انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران با ۲۳ سال سابقه، بیش از ۹۰۰ عضو اصلی و ۲۰۰ عضو وابسته دارد که گردش مالی فعالیت سالانه اعضای این انجمن به ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. تعداد شاغلان اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران به بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد.  اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران با دو دسته مشکلات مواجه هستند؛ یک دسته مشکلات صنفی که صرفاً مربوط به قطعه‌سازان است و دسته دیگر مشکلات عمومی ناشی از فضای کسب‌وکار کشور. در مورد مشکلات صنفی اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران می‌توان به هفت مساله اشاره کرد. ۱- عدم پرداخت به موقع مطالبات سررسیدشده اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران ۲- عدم قیمت‌گذاری مناسب قطعات با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نرخ تورم ۳- عدم تخصیص صحیح ارز مبادلاتی به قطعه‌سازان ۴- ورود قطعات بی‌کیفیت خارجی با تعرفه‌های پایین یا قاچاق ۵- هزینه‌های بالای به‌روزآوری فناوری تولید قطعات برای خودروهای جدید ۶- عدم شفاف‌سازی قراردادهای جدید خودروسازان خارجی برای قطعه‌سازان ۷- قراردادهای یک‌طرفه خودروسازان با قطعه‌سازان.

مسائل و مشکلات برای قطعه‌سازان کشور باعث شده که در پنج سال گذشته بیش از ۱۷۷ واحد قطعه‌سازی تعطیل شوند. با وجود این مشکلات اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران همچنان امیدوارانه مشغول به فعالیت هستند و برای سال ۹۶ اولویت‌هایی را در نظر گرفته‌اند که عبارتند از: ۱- ایجاد امکانات استفاده از گشایش اعتبارات ریالی بین خودروسازان و قطعه‌سازان ۲- استفاده از معافیت‌های گمرکی (یا مهر عدم ساخت) برای واردات مواد و قطعات مورد نیاز قطعه‌سازان ۳- به‌روزآوری فرآیند محاسبات قیمت در خودروسازان و تعدیل قیمت قطعه‌سازان ۴- بازدیدهای منظم از شرکت‌های قطعه‌ساز (به ویژه واحدهای دچار بحران). در زمینه اولویت اول انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران یعنی «ایجاد امکانات استفاده از گشایش اعتبارات ریالی بین خودروسازان و قطعه‌سازان» مطابق استعلام انجام‌شده از بانک مرکزی، گشایش اعتبارات ریالی بین شرکت‌های خصوصی نیز مجاز است اما هنوز این موضوع محقق نشده است.

در حوزه واردات نیز با وجود طرح موضوع جلوگیری از واردات بی‌رویه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اما متاسفانه برخورد معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع، موجب توقف طرح تاکنون شده است.در نهایت انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران شش درخواست دارد: ۱- پرداخت مطالبات قطعه‌سازان مطابق زمان مندرج در قراردادها ۲- ورود قطعات و کالاهای خارجی مرتبط تحت نظر انجمن قطعه‌سازان (مهر عدم ساخت و تعرفه ترجیحی) ۳- محاسبه قیمت قطعات بر مبنای افزایش قیمت‌های نهاده‌های تولید و نرخ تورم سالانه ۴- تخصیص ارز مبادلاتی به قطعه‌سازان ۵- حمایت از قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید خودروسازان خارجی ۶- اصلاح قراردادهای خودروسازان و اعمال‌ نظر قطعه‌سازان.

 

هیات‌مدیره انجمن سازندگان  قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران