* متاسفانه به‌دلیل سیل نیمه اول شهریور و نیمه اول مهر ماه لنگرود چندین روز موفق به باز کردن مغازه‌های خود نشده‌ایم و به بسیاری از مغازه‌ها نیز خساراتی وارد شده است ضمنا تعطیلی چند روزه شهر آسیب‌های اقتصادی زیادی وارد می کند و نباید به راحتی از کنار این موضوع گذشت. لزوم شناسایی نقاط بحرانی شهر مانند طالش محله، دیوشل، روبه‌روی شهرداری، کوچه هلال احمر، جاده چمخاله، سبزه‌میدان، میدان بارفروشان، خیابان آزموده و چندین و چند نقطه دیگر برای اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد که انگار مسوولان شهر عزمی برای رفع موضوع پیدا نکرده‌اند و بیشتر درگیر حاشیه‌ها هستند.

*یکی از دلایل آبگرفتگی معابر، به دلیل مشکلاتی است که در نهر‌های اصلی، فرعی و کانال‌های روباز و زیرزمینی و دریچه‌های موجود در سطح معابر وجود دارد به‌طور مثال می‌توان هنگام بارندگی در سطح شهر مشاهده کرد که آب جاری شده در سطح معابر به‌دلیل قرار نگرفتن دریچه‌های فاضلاب در شیب مناسب به اطراف هدایت می‌شوند و صرفا مقداری از آن وارد کانال‌های فاضلاب می‌شود و این در صورتی است که سطح دریچه‌های موجود در معابر با زباله بسته نشده باشد. با کمی تامل می‌توان دریافت که این مشکلات به زیرساخت‌های شهرسازی و عدم توجه و اهمال مسوولان شهری باز می‌گردد. منابع طبیعی این شهر نابود شده است و حتی رئیس شورای شهر در یک مصاحبه رسمی اعلام کرده کوه و دریا و طبیعت را از ما گرفته‌اند. طبیعی است در چنین شرایطی شهر بامشکلات جدی روبه‌رو شود.

 * در اثر بارش باران برخی جوی‌ها و آبروها در اثر ریزش برگ درختان و زباله مسدود و آب با شدت زیاد روی خیابان‌ها و ‏معابر شهر ‏روان می‌شود. متاسفانه با وجود بیش از ۵ مدرسه و آموزش و پرورش شهرستان در این منطقه و عبور و مرور بسیار زیاد دانش‌آموزان، معلم‌ها و اولیا در آن با کوچک‌ترین بارندگی این منطقه دچار آب‌گرفتگی بسیار شدیدی شده به‌طوری که باعث تعطیلی مدارس و اختلال در عبورومرور دانش‌آموزان می‌شود. درحالی‌که کاملا آشکار است لایروبی به موقع سیستم فاضلاب سنتی و بهینه‌سازی آن نقش مهمی در کاهش آبگرفتگی شهر دارد کمتر شاهد انجام این کار هستیم. متاسفانه عزم جدی در شورای شهر و شهرداری و همچنین نهاد‌های مربوطه مانند آب و فاضلاب برای رفع این مشکل دیده نمی‌شود. همچنین لزوم لایروبی اصولی پایین دست رودخانه لنگرود و رودخانه شلمانرود و همچنین کانال‌ها و نهر‌های منتهی به آنها که تاثیر بسزایی در تخلیه آب‌های سطحی به سمت این دو رودخانه دارد بسیار حیاتی است.

آخر هفته

آخر هفته