ستر این تحولات، پدیده جالبی است که ۲۴ سال پیش پا به دنیای ما گذاشت. روزی که نخستین سیم‌کارت تلفن‌همراه در ایران واگذار شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این پدیده تا این اندازه در زندگی ما اهمیت پیدا کند. امروز بی تلفن همراه جایی نمی رویم. بدون گوشی هوشمند کارآیی خود را از دست می دهیم و بدون نرم افزارهای موبایل، کارمان پیش نمی رود.کسب و کارهای مدرن برای جامعه ما که میان سنت و مدرنیته پا در هوا مانده، شیرین است و دلپذیر.

استارت‌آپ‌ها به‌واسطه تکنولوژی‌های جدید، جای خود را در بیشتر بازارها پیدا کرده‌‌اند. آنها سلاطین جدید  بازار خدمات هستند. همین طور فین تک ها که مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را ارائه می‌کنند و می‌توانند فرآیند بانکداری سنتی را در بسیاری از حوزه‌ها از میان بردارند. همه این تحولات در بستر تلفن همراه امکان پذیر شده است. بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه در کشور و برترین اپراتور با ارزیابی رگولاتوری در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون مشترک دیتا دارد و طی ۶ماه اخیر بیش از ۳.۵ میلیون مشترک جدید جذب کرده و با واگذاری ۹۰.۷ میلیون سیم کارت همچنان اپراتور اول منطقه است. به این ترتیب ضریب نفوذ اپراتور اول به ۸۴.۳ درصد رسیده است. همراه اول  بزرگترین و گسترده ترین شبکه باندپهن کشور را دارد. ۱۱۲۴شهر تحت پوشش  ۳G و  ۷۱۰ شهر تحت پوشش  ۴G و  ۴,۵Gاست.

ترافیک دیتا در این اپراتور طی ۳ماه گذشته حدود ۴۰درصد افزایش داشته و همزمان با این رشد، پس از ۲۳سال رکورد استفاده از تماس صوتی شکسته شده است. این حجم از رشد و توسعه موجب شده که بنابر اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات، طی یکسال اخیر سهم بازار همراه اول از ۵۷درصد به بیش از ۵۹درصد افزایش یابد. بزرگ‌ترین فرصت پیش روی فین‌تک‌ها و استارت آپ ها برای رشد، موبایل‌ها هستند تا جایی که در یک گزارش معتبر در مورد فین‌تک‌ها که در سال ۲۰۱۷ از سوی موسسه مگناکارتا (MagnaCarta) انجام شد، ۵۲ درصد از متخصصان این حوزه معتقد بودند فین‌تک‌ها می‌توانند از طریق تولید نرم‌افزارهایی برای تلفن‌های هوشمند کسب‌وکار خود را توسعه بخشند. به این ترتیب باید از مدیران همراه اول بابت فراهم کردن بستر کسب وکارهای جدید تقدیر کرد. چه آن که ورود تکنولوژی های جدید به ایران معمولا بی حاشیه نبوده، اما مدیران آینده نگر این اپراتور بی آنکه حاشیه سازی کنند، در حقیقت، بستر لازم را برای شکل گیری کسب وکارهای مدرن فراهم آورده اند.