پرخوری خودروهای داخلی

بحران سوخت و همچنین  افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی موجب شده که میزان مصرف سوخت خودرو به یکی از مولفه‌های مهم برای بسیاری از خودروسازان جهانی طی سال‌های اخیر تبدیل شود. مولفه‌ای که این روزها دولت‌ها نیز نظارت جدی بر آن دارند. حال در شرایطی  دولت ایران به بهانه افزایش قیمت، جریمه خودروهای پرمصرف داخلی را حذف کرده است که خودروسازان جهانی با ارائه تکنولوژی‌های جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست دارند؛ همین موضوع موجب می‌شود که خودروسازان هر سال اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را بهبود بخشند. در این زمینه می‌توان به استاندارد مصرف سوخت برای خودروها در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که این موضوع برای خودروسازان اروپایی  و آمریکایی به میزان ۱/  ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

حال آنکه مصرف سوخت خودروهای پرتیراژ خودروسازان ایرانی در محدوده ٨ تا ١٢ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر قرار دارند. در عین حال براساس برنامه‌ریزی‌ها، خودروسازان جهانی تلاش دارند تا سال ۲۰۲۵ خودروهای تولیدی‌شان به ازای مصرف هر گالن سوخت متوسط ۶۰ مایل را طی کند. همین موضوع موجب شده که مصرف سوخت و سیستم آلاینده خودروها توسط تولیدکنندگان جهانی به دقت رصد شود و براین اساس هر ساله تحقیقات گسترده‌ای در زمینه موتورهای جدید و منطبق با محیط‌زیست انجام بگیرد. این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی با حمایت‌های‌ دولتی تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به ارتقای سیستم مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود تغییراتی صورت دهند و تکنولوژی تولیدات خود را به‌روز کنند.  بر این اساس در گزارش مذکور به مقایسه مصرف سوخت و حجم موتور تولیدات خودروسازان داخلی و خارجی پرداخته می‌شود تا ضرورت نظارت جدی بر این موضوع از سوی دولت بیش از گذشته احساس شود.

میزان مصرف سوخت خودروهای جهانی

در حال‌حاضر پیشرفت‌های تکنولوژیکی در صنعت خودرو منجر به آن شده که بسیاری از خودروها حتی با حجم موتور بالا از مصرف سوخت کمی برخوردار باشند و این در شرایطی است که در خودروسازی ایران خودروهایی با حجم موتور کمتر اما مصرف سوخت بالا به تولید می‌رسند. به‌عنوان مثال پورشه‌کاین که حجم موتور آن ۳۰۰۰ سی‌سی است دارای مصرف سوخت ۴/ ۳ در ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است، سالانه۶۸۰ لیتر را در ۲۰ هزار کیلومتر مصرف می‌کند. براساس آمار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن این خودرو ۷۹ گرم است.

همچنین لکسوس IS۳۰۰h نیز که دارای حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی است در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۲/ ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این خودرو نیز که دارای استاندارد یورو ۶ است، سالانه ۸۴۰ لیتر در ۲۰ هزار کیلومتر مصرف می‌کند و میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن آن ۹۷ گرم است. نمونه دیگر که حجم موتور آن به تولیدات صنعت خودرو داخل شباهت دارد، پژو ۲۰۸ است؛ این خودرو با حجم موتور ۱۲۰۰ سی‌سی در ۱۰۰ کیلومتر ۳/ ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند؛ مصرف سالانه سوخت این خودرو در ۲۰ هزار کیلومتر ۸۶۰ لیتر است؛ پژو ۲۰۸، ۹۹ گرم گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

نمونه دیگر تویوتا یاریس است که با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تنها ۳/ ۳ لیتر را در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. مصرف سالانه این خودرو در ۲۰ هزار کیلومتر نیز ۶۶۰ لیتر است. این خودرو ۷۵ گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر تولید می‌کند. مطابق با قانون اتحادیه اروپا مقادیر انتشار CO۲ از خودروهای سواری نو که در اروپا ثبت می‌شوند نباید از محدوده‌های تعیین‌شده در این قانون فراتر رود. این محدوده‌ها اجباری است. حد مجاز تعیین‌شده برای متوسط کل خودروهای نو ثبت شده در اتحادیه اروپا ۱۳۰ گرم بر کیلومتر است. این مقدار در ۲۰۱۵ برآورده شده و  هدفگذاری برای بعد از سال ۲۰۲۰ مقدار ۹۵ گرم بر کیلومتر است که خودروسازان اروپایی توجه جدی به آن داشته‌اند.

میزان مصرف خودروهای تولید داخل

یکی از پرتیراژترین خودروهای تولید داخل در ایران پژو ۴۰۵ است که به دلیل قدیمی بودن انتقادات بسیاری به آن وارد است. براساس اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی دارای مصرف سوخت ۳/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، حال آنکه مدل جی‌ال ایکس دوگانه‌سوز ۶۹/ ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. این خودرو ۱۷۲ تا ۲۰۱  گرم دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کند. دیگر خودروی پرتیراژ داخلی پژو پارس است که با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، در ۱۰۰ کیلومتر ۳۸/ ۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. میزان دی‌اکسیدکربنی که این خودرو منتشر می‌کند ۳۳/ ۱۹۷ گرم است. دیگر خودروی پرتیراژ داخلی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی پژو ۲۰۶ است که میزان مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر ۵/ ۶ لیتر است.

میزان انتشار دی‌اکسیدکربن این خودرو ۱۵۲ گرم است. اما نگاهی به تولیدات ملی صنعت خودرو داشته باشیم. سمند به‌عنوان نخستین خودروی ملی دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی است. مدل ال‌ایکس این خودرو که به نسبت دیگر مدل‌ها جدیدتر است، ۳۳/ ۸ لیتر را در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی داخلی نیز که  حجم موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی دارد در ۱۰۰ کیلومتر ۴۴/ ۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. حال آنکه مدل دوگانه‌سوز این خودرو که باید مصرف سوخت کمتری داشته باشد ۰۸/ ۷ لیتری مصرف دارد. تیبا دیگر محصول پرتیراژ خودروسازی کشور که این روزها قرار است جای پراید را بگیرد، با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی در مدل بنزینی ۵۹/ ۶ لیتر را در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و مدل دوگانه‌سوز آن نیز دارای مصرف سوخت ۲۴/ ۷ لیتر است.

آخر هفته