفا»

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شایعه محرومیت ایران از حضور در بازی‌های جام‌جهانی قطر را تکذیب کرد. این شایعه در پی جلوگیری از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه مشهد در بازی تیم‌های ایران و لبنان مطرح شده بود. تیم ملی کشورمان در آخرین بازی مرحله انتخابی جام‌جهانی موفق شد در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، با دو گل لبنان را شکست بدهد، اما این پایان خوش، تحت تاثیر حواشی بیرون ورزشگاه قرار گرفت. در این مسابقه به شماری از زنان هوادار فوتبال بلیت فروخته شد، اما مسوولان اجازه حضور آنها در ورزشگاه را ندادند. بانوان تا آخر بازی به حضور خود در مقابل ورزشگاه ادامه دادند، اما با آنها برخورد شد. اتفاقی که رخ داده بود غیرقابل باور به نظر می‌رسید. ستاره‌ها و پیشکسوتان تیم ملی پست‌های انتقادی گذاشتند و بسیاری از مسوولان عالی‌رتبه کشوری هم خواهان برخورد با مسببان این ماجرا شدند. در حالی که پرونده در مسیر بررسی قرار داشت، شایعه تعلیق فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام‌جهانی هم سر زبان‌ها افتاد. به شکل عجیبی، کانون بخشی از این شایعات در ایتالیا بود؛ کشوری که جواز حضور در جام‌جهانی را به دست نیاورد و شاید رسانه‌هایش علاقه‌مند بودند با حذف ایران یک شانس مجدد پیدا کنند. نهایتا اما قرعه‌کشی با حضور نام کشورمان برگزار شد.

 

انگلستان چه وضعی دارد؟

31- (2) copy

انگلستان در مرحله انتخابی جام‌جهانی در گروه نسبتا آسانی قرار داشت. سه‌شیرها با لهستان، مجارستان، آلبانی، آندورا و سن‌مارینو همگروه بودند و در نهایت با هشت برد و دو مساوی با اقتدار به مرحله نهایی جام‌جهانی راه یافتند. از جمله بازیکنان شاخص این تیم می‌توان به پیکفورد، لوک شاو، مگوایر، رحیم استرلینگ، هری کین و... اشاره کرد. انگلستان در جام جهانی قبلی با تیم‌های بلژیک، تونس و پاناما همگروه بود. آنها در نهایت موفق شدند به عنوان تیم دوم گروه به مرحله حذفی رقابت‌ها صعود کنند. انگلیس در یک‌هشتم نهایی کلمبیا را شکست داد و سپس سوئد را از دور مسابقات کنار زد. با این وجود آنها در مرحله نیمه‌نهایی مقابل کرواسی که نایب‌قهرمان رقابت‌ها شد شکست خوردند. انگلیس دیدار رده‌بندی را نیز مقابل بلژیک واگذار کرد تا چهارم جهان شود. انگلیس تنها تیمی است که در این گروه سابقه قهرمانی در جام‌جهانی را داشته است. سه‌شیرها شانزدهمین حضور خود را تجربه می‌کنند و در سال ۱۹۶۶ موفق شدند در خانه عنوان قهرمانی را به دست بیاورند. انگلیس تنها سه بار در سال‌های ۱۹۵۰، ۱۹۵۸ و ۲۰۱۴ در دور گروهی از مسابقات حذف شد، اما در سایر ادوار توانسته حداقل یک مرحله را پشت سر بگذارد. انگلیس تنها یک بار در دور گروهی جام‌جهانی ۱۹۸۲ با نمایندگان آسیا هم‌گروه شد و توانست با یک گل از سد کویت بگذرد. ایران تا کنون در جام‌جهانی برابر تیم‌های اروپایی هشت دیدار داشته که ۶ باخت و ۲ تساوی به دست آمده است.

 

آمریکا چه وضعی دارد؟

31- (3) copy

آمریکا اما در منطقه کونکاکاف یا آمریکای مرکزی، صعودی نزدیک و سخت به جام‌جهانی داشت. در مرحله نهایی انتخابی، ایالات‌متحده کنار مکزیک، کانادا، کاستاریکا، جاماییکا، پاناما، السالوادور و هندوراس قرار گرفته بود. در این گروه کانادا و مکزیک با 28 امتیاز اول و دوم شدند و آمریکا هم با 25 امتیاز به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به کاستاریکا به عنوان تیم سوم به‌طور مستقیم راهی قطر شد. سرمربی این تیم گرگ برهالتر 48 ساله است و از مشهورترین ستاره‌های آمریکا می‌توان به کریستین پولیشیچ یکی از ستاره‌های چلسی در لیگ برتر انگلیس، وستون مک‌کنی در یوونتوس، آدامز در لایپزیش، یونس موسی در والنسیا و سرجینیو دست در بارسلونا اشاره کرد. بدون تردید یکی از مهم‌ترین خاطرات تاریخ فوتبال ایران، تقابل با آمریکا در جام‌جهانی 1998 است که «بازی قرن» لقب گرفت و البته ما آن را با نتیجه 2بریک بردیم. امیدواریم این‌بار هم چنین موفقیتی تکرار شود، هرچند این آمریکا نسبت به آن دوران تیمی قدرتمندتر با تجربه اروپایی بالاتر به نظر می‌رسد.

 

تیم چهارم کیست؟

ایران در شرایطی با آمریکا و انگلیس هم‌گروه شده که تیم آخر این گروه برنده پلی‌آف اروپا خواهد بود که زمان برگزاری آن به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، هنوز مشخص نشده است. یک پای این پلی‌آف ولز است که موفق شد حریف خود اتریش را با درخشش گرت بیل شکست دهد و پای دیگر از تقابل اسکاتلند با اوکراین بیرون خواهد آمد. برخلاف سایر پلی‌آف‌ها که تاریخ آن اعلام شده و 23-24 خرداد به انجام خواهد رسید، فیفا هنوز تاریخ بازی‌های اروپا را اعلام نکرده‌ است. تنها نکته مشخص این است که بازی در خرداد ماه برگزار خواهد شد و طبق اعلام فیفا، 14 ژوئن (24 خرداد) آخرین فیفادی این ماه خواهد بود. احتمال دارد بازی نهایی پلی‌آف بین ولز و برنده اسکاتلند - اوکراین نیز در این تاریخ برگزار شود.

 

واکنش‌ها

اغلب واکنش‌ها به قرعه‌کشی مسابقات جام‌جهانی، شامل تعارفات معمول می‌شد. به‌طور کلی اما، هم ایرانی‌ها و هم رقبا گروه دوم را «متعادل» ارزیابی کردند. انگلیسی‌ها آشکارا از این قرعه خشنود هستند و در مطبوعات‌شان با لحنی بازتر این خرسندی را نشان داده‌اند. آمریکایی‌ها هم ایران را حریفی ناشناخته و متفاوت ارزیابی کرده‌اند. در این سو اما، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران ابراز خوش‌بینی کرده تیم کشورمان برای نخستین بار از مرحله گروهی جام‌جهانی صعود کند، هرچند خودش هم خوب می‌داند تدارکات وسیعی به این منظور لازم است. شاید بزرگ‌ترین نیاز تیم ملی کشورمان، ترتیب داده شدن بازی‌های دوستانه با تیم‌های قدرتمند جهان باشد.

 

هشت آذر تاریخی‌تر می‌شود؟

اگر قرار باشد در تقویم ایران یک روز را به عنوان «روز ملی فوتبال» انتخاب کنیم، احتمالا هشتم آذر با اکثریت قاطع آرا برگزیده خواهد شد. همه می‌دانند در این روز چه اتفاقی رخ داده است. سال 76 تیم ملی ایران توانست در چنین روزی با تساوی 2-2 برابر استرالیا در ملبورن برای نخستین بار بعد از انقلاب به جام‌جهانی صعود کند. در پی این موفقیت، شاید خودجوش‌ترین و باشکوه‌ترین جشن خیابانی ایرانیان در تاریخ معاصر شکل گرفت و حالا ربع قرن است که هر بار در سالگرد آن مسابقه، به تفصیل در مورد حماسه ملبورن حرف زده می‌شود. با این حال گویا هشتم آذر حالا ماموریتی جدید برای ایرانیان پیدا کرده؛ چرا که قرار است مسابقه سوم تیم ملی در مرحله گروهی مقابل آمریکا درست در همین روز برگزار شود! این از کرشمه‌های قرعه‌کشی جمعه بود. حتی تصور اینکه تیم ملی ایران روز هشتم آذر با کسب نتیجه لازم برابر آمریکا به دور بعد صعود کند، دیوانه‌کننده است. آیا از امسال باید هشتم آذر را به دو مناسبت جشن بگیریم؟ کمی همت می‌خواهد و البته برنامه‌ریزی. دو بازی دیگر ایران در این گروه، 30 آبان یا همان روز افتتاحیه برابر انگلستان و چهارم آذر مقابل برنده پلی‌‌آف اروپا برگزار خواهد شد.

 

قرعه ترسناک ژاپن و عربستان

در گروه اول اما قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی کنار هلند، اکوادور و سنگال قرار گرفته است. در گروه سوم عربستان با آرژانتین، مکزیک و لهستان هم‌گروه شده است. در گروه چهارم تونس، دانمارک و فرانسه کنار برنده پلی‌آف (پرو، استرالیا یا امارات) قرار گرفته‌اند. تیم‌های گروه پنجم را آلمان، اسپانیا، ژاپن و برنده پلی‌آف (نیوزیلند یا کاستاریکا) تشکیل می‌دهند. در گروه ششم بلژیک، کانادا، مراکش و کرواسی کنار هم هستند، در گروه هفتم شاهد رقابت برزیل، صربستان، سوئیس و کامرون خواهیم بود و در گروه هشتم هم پرتغال، غنا، اروگوئه و کره جنوبی با هم مصاف می‌دهند. چنان که می‌بینید بین نمایندگان آسیا، گروه ایران و کره‌جنوبی به نظر ملایم‌تر می‌رسد، اما گروه عربستان و ژاپن سخت‌تر است. تقابل ژاپن با دو قدرت سطح اول فوتبال جهان یعنی آلمان و اسپانیا برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. آلمان بهترین تیم سید دوم مسابقات بود که همه تیم‌ها از هم‌گروهی با آن واهمه داشتند. در این زمینه اما قرعه به نام ژاپن افتاد؛ تیمی که روز آخر مرحله انتخابی با تساوی غیرمنتظره برابر ویتنام فرصت سبقت از ایران در رنکینگ فیفا را از دست داد. عربستان هم با مکزیک، بهترین تیم کونکاکاف و البته آرژانتین مصاف خواهد داد؛ تیمی که مدت‌هاست بی‌شکست باقی‌مانده است.

 

گروه‌بندی مسابقات

گروه اول: قطر - هلند - سنگال - اکوادور

گروه دوم: انگلیس - آمریکا - ایران - پلی‌آف اروپا (برنده ولز-اوکراین/ اسکاتلند)

گروه سوم: آرژانتین - مکزیک - لهستان - عربستان

گروه چهارم: فرانسه - دانمارک - تونس - پلی‌آف اول (برنده امارات/ استرالیا-پرو)

گروه پنجم: اسپانیا - آلمان - ژاپن - پلی‌آف دوم (برنده نیوزیلند-کاستاریکا)

گروه ششم: بلژیک - کرواسی - مراکش - کانادا

گروه هفتم: برزیل - سوئیس - صربستان - کامرون

گروه هشتم: پرتغال - اروگوئه - کره‌جنوبی - غنا

31- (5)