این خودرو بعدها در ایران بنام ۲۰۷ به بازار عرضه شد. حال بازگردیم به دو خودروی جدیدی که متعلق به شرکت ایران خودرو است و این شرکت پسوند پلاس را به آنها اضافه کرده است. این دو خودروی جدید به نام تندر ۹۰ پلاس و همچنین دنای پلاس هم اکنون مراحل پیش ثبت‌نام خود را طی کرده‌اند و در مرحله واگذاری به مشتریان قرار دارند. طبق اظهارات برخی مسوولان این شرکت خودروساز، مشتریان از این دو خودرو استقبال خوبی هم کرده‌اند. در این گزارش به تفاوت این دو خودروی پلاس با مدل‌های قبلی آن و همچنین مقایسه دو خودرو خواهیم پرداخت.

دو خودرو مذکور از سال ۹۵ و ۹۶ مراحل ثبت‌نام و سپس عرضه به بازار را طی کردند. تندر ۹۰ پلاس در واقع نسخه دیگری از رنو تندر ۹۰ است که از لحاظ ظاهری و جلو پنجره با آن متفاوت است ولی از نظر موتور و گیربکس هیچ تفاوتی با تندر ۹۰ ندارد و دنای پلاس که از سال ۹۵ به بازار عرضه شد نسخه تکمیل‌تر و پرآپشن‌تر دنا است که از لحاظ موتور و گیربکس هیچ تفاوتی با دنا معمولی ندارد و از لحاظ ظاهری کمی با دنا متفاوت است. اما اگر بخواهیم دو خودروی مذکور را با یکدیگر مقایسه کنیم با نادیده گرفتن اختلاف دو میلیونی که بین آنها وجود دارد باید بگوییم که دنا پلاس دارای آپشن‌های بسیار زیاد و به‌روزی است که نظر خریداران را بیشتر به خود جلب می‌کند که از جمله مهم‌ترین تفاوت آنها سانروف، کروز کنترل، تعداد کیسه هوای بیشتر، سیستم تهویه اتوماتیک، جی‌پی‌اس، دیلایت، فرمان تلسکوپی، آیینه تاشونده و ... است که این محصول ایران خودرو را بسیار متمایز و به‌روز کرده است.

دنای معمولی که مدل بهینه شده و لوکس‌تر سمند است با ایراداتی همراه بود از جمله کشیدگی دماغه این خودرو نسبت به دیگر قطعات بدنه یا طراحی ضعیف چراغ‌ها که ایران خودرو در دنا پلاس این مشکلات را مرتفع و چهره بهتری به این خودرو داده است. از سوی دیگر دنا در نسخه‌های اولیه با کیفیت‌های متفاوتی به بازار ارائه می‌شد حال آنکه به نظر می‌رسد ایران خودرو این مشکل را برطرف کرده و همه دنا پلاس‌ها با کیفیت یکسانی وارد بازار شده‌اند. اما اگر به‌دنبال تفاوت‌های دنا و دنا پلاس هستید باید در این زمینه گفت که از نظر طراحی داخلی دنا و دنا پلاس یکسان هستند و متریال مورد استفاده هم در هر دو خودرو کیفیت خوب و قابل قبولی را دارا است. به این ترتیب در خودروی دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به این خودرو اضافه شده است.

سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای اصلی‌ترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی هستند و در بخش ایمنی هم برای سرنشینان جلو ۴ عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبه‌رو باز می‌شوند و دو عدد دیگر به‌صورت جانبی. اما در بخش فنی دو خودروی دنا و دنا پلاس کاملا مشترک هستند. موتوری که ایران خودرو روی ماشین‌های دنا و دنا پلاس به کار برده پیشرانه معروف EF۷ یا همان موتور ملی است. این پیشرانه ۴ سیلندر است و ۱۶۴۶ سی‌سی حجم دارد همچنین دنا و دنا پلاس به علت مشابهت‌های فنی از نظر مصرف سوخت یکسان هستند و مصرف سوخت مناسبی دارند. اما مهم‌ترین ایرادی که به دنا پلاس وارد می‌کنند این است که به‌دلیل به‌کارگیری موتور EF۷ این خودرو در دورهای بالا با صداهایی در اتاقک مواجه است.

تندر ۹۰ پلاس

به سراغ تندر ۹۰ پلاس می‌رویم خودرویی که از نظر فنی همچون تندر ۹۰ معمولی است اما از نظر آپشن‌ها کمی ارتقا یافته است از این خودرو است. به‌طور مثال در تندر ۹۰ پلاس مواردی چون کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان یا ستون فرمان قابل تنظیم خودنمایی می‌کنند. این خودرو شاید یک انتخاب خوب برای خودروهای زیر ۶۰ میلیون تومان باشد و در مقایسه با رنو ساندرو هم فضای داخلی و صندوق عقب بزرگ‌تر و در مقایسه با ماشین دنا پلاس کیفیت ساخت و مونتاژ بالاتر دارد. در خودروی رنو تندر ۹۰ پلاس از پیشرانه معروف K۴M استفاده شده است که در رنو ال ۹۰ معمولی و خانواده ساندرو نیز شاهد آن بودیم. این پیشرانه ۴ سیلندر است و ۱۵۹۸ سی‌سی حجم دقیق آن است. K۴M قابلیت تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور را دارا است و دارای مزایایی چون شتاب و چالاکی خوب، مصرف سوخت کم و استهلاک پایین است.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

خودروی تندر ۹۰ به‌دلیل کیفیت مناسب و همچون نظارت مدام رنو بر تولید این خودرو سال‌ها است که نزد مشتریان محبوب مانده است این در شرایطی است که برخی از مشتریان هنوز با ظاهر این خودرو مشکل دارند بنابراین تندر پلاس توانسته تا حدودی برای مشتریان مشکل‌پسند این مسأله را حل کند. همچنین تندر پلاس برخلاف دنا پلاس در دو مدل گیربکس معمولی و اتوماتیک به بازار عرضه شده حال آنکه در دنا پلاس تنها شاهد گیربکس دنده‌ای هستیم. در پایان کارشناسان فنی خودرو به شما توصیه می‌کنند که اگر به‌دنبال ظاهر و آپشن هستید که دنا پلاس را به شما توصیه می‌کنیم و اگر به‌دنبال لذت رانندگی هستید تندر پلاس انتخاب خوبی است.

آخر هفته