فرصتی برای هم‌حرکتی با روند جهانی

به‌د‌یگر بیان این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی و مقایسه ظرفیت‌های موجود در این صنعت با روند جهانی، همچنین ایجاد کانال‌های ارتباطی برای بهبود وضعیت تکنولوژیک و توسعه این صنعت در قالب تعاملات تجاری مناسب با کشورهای دیگر است.  علاوه بر این با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور، به خصوص مصرف برق، که امروزه به یکی از دغدغه‌های مهم در محافل اقتصادی تبدیل شده است این نمایشگاه در نظر دارد بستری برای ورود تکنولوژی بهینه‌سازی مصرف انرژی در تأسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان‌ها ایجاد کند. از دیگر عوارض جانبی تکنولوژی‌های جدید توجه ویژه به فرآیندهای زیست‌محیطی، به خصوص مصرف آب است که سازگار با شرایط محیطی کشور و محدودیت‌های موجود در آن خواهد بود.

با توجه به این‌که عملیات اجرایی نمایشگاه هنوز به پایان نرسیده، امکان برآورد دقیق تعداد شرکت‌کنندگان وجود ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد ترکیبی متقارن بین حاضران داخلی و خارجی مد نظر باشد. به‌دیگر بیان، از ۶۰۰ شرکت حاضر در نمایشگاه ۳۰۰ شرکت ایرانی و بقیه شامل شرکت‌های خارجی هستند. این شرکت‌ها انواع محصولات و ماشین‌آلات مرتبط با صنعت تأسیسات در حوزه تهویه مطبوع شامل انواع چیلر، فن کولر و کلیه تجهیزات وابسته در حوزه سرمایشی و برودتی، تجهیزات سردخانه‌ا‌ی‌، گرمایشی، بویلر، دیگ بخار، دیگ آب گرم، رادیاتور و شوفاژهای دیواری، پمپ، لوله اتصالات فیلترها و تجهیزات تصفیه آب، تجهیزات صنعتی و ساختمانی عایق‌ها و سایر موارد مرتبط را عرضه خواهند کرد. امید بر آن است ضمن کسب تجربه از این رویداد به عنوان فاکتوری مهم در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی‌های آینده مورد توجه قرار گیرد. لازمه حضور هر صنعتی در بازار جهانی، داشتن مزیت نسبی در آن است. در حال حاضر مزیت نسبی این صنعت در کشور پشتوانه علمی و تجربی فعالان این حوزه است. ترکیب تجربه بیش از نیم قرنی این صنعت، با سرمایه انسانی خروجی از دانشگاه‌های متعدد کشور زمینه‌ساز تعاملات مناسب با برندهای معتبر جهانی به‌منظور تولید محصولات مشترک شده است.

در حال حاضر بخشی از محصولات کشور راهی بازارهای کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق، آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان می‌شود حتی برخی از اقلام تولیدی راهی به بازارهای روسیه و کشورهای اروپایی نیز پیدا کرده‌اند. امیدواریم این نمایشگاه ضمن انتقال دانش و فن‌آوری روز دنیا به فعالان این حوزه بستری برای همکاری‌های دوجانبه کشور با سایر کشورها و حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی کشورهای مقصد نیز شود. اگرچه واردات انواع محصولات این صنعت در کشور صورت می‌گیرد اما تولیدکنندگان داخلی باید از آن به‌عنوان اهرمی برای بهبود وضعیت صنعت تأسیسات کشور استفاده کنند. ورود محصولات خارجی از یک طرف باید به انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا به صنعت کشور منجر شود و از طرف دیگر زمینه‌ساز ایجاد تولیدات مشترک با برندهای معتبر جهانی شود.