پیامدهای تخریب جنگل‌ها

جامو و کشمیر

در سال ۲۰۱۵ در منطقه کشمیر یکی از پیامدهای جنگل‌زدایی و از میان بردن درختان در این منطقه آشکار شد و منجر به رانش‌ زمین و مرگ ۱۸ نفر شد. اندکی پیش از این رویداد، درختان این منطقه و تپه‌های اطراف آن را پوشانده بودند اما چوب‌بری‌های غیرقانونی و قطع بی‌رویه درختان توسط قاچاقچیان چوب در این منطقه منجر به تغییراتی در این منطقه شده بود. جامو و کشمیر به سرعت در سال‌های اخیر جنگل‌های انبوه خود را از دست داده است و علت آن نیز مواردی همچون توسعه شهری، فساد، آتش‌سوزی‌ها و فقدان برنامه‌ریزی در آن بوده است.

متخصصان معتقدند در نتیجه این رویدادها، فرسایش خاک این منطقه شدت پیدا کرده و همین امر موجب رانش زمین و سیلاب‌هایی شده است که جان و مال افراد را تهدید می‌کنند. کارشناسان معتقدند که بین سیلاب‌ها و جنگل‌زدایی رابطه وجود دارد و هر یک موجب تشدید دیگری خواهد شد. به عقیده آنان درختان مانند اسفنجی عمل می‌کنند که خاک و آب را نگه می‌دارند و مانع از سیلاب می‌شوند. به این ترتیب از میان رفتن آنها برای محیط‌زیست و جان و مال افراد ساکن در آن منطقه، تبعاتی را در پی خواهد داشت. افزایش تعداد سیلاب‌های چند سال اخیر در جامو و کشمیر نیز نتیجه این عامل محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد یکی از عوامل مهم قطع درختان در این منطقه، افزایش تقاضا برای مسکن و توسعه زیرساخت‌ها در این ایالت بوده که عدم آینده‌نگری در آن منجر به وقوع چنین حوادثی شده است.

جنگل‌زدایی و سیل؛ مشکلاتی برای آمریکای جنوبی

در سال‌های اخیر، برای برخی از کشورهای آمریکای‌جنوبی مشکلاتی همچون سیل و رانش‌زمین پیش آمده است. کارشناسان زیست‌محیطی این مساله را نیز ناشی از جنگل‌زدایی و برخورد نامناسب مردم و مقامات این کشورها با جنگل‌ها و عدم توجه به هزینه‌های آتی آن می‌دانند. یکی از مهم‌ترین موارد در این‌خصوص در کشور پرو رخ داده است. در ابتدای ماه آوریل اعلام شد که تنها در مدت ۳ ماه نخست سال‌جاری میلادی در کشور پرو، بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر سیل و رانش زمین در این کشور کشته‌ شده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز خانه خود را از دست داده یا به نحوی دیگر از این رویداد تاثیر پذیرفته‌اند. در کشور کلمبیا این میزان تخریب حتی شدیدتر نیز بوده است. برای مثال تنها در یک رانش زمین در شهر جنوبی موکوآ در این کشور، ۲۶۲ نفر کشته شدند که ۴۳ نفر از آنها کودک بودند. کارشناسان معتقدند تشدید سیلاب‌ها و رانش زمین در کشورهای آمریکای‌جنوبی ناشی از این است که در جریان مدرنیزاسیون در این کشورها، جنگل‌ها تبدیل به مزارع کشاورزی شده و موانع طبیعی که آب را پیش از این نگه می‌داشتند به نحوی از بین رفته‌اند.

این کارشناسان معتقدند که در جریان سیلاب‌هایی که در طول سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در این کشور روی داده است، ۷۱ درصد از موارد در زمین‌های مرتعی اتفاق افتاده است که درختانش را از دست داده است. استمرار جنگل‌زدایی در این کشور همچنان مناطق آن را با تهدید سیلاب و رانش زمین مواجه خواهد کرد. شهرنشینی آشفته و فاقد هیچ‌گونه نظم و برنامه‌ریزی و قطع درختان برای ساخت مسکن و مزارع از عوامل مهم چنین پدیده‌ای در آمریکای‌جنوبی هستند که دامنه آن به کشورهای برزیل و بولیوی نیز رسیده است.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته