Bloomberg Businessweek

تغییر چهره

آخر هفته

لغو صدور روادید از دو سفارتخانه ترکیه و آمریکا موجب شده است حتی ایرانیان نیز قربانی دعوای زرگری ترامپ و اردوغان شوند. ایرانیانی که وقت مصاحبه از سفارت آمریکا داشتند حالا باید به فکر سفارت دیگری باشند. داستان این درگیری هم مربوط به دو رئیس‌جمهوری است که حاضر نیستند از موضع خود عقب نشینی کند. مجله بلومبرگ بیزینس ویک نیز در این هفته به دعوای این دو پرداخته و نوشته است که اردوغان و دونالد ترامپ حاضر نیستند عقب‌نشینی دیپلماتیک داشته باشند. با بالا گرفتن تنش‌ها بین دو رئیس‌جمهوری حالا سفارتخانه‌های دو کشور تصمیم گرفته‌اند که صدور ویزا را قطع کنند. این مجله می‌نویسد: رابطه ترکیه و آمریکا به دلیل تغییر چهره دو رئیس‌جمهوری در حال از بین رفتن است. این مجله سپس می‌افزاید: با تعلیق صدور روادید از سوی دو کشور یک تنش تند و تیزی در حال پا گرفتن است، در عین حال که ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۶ درصد دیگر سقوط داشته است.  این تنش به دلیل دستگیری یک ترکیه‌ای‌ که در سفارت آمریکا مشغول کار بوده، به وجود آمده است.

ترکیه این فرد را در روز ۴ اکتبر (ماه جاری میلادی) به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی گولنیست‌ها دستگیر کرده است. ترکیه می‌گوید که در کودتای ناموفق صورت گرفته در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶، گولنیست‌ها نقش داشته‌اند. ساعاتی پس از اینکه دولت ترامپ تصمیم گرفت صدور ویزا از این سفارتخانه را به حالت تعلیق در آورد، آنکارا نیز به تلافی این اقدام، دست به حرکتی مشابه زد. هر دو طرف درباره حوادث اخیر اظهار کردند که با توجه به وضعیت به وجود آمده، آنها مجبور شده‌اند تا «تعهدشان» را نسبت به میزان امنیت و مصونیت پرسنلی که در دو سفارتخانه مشغول به کار هستند، دوباره ارزیابی کنند. این در حالی است که دو هفته پیش از این درگیری، دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک با اردوغان دیدار داشت و به شدت از رابطه با ترکیه حمایت و از مدیریت اردوغان نیز ستایش کرد.

او گفته بود که اردوغان یکی از دوست‌های خوب او است و برای این رفاقت نمره بالایی می‌دهد. اما حالا آمریکا می‌گوید با دستگیری صورت گرفته این رابطه به شدت‌ آسیب دیده است و ترکیه نیز در واکنش گفته است کارمندان محلی جزو نیروهای سفارتخانه‌ها محسوب نمی‌شوند و ترکیه از خط قرمزهای بین‌المللی عبور نکرده است. اما همین اعلان جنگ ناخواسته از سوی دو طرف موجب شد تا لیر مجددا مقداری از ارزش خود را در برابر دلار از دست دهد. رابطه بین ترکیه و برخی کشورهای غربی عضو ناتو پس از کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه وخیم شده است. اردوغان روحانی ترک را که در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند متهم به سازماندهی کودتا در این کشور می‌کند و معتقد است که وی از حمایت کشورهای غربی برخوردار است.

 

New York Magazine

تولد مجله همزمان با مرگ لوتر کینگ

آخر هفته

مجله نیویورک پنجاهمین جشن سال تاسیس خود را به‌عنوان جلد انتخاب کرده است. این مجله در سال 1968 تاسیس شده است. سال 1968 در تاریخ آمریکا جزو سال‌های حیاتی به حساب می‌آید. این مجله می‌نویسد: در حالی که تنها چند هفته بود که مجله روی استندهای کنار خیابان قرار گرفته بود، خبر رسید که به مارتین لوتر کینگ جونیور شلیک و کشته شده است. دو هفته بعد از این رخداد بود که خبر دیگری آمد و گفته شد دانشجویان دانشگاه کلمبیا شورش کرده و پنج ساختمان موجود در محوطه دانشگاه را اشغال کرده‌اند. مجله نیویورک از آن زمان تاکنون شاهد حوادث مختلفی بوده و با آنها زندگی کرده است.  این مجله می‌نویسد که هنوز هدف از انتشار این مجله همانی است که سردبیر آن ۵۰ سال پیش در شماره نخست آن به رشته تحریر در آورد.

کلی فلکر، در اولین شماره این مجله نوشت: ما به هر چه بدی است حمله و به هر چه خوبی است، قدر نهاده و آن را تشویق خواهیم کرد. ما می‌خواهیم صدای شهر باشیم، بیشتر از هر کسی که ادعای آن را دارد که صدای شهر است. این مجله می‌گوید که حالا تبدیل به صدای شهر شده است و آرمان فلکر را محقق کرده است. نیویورک شهر مهمی در جهان است و هدف این مجله تاثیرگذاری‌هایی است که این شهر داشته است. مجله نیویورک مگزین سعی کرده است با صفحه‌ای به نام «نیویورک من» صدای نیویورکی‌ها باشد و به همین دلیل مجله بیشتر وجهه اجتماعی پیدا کرده است. هر چند که مجله سعی می‌کند از کنار حوادث مهم سیاسی هم نگذرد و به فراخور اهمیت اخبار سیاسی را هم پوشش دهد.

مجله نیویورک دو هفته نامه است و عمدتا روی مباحث رخ داده در نیویورک تاکید دارد. موسسان آن میلتون گلیزر و کلی فلکر هستند و با تاسیس این مجله این دو مدعی شدند که پایه‌گذار یک ژورنالیسم جدید هستند. با گذر زمان این مجله به مباحثی در سطح ملی و جهانی نیز توجه نشان داد و در برخی شماره‌ها صرفا نام نیویورک را به دلیل مطلب «نیویورک من» یدک می‌کشد. به گونه‌ای که آدام موس، سردبیر فعلی این نشریه در توصیف این مجله می‌گوید: مجله‌ای در مورد یک شهر که مطالب آن محصور به این شهر نیست. دیگران نیز مطالبی درمورد این مجله نوشته‌اند. از جمله واشنگتن پست که نوشته است این مجله با عبور از نام خود به مطالب و داستان‌های مهم سیاسی و فرهنگی پرداخته است.

 

Hollywood Reporter

رسوایی هالیوودی

آخر هفته

مجلات سینمایی و زرد آمریکایی این هفته همگی روی یک رسوایی شوک‌آور در هالیوود متمرکز شده‌اند. مجله هالیوود ریپورتر به‌عنوان یک مجله تاثیرگذار سینمایی در این هفته به سراغ این رسوایی رفته است. این مجله با تیتر تک کلمه‌ای «افشاگری» به ابعاد فاش شدن این رسوایی پرداخته است. با افشای آزار و اذیت جنسی یکی از تهیه‌کنندگان معروف هالیوودی برخی پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور ابعاد بیشتری از رسوایی‌های موجود در هالیوود روشن خواهد شد. برخی می‌گویند افشای رسوایی هاروی واینستاین مثال نوک کوه یخ عظیمی است که بیرون از آب آمده است. این مجله می‌نویسد: رسوایی اخیر واینستاین موجب شده است تا کمپانی وی که در تولید فیلم‌های بسیار معروفی مشارکت داشته، به روزهای سخت برسد. این کمپانی مجبور شده است به‌دلیل اتهامات مطرح شده علیه واینستاین پروژه ۱۶۰ میلیون دلاری خود با دیوید راسل کارگردان این پروژه کنسل کند.

هاروی واینستاین متهم به آزار و اذیت جنسی سریالی شده است و در این بین نام ستاره‌هایی همچون آنجلینا جولی هم دیده می‌شود. لیندا بلادورث تامپسون، نویسنده مطلب رسوایی هالیوودی نوشته است: من همواره دوست داشتم که یک نویسنده بزرگ شوم و الگوی من کسانی همچون نورمان لیر، جیمز ال بروکس و لری گیلبرت بودند که هرگز کسی ادعایی مانند آنچه در مورد وانیستاین داشته‌اند، نداشت. این نویسنده می‌گوید اما زمانی که وارد هالیوود شده تا به‌عنوان نویسنده به فعالیت بپردازد متوجه شده است که به مقدار زیادی آزار و اذیت‌های جنسی در قطب سینمای سرگرم‌کننده جهان وجود داشته است. این نویسنده می‌گوید بارها از سوی تهیه‌کنندگان هالیوودی با پیشنهاد پوشیدن لباس‌های نامناسب مواجه بوده است.

همچنین وی بارها مورد آزار کلامی این افراد قرار گرفته است. تامپسون اضافه می‌کند که این تنها بازیگران نیستند که مورد سوءاستفاده تهیه‌کنندگان هالیوودی قرار گرفته‌اند. بسیاری از زنانی که وارد این صنعت شده‌اند با چنین پیشنهادها و صحنه‌هایی روبه‌‌رو بوده‌اند. او می‌گوید؛ شاهد بوده است که بازیگری که در یک سریال بازی می‌کرده است، مجبور شده است برای بازی در فصل بعدی آن سریال با پیشنهاد تهیه‌کننده هالیوودی کنار بیاید. اما مورد واینستاین از این جهت اهمیت بیشتری پیدا کرده است که وی یک غول هالیوودی به‌شمار می‌آمده و کمپانی وی توانسته است چندین جایزه اسکار را از آکادمی اسکار دریافت کند. او اما حالا از سوی ستاره‌هایی همچون گویینت پالترو و آنجلینا جولی متهم به آزار و اذیت جنسی شده است. واینستاین هر چند خود این اتهام‌ها را رد کرده است اما گفته می‌شود که احتمال دارد پرونده‌ای قضایی علیه وی تشکیل شود.

 

Newsweek

دردسرهای آخرین شاه‌مهره

آخر هفته

ال‌چاپو بزرگ‌ترین قاچاقچی قرن روزهای خود را در سکوت در آمریکا به‌سر می‌برد. اما این سکوت وی درسرساز است. حتی اگر قرار بر صحبت کردن وی هم باشد باز دردسرهای دیگری آفریده خواهد شد. مجله نیوزویک در این هفته به سراغ این شاه‌مهره اصلی رفته است. این مجله می‌نویسد: زمانی پادشاه موادفروشان مکزیک از قدرت فراوانی برخوردار بود اما هم‌اینک ال‌چاپو روزهای خود را در تنهایی در مرکز اصلاحی متروپولیتن منهتن می‌گذراند. ۲۳ ساعت از روز او مجبور است که با چراغ‌های روشن سلول خود کنار بیاید. او پیشتر در یک اقدام شگفت‌انگیز توانسته بود از سلول خود فرار کند اما حالا ۲۴ ساعته تحت نظارت قرار دارد. 

«ژاکویین آرخیلوالدو گازمن لوریا» ملقب به ال‌چاپو، ۶۰ ساله است و منتظر دادگاه بعدی خود بوده است که قرار است در آوریل سال ۲۰۱۸ برگزار شود. او تا آن روز فقط می‌تواند با همسر و فرزندان دوقلوی ۵ ساله خود ملاقات داشته باشد. او همچنین از ملاقات با خواهر خود منع شده است، زیرا بیم آن می‌رود که ال‌چاپو با استفاده از خواهر خود اطلاعاتی را در مورد کارتل‌ها به بیرون درز بدهد. گازمن در نخستین دادگاهش تنها به گفتن «بله آقا» بسنده کرد اما اگر قرار باشد که در دادگاه بعدی سکوت کند، رابطه آمریکا و مکزیک بیش از پیش خراب خواهد شد. زیرا انتظار می‌رود که وی با سکوت خود بتواند کارتل‌های فعال در مکزیک را معرفی کند. البته اگر او لب به سخن هم بگشاید ممکن است مردان قدرتمند نگران شوند.  دو سوال مهمی که هم‌اینک در مورد ال‌چاپو مطرح شده این است که او چه مقدار دست به افشاگری خواهد زد و از کارتل وی چه چیزی بیرون خواهد آمد.

گازمن پیشتر در مکزیک به‌دلیل قاچاق مواد مخدر، تصرف عدوانی، سوءقصد به جان چندین نفر، قتل و چندین اتهام دیگر محکوم شده و دوران محکومیت خود را طی می‌کرد. او زمانی که در مکزیک در زندان بود توانست از دو بار از سلول خود فرار کند. برخی فرار آخر او را مانند فیلم‌های هالیوودی تشبیه کرده‌اند. برای همین است که ایالات‌متحده نظارت بر وی را در سلول سخت‌تر کرده است تا از فرار او جلوگیری کند. قاضی برایان کوگن که مسوول پرونده وی است تاکنون تمامی درخواست‌ها برای شرایط بهتر این قاچاقچی بزرگ مواد مخدر را رد کرده است.  برخی می‌گویند که وی با برخی مقامات دولت سابق در ارتباط بوده است. به همین منظور قاضی پرونده به‌شدت مانع سهل‌گیری روی سلول ال‌چاپو است. از ۱۱ سال پیش دولت مکزیک علیه کارتل‌های موادمخدر اعلان جنگ کرد و تاکنون در این فرآیند ۱۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. مکزیک یکی از قطب‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر در دنیا است.