در همین حین در شرایطی پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و چهارم خودروهای پرفروش بازار خودرو را به خود اختصاص داده‌اند که از اواخر سال گذشته تاکنون فشار زیادی برای خروج این خودروها از خطوط تولید شرکت‌های خودروساز صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی دو خودروساز بزرگ کشور برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند. موضوع جالب توجه دیگر اینکه پراید در شرایطی همچنان در رتبه اول قرار دارد که این محصول نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته با افت تیراژ مواجه بود. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین‌ عامل فروش این خودرو را قیمت مناسب آن عنوان می‌کنند. هرچند بحث و جدل‌های بسیاری درخصوص خروج پراید از خطوط تولید صنعت خودروی کشور صورت می‌گیرد، اما پراید با فروش ۱۰۶ هزار و ۶۴۴ دستگاهی رتبه اول پرفروش‌ها به لحاظ تعدادی را طی ۶ ماه ابتدای سال جاری به نام خود ثبت کرده است.

این خودرو که در حال حاضر تنها یک ستاره کیفی دارد طی این مدت افت ۳/ ۸ درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. رتبه دوم پرفروش‌ها، به پژو ۲۰۶ تعلق دارد. خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص در ۶ ماه امسال ۸۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه آن را به فروش رسانده‌اند و تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ۵/  ۲۵ درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است. این خودرو هم‌اکنون سه ستاره کیفی را داراست. این گزارش نشان می‌دهد ۲۰۶ کیفیت متوسطی دارد. بعد از پژو ۲۰۶، دیگر محصول سایپا یعنی تیبا در رتبه سوم قرار دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص در ۶ ماه سال‌جاری با یک فاصله حداقلی با پژو ۴۰۵ توانستند رتبه سوم را کسب کنند. این خودرو با فروش ۶۸ هزار و ۷۱۳ دستگاهی تا پایان شهریورماه توانسته افزایش قابل توجهی در تولید و فروش داشته باشد؛ به‌طوری‌که آمار تولید نیز نشان از افزایش ۰۵/ ۵۰ درصدی تیراژ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

این خودرو هم‌اکنون یک ستاره کیفی دارد که این موضوع نشان‌دهنده کیفیت نازل این خودرو است. جالب آنجاست که تیبا محصول جایگزین پراید است. پس از تیبا همان‌طور که اشاره شد پژو ۴۰۵ آبی‌های جاده مخصوص با فروش ۶۷ هزار و ۳۱۶ دستگاه توانسته رتبه چهارم فروش را از آن خود کند؛ این خودرو که یک پله کاهش رتبه را به خود دیده نیز در آمار نیمه نخست سال با افت ۷/ ۷ درصدی مواجه شده است. این خودرو نیز هم‌اکنون یک ستاره کیفی دارد؛ بنابراین این گزارش نشان می‌دهد که ۴۰۵ دارای کیفیت نازلی است. بعد از این، دیگر محصول تولیدی ایران خودرو یعنی سمند که نام ملی را یدک می‌کشد در رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای داخلی جای گرفته است. این خودرو توانسته در نیمه اول امسال تعداد ۵۱ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو را به فروش برساند. تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. براساس گزارش شرکت بازرسی سمند دارای دو ستاره کیفی است. کسب دوستاره کیفی یعنی سمند دارای کیفیت حداقلی است.

رتبه ششم پرفروش‌های خودرویی کشور به تندر ۹۰ رسیده است؛ تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ۲۲/ ۲۷ درصد رشد کرده است؛ دو شرکت بزرگ خودروساز تعداد ۴۵ هزار ۹۰۱ دستگاه تندر ۹۰ در مدل‌های مختلف را به فروش رسانده‌اند. گزارش کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد این خودرو دارای چهار ستاره کیفی است و نسبت به باقی خودروها کیفیت نسبتا خوبی دارد. رتبه هفتم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو متعلق به پژو پارس تعلق دارد؛ طبق آمار اعلامی، آبی‌های جاده مخصوص در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری تعداد ۳۹ هزار و ۹۱۴ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند؛ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۹ درصد افت را تجربه کرده است. این خودرو دارای یک ستاره کیفی است که نشان می‌دهد این خودرو کیفیت نازلی دارد. اما رتبه هشتم پرفروش‌ترین محصول بازار خودروی کشور به ساندرو تعلق دارد.

این خودرو با فروش ۲۳ هزار و ۱۲۶ دستگاهی خود در حال اوج‌گیری در بازار خودرو کشور است. تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد رشد داشته است؛ براساس گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران این خودرو دارای چهار ستاره کیفی است. بر این اساس مشخص می‌شود که این خودرو دارای کیفیت نسبتا ایده‌آل است. اما رتبه نهم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو را برلیانس کسب کرده است. این خودرو با فروش ۱۹ هزار و ۲۳۵ دستگاهی توانسته جای خود را در بازار خودرو کشور باز کند. برلیانس در نیمه نخست سال‌جاری توانسته رشد ۷/ ۹۸ درصدی را به خود ببیند. براساس گزارش شرکت بازرسی این خودرو در حال حاضر سه ستاره کیفی را از آن خود کرده است. برلیانس از جمله خودروهای چینی پرفروش در شرکت‌های خودروساز است. کسب سه ستاره به معنی آن است که این خودرو دارای کیفیت متوسطی است. آخرین خودروی پرفروش بازار خودرو کشور را دنا از آن خود کرده است. این خودرو در نیمه نخست سال‌جاری فروش ۱۵ هزار و ۷۵۵ دستگاهی داشته است. دنا طی شش ماه ابتدایی امسال رشد ۲/ ۹۴ درصدی در تیراژ تولید را به ثبت رسانده است. این خودرو نیز در گزارش کیفی ۶ ماه سال‌جاری سه ستاره کیفی را به دست آورده است.

خودرو

خودرو

خودرو

خودرو