اهرم‌های صعود بازار زیاد است

طبق تجارب قبلی، آنگاه که ریسک‌های با اهمیتی حادث می‌شود و نرخ دلار نیز رشد می‌کند، ابتدا بازار ریزشی می‌شود اما پس از مدتی سهام شرکت‌هایی که از دلار منتفع می‌شوند روندی صعودی در پیش می‌گیرد. بنابراین می‌توان این‌طور برداشت کرد که تحت هر شرایطی، سهام وابسته به نرخ ارز طی هفته‌های آتی، روندی صعودی خواهد داشت. اما با توجه به اینکه بازده مورد انتظار و ریسک رابطه مستقیم دارند بنابراین می‌توان گفت نسبت قیمت به درآمد سهام در صورتی که فضای سیاسی، غیر قابل پیش‌بینی باقی بماند، اندکی کاهش خواهد یافت.

مجموع شرایط موجود نشان می‌دهد که سیاست مداران کشورمان، روزهای پرچالشی را سپری خواهند کرد. اما بورس سهام ایران تحت هر شرایطی با توجه به وضعیت قیمت‌های جهانی و نرخ ارز می‌تواند در مدت باقی مانده از سال ۱۳۹۶ با اهرم رشد نرخ‌های فروش، روندی صعودی در پیش بگیرد و بازدهی مطلوبی به ارمغان آورد؛ بنابراین استراتژی میان مدت برای دوره باقی مانده از سال جاری، سرمایه‌گذاری در سهام متاثر از قیمت جهانی و دلار است.

در خصوص وضعیت بازار ارز، با افزایش نرخ دلار مبادله‌ای، در شرایطی که فضای سیاسی، مناسب به نظر نمی‌رسید، به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد منجر شد، اما با رسیدن نرخ دلار بازار آزاد به مرز ۴هزار و ۱۰۰تومان اقدام به عرضه سنگین دلار کرد و صرافی‌های منتخب بانک مرکزی نیز با فروش دلار به نرخ ۴۰۰۵ تومان و اعلامیه صرافی بانک ملی مبنی بر عرضه ارز به میزان نامحدود در این رقم، شرایط بازار آزاد را کنترل کردند. بنابراین فرضیه افزایش کنترل شده نرخ ارز به حقیقت پیوست و به نظر می‌رسد برای مدتی دلار در کانال ۴۰۰۰ -۴۱۰۰ تومان باقی بماند.

در خصوص بازار جهانی می‌توان گفت بازگشت چینی‌ها پس از تعطیلات اکتبر، برگزاری جلسات درون حزبی کمونیست‌های چین و سیاست‌های آمریکا برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها، شرایط را برای رشد اپیدمی‌قیمت کامودیتی‌ها فراهم خواهد کرد. در صورتی که چینی‌ها به بازار مالی خود منابع جدیدی تزریق کنند و روند وام‌دهی همچنان صعودی بماند و آمریکا نیز برنامه توسعه زیر ساخت‌های خود را در سال ۲۰۱۸ پیش ببرد، میزان تقاضای واقعی افزایش می‌یابد و قیمت‌ها رشد خواهند کرد. در حال حاضر نرخ دلار صعودی است همچنین کالاهایی همچون فولاد، مس، روی، متانول و اوره روندی صعودی دارند. در حالی که سهام مربوط به آنها نسبت قیمت به درآمد معقولی دارد و تعدیل مثبت‌های احتمالی می‌تواند منجر به افزایش با اهمیت قیمت سهام آنها طی مدت باقی مانده از سال شود.

با توجه به رویکرد دولت در خصوص سیاست‌های ارزی و فضای موجود نسبی نرخ دلار مرکز مبادلات و همچنین افزایش سیاسی، به نظر می‌رسد که به طور کلی روند حرکتی دلار تا پایان سال صعودی باشد. در صورتی که دامنه خواسته‌های ترامپ در خصوص کاهش سطح فعالیت برنامه‌های موشکی ایران وسیع باشد و یا اقداماتی بر علیه سپاه پاسداران صورت گیرد، می‌توان انتظار داشت که در میان مدت دلار صعود بیشتری داشته‌باشد. در چنین فضایی می‌توان گفت نسبت قیمت به درآمد بازار اندکی کاهش می‌یابد، اما برای آن دسته از سهامی‌که تحت تاثیر مستقیم نرخ دلار بازار آزاد هستند، شرایط مطلوب خواهد بود. اما اگر فضای سیاسی بسیار آرام هم باشد، باز هم به دلیل رشد نرخ کامودیتی‌ها در بازار جهانی، نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۷ میلادی و افزایش نرخ دلار بازار آزاد، سهام شرکت‌های متاثر از دلار رشد خواهند کرد بنابراین می‌توان گفت گروه فلزات اساسی، معادن و پتروشیمی‌راهی به جز رشد قیمتی در میان مدت ندارند.

 در صورتی که تنش‌های سیاسی به اوج برسد، ابتدا کلیت بازار افت می‌کند و پس از آن دلاری‌ها صعودی می‌شوند و اگر فضا آرام باشد، بر اساس پتانسیل‌هایی که گزارش‌های ۶ماهه به نمایش می‌گذارند، باز هم دلاری‌ها راهی به جز رشد قیمتی نخواهند داشت. بنابراین توصیه می‌شود برای مدت باقی مانده از سال، به خصوص فاصله آبان تا اواخر بهمن، بخش مهمی‌از پرتفوی سرمایه‌گذاری، وابسته به قیمت‌های جهانی و دلار باشد و انتظار می‌رود بازدهی ۲۰ تا ۲۵ درصدی را فراهم کند. باید توجه داشت که طی روزهای اخیر به دلیل افزایش با اهمیت تنش‌ها، گروه خودرو با فشار فروش سنگینی مواجه شده است. در صورت کاهش این موارد، به طور قطع سهام شرکت‌هایی که افت سنگینی داشته، می‌توانند در کوتاه مدت رشدی در سطح ۱۰درصد را تجربه کنند.