رکورددار المپیک با بنیاد خیریه

مایکل فلپس، دارنده ۲۳ مدال طلای المپیک که یک رکورد اعجاب‌انگیز محسوب می‌شود، جزو ورزشکارانی است که اقدام به تاسیس یک بنیاد خیریه به نام خودش کرده است. او که برای بنیاد تحت نظرش بیش از یک میلیون دلار هزینه صرف کرده، به تمامی نیازمندانی که تحت پوشش این بنیاد باشند، علاوه بر پرداخت هزینه‌های زندگی، به رایگان ورزش‌های آبی هم تدریس می‌کند تا این افراد اگر تمایل داشته باشند، روزی تبدیل به یک ورزشکار حرفه‌ای شوند.

آنچه از نیمار انتظار ندارید

نیمار به عنوان فوتبالیستی شناخته می‌شود که دائما درحال تفریح است و بعضا عکس‌های عجیبی هم از زندگی خود در صفحات مجازی منتشر می‌کند. با این حال ستاره برزیلی پاری‌سن‌ژرمن که دومین بازیکن پردرآمد دنیا از تیم باشگاهی‌اش است، امور خیریه را فراموش نکرده است. وی در اقدامی جالب، هزینه تحصیل مادام‌العمر ۲۴۰۰ کودک اخراج شده از مدرسه را پرداخت می‌کند و البته فعالیت‌های خیرخواهانه دیگری هم دارد.

رونالدو جلوتر از همه

بسیاری اعتقاد دارند که کریستیانو رونالدو یکی از خیرترین ورزشکاران دنیاست. او بارها در بزنگاه بحران‌ها ‌خودی نشان داده است؛ از پرداخت هزینه ۸۳ هزار دلاری جراحی یک کودک گرفته تا کمک ۶۰۰هزار یورویی‌اش به یک موسسه خیریه گمنام. در کنار همه این فعالیت‌های خرد، کریس در سال ۲۰۱۱ کفش طلای خود را برای حمایت از یک موسسه خیریه به فروش گذاشت.

بنیاد گران‌قیمت مسی

اما در کنار همه این موارد، شاید هزینه‌های بنیاد خیریه مسی بیش از همه به چشم بیاید. موسسه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین اهدافش را روی درمان سرطان خون کودکان گذاشته است. این موسسه که در آرژانتین بنا شده، یکی از مجهزترین مراکز درمانی است که گفته می‌شود بزرگ‌ترین مرکز درمانی مراقبتی از کودکانی است که به سرطان مبتلا شده‌اند. گفته می‌شود هزینه اولیه برای راه‌اندازی این مرکز درمانی ۳۰ میلیون پوند بوده و فاز دوم آن هم چندی قبل افتتاح شد.

انتظاری که از ایرانی‌ها داریم

البته که در فوتبال ایران هم کلی بازیکن دست به خیر و بزرگوار داریم. کیست که از نیکوکاری‌های علی دایی یا علی کریمی بی‌خبر باشد. با این همه، انتظار از فوتبالیست‌های عزیز وطن این است که بعد از آن همه چانه زدن بر سر مسائل مالی و دریافت مبالغ نجومی، بیش از اینها به فکر همنوعان خود باشند. اگر در بحث مدل مو و شادی گل از فرنگی‌ها الگو می‌گیرید، خوب است که در این قبیل مسائل هم از روی دست آنها رونویسی کنید!