دو خودرو در یک قاب

یکی از این محصولات ساندرو بود که از آذرماه سال ۹۴، توسط شرکت پارس‌خودرو وارد بازار ایران شده است. در دنیا «ساندرو» را با لوگوی «داچیا» می‌شناسند؛ داچیا نام یک شرکت خودروساز و از زیر مجموعه‌ها و همکاران شرکت رنوی فرانسه است که به‌عنوان برند ارزان قیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد. به این ترتیب شرکت رنو و داچیا پس از تولید و عرضه موفق ال‌۹۰ به فکر تکرار این موفقیت بودند؛ چرا‌که ال‌۹۰ به‌عنوان یک خودروی ارزان قیمت و کاربردی بین اقشار متوسط سریعا جای خود را باز کرد و فروش خوبی را برای کمپانی رنو رقم زد. به همین منظور رنو با استفاده از پلت فرم ال‌۹۰ یک خودروی هاچ بک با طراحی مدرن تر با نام ساندرو را تولید کرد. اما ساندرو استپ وی تا کنون در قالب دو نسل به بازار ارائه شده که داچیا آنها را ساندرو یک (۲۰۱۲ - ۲۰۰۷ در رومانی) و دو (۲۰۱۲- تاکنون) نام‌گذاری کرده است که البته مدل دوم را «فیس لیفت» هم می‌نامند.

بر همین اساس، ساندرویی که هم‌اکنون در پارس خودرو تولید و به بازار خودرو عرضه می‌شود از نوع اول است و پس از رونمایی اولین نمونه در سپتامبر ۲۰۰۷ در برزیل، رومانی، کلمبیا و سپس در ایران تولید شده است. این نکته نیز جالب است که بدانید کلمبیا آخرین ساندرو نسل اول را در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و اکنون به تولید نسل دوم این مدل می‌پردازد، به عبارت دیگر تولید ساندرو نسل اول در تمام نقاط جهان به جز ایران متوقف شده است. اما این خودرو که یک سوپرمینی هاچ بک ۵ درب محسوب می‌شود و از لحاظ پلت فرم نیز با داستر هم خانواده است از سال گذشته رقیبی پیدا کرد به نام ساندرو استپ وی. این خودرو نیز در پارس خودرو به تولید می‌رسد اما به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا هم‌اکنون در بازار قیمت گزافی پیدا کرده است. حال بسیاری از مشتریان به دنبال تفاوت‌های این دو خودرو که تاثیر زیادی نیز بر قیمت آن گذاشته هستند.

مشخصات ظاهری ساندرو

 رنو ساندرو را می‌توان در رده هاچ بک‌های ۵ درب شهری به حساب آورد. در طراحی خارجی این خودرو بر خلاف ال‌۹۰ از خطوط تیز و مربع گونه خبری نیست. طراحی خارجی این خودرو به‌صورت خطوط منحنی دار و قوسی شکل طراحی شده تا کمی جوان پسند و دلنشین‌تر از ال‌۹۰ شود. طراحی داخلی این خودرو مانند رنو داستر الگو گرفته از رنو ال‌۹۰ است، به‌طوری‌که به محض نشستن در داخل ساندرو احساس خواهید کرد پشت فرمان ال‌۹۰ نشسته‌اید. المان‌های داخلی خودرو بسیار ساده و ارزان‌قیمت طراحی شده است. از نظر ایمنی این خودرو دارای سیستم‌های ABS، EBD و EBA است و همچنین EURO-NCAP (سازمان و استاندارد ایمنی اروپا ) به این خودرو ۴ ستاره داده که آن را در رده محصولات دارای ایمنی مناسب ارزیابی کرده است.

شرکت پارس‌خودرو رنو ساندرو را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانه‌ بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۷/ ۶ لیتر در هر۱۰۰کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته بهره می‌برد و به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰کیلومتر، حدود ۳/ ۸ لیتر مصرف سوخت دارد.  مطابق اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت پارس‌خودرو، حداکثر سرعت مدل‌های دستی و اتوماتیک این خودرو به‌ترتیب ۱۷۵ و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و این دو خودرو به‌ترتیب به ۵/ ۱۰ و ۵/ ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارند تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

ساندرو استپ وی چه مشخصاتی دارد؟

اما به سراغ رنو ساندرو استپ وی برویم خودرویی که سال گذشته به بازار عرضه شد و تفاوتی با ساندرو ندارد. بر این اساس تنها تفاوت این دو خودرو را می‌توان کمی در ظاهر و همچنین قیمت آنها دید. این دو خودرو به لحاظ فنی نیز هیچ‌ تفاوتی با یکدیگر ندارند و پارس‌خودرو در نسخه‌ کراس‌اوور از همان پیشرانه‌ ۱۰۵ اسب بخاری خودروی تندر بهره برده است. تفاوت ظاهری آنها نیز تنها در ارتفاع استپ وی قابل ملاحظه است؛ به‌طوری‌که ارتفاع نسبتا بلند این خودرو به همراه فضای باز بزرگ‌تر موجب می‌شود تا این خودرو در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار گیرد.  شرکت رنو با بهره‌گیری از ضربه‌گیرهایی به رنگ مشکی روی قوس چرخ‌های استپ‌وی، به این خودرو ظاهری اسپرت‌تر و عضلانی‌تر بخشیده است، علاوه‌بر این نواری به رنگ کروم نیز در بخش تحتانی سپر نصب شده است که یکی از معدود وجه‌های تمایز بین استپ‌وی و ساندرو است.  طول و عرض استپ‌وی بسیار نزدیک به نمونه‌ هاچ‌بک این خودرو است؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۰ میلی‌متر از این خودرو بلندتر است. رنو دو باربند را نیز به‌صورت استاندارد روی سقف استپ‌وی نصب کرده است تا حس یک خودروی شاسی‌بلند را به بیننده منتقل کند. در نهایت می‌توان گفت نمای داخلی استپ‌وی، مشابه ساندرو است و از این حیث، تفاوتی بین دو خودرو مشاهده نمی‌شود.

ساندرو

ساندرو

ساندرو