از پروین 500 هزار تومانی تا سردار 800 میلیاردی!

گران‌ترین‌های ایران

 سردار آزمون، مهاجم تیم ملی کشورمان که چند ماه پیش بعد از یک دهه حضور در لیگ روسیه به بایر لورکوزن در آلمان پیوسته، در صدر جدول گران‌ترین بازیکنان فوتبال ایران قرار دارد. آزمون از نظر ترانسفرمارکت ۲۵ میلیون یورو می‌ارزد. نفر دوم مهدی طارمی است که با استمرار عملکرد خیره‌کننده‌اش در پورتو، چهار میلیون یوروی دیگر گران شد و ارزش خود‌ را به ۲۰ میلیون یورو رساند. این دو مهاجم، ستاره‌های تاپ فوتبال ایران هستند که فاصله بسیار معناداری با سایر بازیکنان دارند. از نفر سوم به بعد، به وضوح شاهد کاهش قیمت بازیکنان ایرانی هستیم. علیرضا جهانبخش، مهاجم ایرانی و البته نیمکت‌نشین فاینورد روتردام با چهار میلیون یورو، سومین بازیکن گران ایران به شمار می‌آید. سامان قدوس با سه میلیون یورو، نفر چهارم این فهرست است. مجید حسینی و علی قلی‌زاده هم سه میلیون یورو می‌ارزند و کنار قدوس قرار گرفته‌اند. گران‌ترین بازیکن آسیا هم کماکان سون هیونگ‌مین، ستاره نجیب و متواضع تیم ملی کره‌جنوبی است. او که در تاتنهام توپ می‌زند و امسال موفق شد کفش طلای لیگ برتر انگلستان را به دست بیاورد، ۸۰ میلیون یورو می‌ارزد. بسیاری از سون به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال آسیا نام می‌برند. گران‌ترین بازیکن حال حاضر جهان هم کیلیان امباپه است که ۱۶۰ میلیون یورو می‌ارزد و البته به تازگی قراردادش را با بندهای بسیار ویژه با پاری‌سن‌ژرمن تمدید کرده است. ارلینگ هالند، ماشین گلزنی نروژی هم با ۱۵۰ میلیون یورو ارزندگی در رده دوم قرار دارد. نفر سوم کیست؟ وینیسیوس جونیور که در رئال مادرید خوش درخشیده و ارزش خود‌ را به ۱۰۰ میلیون یورو رسانده است.

ارزان‌ترین تیم گروه

در بخش قیمت‌گذاری روی تیم‌های ملی، به وضوح مشخص است که تیم ملی ایران ارزان‌ترین تیم گروه دوم جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به شمار می‌آید. در گروه ما، تیم ملی انگلستان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو می‌ارزد و البته گران‌ترین تیم جهان هم هست. تیم ملی آمریکا با ۲۱۱ میلیون یورو، تیم دوم گروه و تیم ۲۶ جهان است. ولز هم ۱۳۹ میلیون یورو می‌ارزد و در رتبه ۳۱ دنیا قرار گرفته است. بازیکنان تیم ملی ایران اما از نظر ترانسفر مارکت در مجموع ۷۶ میلیون یورو می‌ارزند؛ آنچه ما را در رده چهارم جدول گروه و البته رتبه ۵۲ دنیا قرار می‌دهد.

از پروین تا سردار

سیر تحول قیمت‌گذاری روی فوتبالیست‌های نخبه ایرانی اما می‌تواند جالب باشد. سردار آزمون امروز به عنوان گران‌ترین بازیکن فوتبال کشور چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد، این در حالی است که درست نیم‌قرن پیش باشگاه کریستال پالاس انگلیس برای جذب علی پروین به ستاره آن روزهای باشگاه پرسپولیس پیشنهاد ۵۰۰ هزار تومانی داده بود! در سال ۱۳۵۱ تیم کریستال پالاس انگلیس برای انجام یک بازی دوستانه با پرسپولیس به تهران آمد. پرسپولیس در این بازی ۵بریک باخت، اما اتفاق مهم این مسابقه پیشنهاد خرید علی پروین از سوی سرمربی باشگاه کریستال پالاس بود. می‌گویند «برت هد» که از بازی پروین به وجد آمده بود به پرسپولیسی‌ها گفته حاضر است هافبک خلاق آن روزهای فوتبال ایران را با مبلغی حدود ۲۵ هزارپوند جذب کند. آن روزها هر پوند تقریبا ۲۰ تومان می‌ارزید، بنابراین پیشنهاد انگلیسی‌ها به علی‌آقا حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشته که البته رد شده است. این رقم با پولی که این روزها برای خرید و فروش بازیکنان روی آنها گذاشته می‌شود قابل مقایسه نیست. خب البته گردش پول در دنیای فوتبال به‌طور کلی روندی دیوانه‌وار داشته و قیمت‌ها بالا و بالاتر رفته است. بد نیست بدانید سال ۱۹۸۲ دیگو مارادونای بزرگ تنها در ازای ۱۰ میلیون دلار به بارسلونا پیوست!