پاک‌سازی صورت مساله

در ایران و به ویژه در پایتخت، روز به روز بر تعداد این کودکان افزوده می‌شود و حتی میانگین سنی این کودکان نیز پایین آمده است. کارشناسان و مسوولان می‌گویند در این میان، تعداد کودکان تبعه دیگر کشورها نظیر افغانستان حجم قابل ملاحظه‌ای از آنها را دربرمی‌گیرد و این، مساله را کمی بغرنج‌تر می‌کنند. چالش کار کودک، باعث شده مسوولان شهری تصمیمات جدیدی برای مقابله با این موضوع اتخاذ کنند؛ تصمیماتی که البته به باور فعالان حوزه کودکان کار، بیش از آنکه درصدد حل اساسی معضل کار کودک باشد، سعی در پاک کردن صورت مساله دارد. در گام اول اجرایی شدن این طرح، از میانه شهریور ماه بیش از ۳۰۰ کودک کار و خیابان جمع‌آوری شده و از سوی کارشناسان بهزیستی به مراکز کودکان کار نواب، بعثت و یاسر منتقل شده‌اند.

این را نماینده شهرداری تهران هفته گذشته اعلام و تصریح کرد که شهرداری در این مساله که برای این کودکان در این مراکز چه اتفاقی می‌افتد، دخالتی ندارد! این طرح به گفته حسن غلامی، نماینده شهرداری تهران، به دستور مستقیم فرماندار تهران اجرا شده و فعالان حقوق کودکان می‌گویند که فرماندار تهران معتقد است تهران را باید از کودکان کار پاک کرد! نحوه اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار، البته تنها اعتراض فعالان کودک را برنیانگیخته؛ شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز به این روند انتقاد دارد و در نشستی با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه کار کودک وعده داده که این موضوع را پیگیری کند. بیش از ۳۰۰فعال حقوق کودک نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مشاور رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، رئیس سازمان بهزیستی، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران خواستار پایان دادن به جمع آوری کودکان کار شده‌اند.

آنها در نامه خود کار کودکان را به ویژه در شهرها نتیجه عواملی از جمله فقر و نابرابری و شیوع مشکلات اجتماعی در گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه یا به عبارت دیگر آسیب‌پذیری بالا و تاب‌آوری پایین جامعه ایران دانسته‌ و تاکید کرده‌اند برای کنترل مساله کودکان خیابانی باید تلاش‌ها معطوف این عوامل اصلی باشند. به باور آنها اقداماتی از قبیل جمع‌آوری کودکان کار علاوه بر به هدر دادن سرمایه‌هایی که می‌تواند صرف اقدامات موثرتری شود، باعث می‌شود جمعیت هدف این مطالعات در معرض خطرات و آسیب‌های بیشتری قرار گیرند و دسترسی به آنها مشکل‌تر شود. تجربه نشان می‌دهد طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز موفق نبوده؛ زیرا به رغم آنکه ۳۰ بار تاکنون اجرا شده اما همچنان موجب ریشه‌کن کردن یا دست‌کم کاهش این مساله اجتماعی نشده است.