محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر جیوه

استنشاق جیوه به سیستم اعصاب، گوارش و ایمنی بدن آسیب می‌رساند. همچنین می‌تواند پهنه‌های آبی را آلوده کند، جایی که می‌تواند به متیل جیوه تغییر شکل دهد و متعاقبا در ماهی‌ها و نرم‌تنان صدف‌دار انباشته شود. زمانی که متیل جیوه وارد بدن این موجودات می‌شود، می‌تواند صدمات جدی به سیستم عصبی آنها وارد کند. به‌رغم خطراتی که جیوه به سلامت انسان وارد می‌کند، معدنکاری طلا در مقیاس کوچک و به صورت دستی، یک منبع مهم معیشت برای میلیون‌ها معدنکار در کشورهای در حال توسعه باقی می‌ماند؛ کشورهایی که جایگزین درآمدی بسیار کمی دارند. حقوق و سلامتی کودکانی که در معادن طلا کار می‌کنند و تحت‌تاثیر آن هستند، در حال تبدیل شدن به یک نگرانی مهم بین‌المللی است.

سازمان جهانی کار تخمین می‌زند که حدود یک میلیون کودک ۵ تا ۱۷ سال در معادن از جمله معادن طلا کار می‌کنند. در اولین جلسه کنفرانس احزاب برای کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه که چندی پیش در ژنو برگزار شد، معدن‌کاری دستی طلا به‌عنوان یک نگرانی بزرگ مطرح شد. بسیاری از وزیران وعده دادند تا این فعالیت‌ها را وارد اقتصاد رسمی کنند. چنین حرکتی منجر به تشویق فعالیت‌هایی خواهد شد که از جایگزین‌هایی برای جیوه استفاده می‌کنند که اثرات محیط زیستی و اجتماعی را حداقل می‌کند. با سیاست‌های درست و انگیزه‌های بازار، بسیاری از کشورهای عضو اظهار اطمینان کردند که استفاده از جیوه می‌تواند از معدن‌کاری دستی طلا حذف شود و این کار می‌تواند سلامت معدنچیان را حفظ کند.

نائوکو ایشی، رئیس تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF) می‌گوید: «اولین کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه یک لحظه مهم در تلاش‌های جهانی بوده است تا با تهدید آلودگی جیوه مبارزه کند.» او می‌افزاید: «در عین حال، با شرکایی مانند بخش محیط‌زیست سازمان ملل و تعداد فعال کشورهایی مانند گویان، گام‌های بلندی در سطح محلی برای بهبود فعالیت‌ها در بخش معدنکاری دستی طلا برداشته‌اند.» از طریق برنامه «فرصت‌های طلایی برای توسعه بلندمدت» (GEF GOLD)، این ارگان (تسهیلات جهانی محیط‌زیست) وجوهی را برای هشت کشور با بخش معدنکاری طلای قابل‌ملاحظه و جایی که بسیاری از معدنکاران هنوز برای استخراج طلا به جیوه متکی هستند، فراهم خواهد کرد. این وجوه حدود ۲/ ۴۵ میلیون دلار را شامل می‌شود و با اجرای نهادهایی از جمله بخش «محیط‌زیست سازمان ملل» مدیریت خواهد شد تا از سیاست‌ها و انگیزه‌های بازاری حمایت کند که استخراج طلایی را در نظر دارد که از جیوه کمتری در استخراج آن استفاده می‌شود.

بخش محیط‌زیست سازمان ملل همچنین با کشورهایی کار می‌کند که در معدنکاری طلای آنها از روش‌های بدون جیوه استفاده می‌شود، آگاهی افراد در مورد اثرات سلامتی و محیط‌زیستی جیوه را بالا می‌برند و این اطمینان را می‌دهند که اهداف محیط‌زیستی و توسعه‌ای مکمل هم هستند. در این مسیر، بخش «محیط‌زیست سازمان ملل» و «مشارکت جهانی جیوه» با دولت‌ها، جوامع و معدن‌کاران همکاری می‌کنند تا استفاده از جیوه را در معدنکاری طلا در مقیاس کوچک کاهش دهند اما در عین حال معیشت مردم آن را حفظ کنند. آلودگی موضوع اصلی «مجمع محیط‌زیست سازمان ملل متحد» در سال ۲۰۱۷ است که ۴ تا ۶ دسامبر در نایروبی برگزار می‌شود. همه می‌دانیم که تنها با کمک یکدیگر می‌توانیم کره زمین را از آلودگی پاک کنیم. آرزویی بزرگ اما امکان‌پذیر.