Entertainment WEEKLY

شهر ترسناک هالیوود

آخر هفته

رسوایی‌های اخلاقی واینستاین، یکی از غول‌های فیلم‌سازی موجب شده است تا مجلات سینمایی رویدادهای احتمالی پس از فاش شدن این رسوایی را در هالیوود بررسی کند. مجله اینترتینمنت ویکلی با بررسی این موضوع به صحبت با بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و روسای استودیوها نشسته است. این مجله می‌نویسد: پس از پچ‌پچه‌های طولانی مدت و انکار رسوایی‌های اخلاقی در هالیوود باید این موضوع بررسی شود که چگونه این داستان‌ها در هالیوود پیش آمده است. این مجله در ادامه از قول یکی از کارگردانان هالیوود می‌نویسد: در داخل خانه نشسته بودم که اخبار گفت یکی از تهیه‌کنندگان برجسته هالیوودی به نام هاروی واینستاین ده‌ها بازیگر و عوامل زن را در هالیوود مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

او می‌گوید: وقتی نام بازیگرانی همچون اشلی جاد، آنجلینا جولی، گویینت پالترو، لوپیتا انگویو و رز مک‌گوان را شنیدم بیشتر شوکه شدم. این کارگردان که خواسته نامش فاش نشود، اظهار می‌کند: این حجم از آزار و اذیت جنسی مرا شگفت‌زده کرده بود. با خود گفتم این تعداد تنها کسانی هستند که اعتراف کرده‌اند چنین بلایی سر آنها آمده است و مطمئنا تعداد بیشتری ترجیح داده‌اند سکوت کنند. این کارگردان خانم تصریح کرد: فکر می‌کنم هالیوود از دهه ۱۹۲۰ به این سو هیچ تغییری نکرده است و واقعا هم همین‌گونه است. یکی از بازیگران زن هم که در یکی از کارهای واینستاین حضور داشته است می‌گوید که از چندین سال قبل این صحبت‌ها در مورد واینستاین می‌شده است. او می‌گوید وقتی داستان رسوایی‌های اخلاقی بیلی اوریلی در شبکه فاکس‌نیوز فاش شد بسیار عصبانی بودم و با صدای بلند خشم خود را ابراز می‌کردم اما زمانی که متوجه شدم یکی از کسانی که از نزدیک با وی کار کرده‌ام در همان مسیر حرکت کرده است بیشتر شوکه شده بودم تا عصبانی.

یکی از کارگردانان در مورد اینکه چرا تاکنون در مورد اقدامات شنیع واینستاین سکوت شده بود، گفت: زمانی که یک زن در مورد آزار و اذیتی که شده است بلند بلند صحبت می‌کند به او اتهامات فراوانی زده می‌شود و می‌گویند وی قصد جلب توجه دارد تا دیده شود یا اینکه وی را متهم به دیوانگی می‌کنند. اما او اعتقاد دارد که زمان تغییر کرده است و زنان باید بیشتر از این افراد بدنام را رسوا کنند. هالیوود به نام شهر ترسناک شهره شده است. زیرا در آنجا ترکیبی از قربانیان آزار جنسی، اخراج کارمندان و کارگران و مواردی از این دست وجود دارد. یکی از کسانی که در هالیوود مشغول به‌کار است می‌گوید که از داخل آن‌چیزهای زیادی می‌شنوید و برخی از آنها واقعا عجیب و غریب هستند. این فرد ادامه می‌دهد: تاکنون از این صحبت‌ها بسیار شده است اما هیچ‌گاه از دید قربانیان این ماجرا به مساله نگریسته نشده است و مدام آنها را با سوء نیت قضاوت می‌کنند یا به‌دنبال انگیزه افشاگری قربانیان ماجرا می‌گردند. در این شرایط همچنان بیشتر قربانیان از افشاگری ترس دارند و آن را نامناسب و دارای تخریب بیشتر می‌دانند.

پیش از این کاتلین کندی، مدیر لوکاس فیلم خواسته بود که کمیسیون ضد سوءاستفاده از موقعیت در هالیوود تاسیس شود. این کمیسیون به گفته او افراد را در این صنعت از آزار و اذیت‌‌های جنسی و سوءاستفاده جنسی محافظت می‌کند. افزون بر این ۲۱۷ نفر از زنانی که در صنعت انیمیشن‌سازی مشغول به‌کار هستند با نوشتن نامه‌ای خواستار توقف این سوءاستفاده‌ها از سوی تهیه‌کنندگان و غول‌های هالیوودی شده‌اند. در این راستا برخی از بازیگران و زنان نیز در شبکه‌های اجتماعی مبارزات خود را علیه تهیه‌کنندگان فاسد هالیوودی آغاز کرده‌اند. آلیسا میلانو در توییتر با هشتگ «من هم» باقی مبارزان علیه سوءاستفاده‌های جنسی در هالیوود را ترغیب کرده است تا با پیوستن به این هشتگ، تهیه‌کنندگان بیشتری را رسوا کنند.

برخی از بازیگران هم خواسته‌اند تا قربانیان بدون ترس و واهمه از جنایتی که علیه آنها روا شده است سخن بگویند. میلانو می‌گوید: پیش‌تر تجربه‌های آزارنده‌ای از سر گذراندم. مجبور بودم ساکت بنشینم و مدام خودم را مواخذه کنم. او می‌گوید: اما جنبش ضدآزار و اذیت جنسی که در توییتر راه انداخت به هالیوود محدود نشد و ۲ میلیون نفر به هشتگ «من هم» پیوستند. او می‌گوید: محیط‌های کاری به شدت ناامن شده‌اند و تنها محدود به هالیوود نیست. با این حال رسوایی در هالیوود موجب شده است کلید مبارزه با فسادهای اخلاقی زده شود. برای همین چنسلور آگارد نویسنده این مجله این سری از افشاگری‌ها علیه هاروی واینستاین را «عصر بیداری هاروی» نامیده است.

این نویسنده به نقل از لس‌‌آنجلس تایمز می‌گوید که در هالیوود ۲۰۰ نفر از زنان فاش کرده‌اند که به انحای مختلف مورد آزار و اذیت جنسی روسای خود قرار گرفته‌اند. این نویسنده ادامه می‌دهد: در برخی مواقع مشکلات سیستماتیک در یک مجموعه به‌وجود می‌آید که درست کردن آن بسیار سخت به نظر می‌رسد. چنسلور آگارد حالا این مشکلات به‌وجود آمده را با همین گفته قیاس می‌کند و می‌گوید مشکلات درون هالیوود سیستماتیک و حل کردن این مشکلات زمان‌بر است.  مرکز قانونی زنان ملی در آمریکا درباره رسوایی به‌وجود آمده خواسته است تا در مورد قوانین نانوشته و نوشته‌ای که امثال هاروی واینستاین را از قرار گرفتن در معرض عدالت محافظت می‌کند تجدیدنظر کنند. آنها نوشته‌اند: نباید اجازه داد تا کسانی که دست به سوءاستفاده‌های جنسی می‌زنند به این سادگی دور از محاکم قضایی قرار بگیرند و همچنان به راه خود ادامه دهند.

 

Bloomberg Businessweek

بوتاکس، سمی اما پر‌سود

آخر هفته

تب بوتاکس همه‌گیر است. گویی همگان به دنبال تغییر چهره خود افتاده‌اند. بوتاکس نخستین اقدام در تغییر چهره و جزو یکی از رایج‌ترین عمل‌های ساده زیبایی به حساب می‌آید. مجله بلومبرگ در این هفته موضوع بوتاکس را به‌عنوان پرونده اصلی خود انتخاب کرده و می‌نویسد: بوتاکس پرمنفعت‌ترین، سمی‌ترین و مخفی‌ترین فرمول روی زمین است. سینتیا کونز در این باره می‌نویسد: بوتاکس در عین حال که از نظر تجاری بسیار سودمند است، مرگبار نیز هست. وی ادامه می‌دهد: هیچ راه آسانی برای خروج در آزمایشگاه بوتاکس ایروین در کالیفرنیا وجود ندارد و هنگامی که شما داخل آن هستید نمی‌توانید به راحتی راه خروج را پیدا کنید. اما بهتر است به مطلب اصلی برسیم: از مطالب فرعی که بگذریم مهم‌ترین‌ مشکلاتی که ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از عمل بوتاکس به وجود می‌آید، عبارت است از دوبینی، دشواری در تکلم، ضعف دست و پا و وقفه ناگهانی در سیستم تنفسی.

البته سعی کنید فعلا نترسید. تصور کنید که شما برگه رضایت را امضا کرده‌اید و می‌خواهید ادامه دهید. در ورودی آزمایشگاه با کلیدهای کارتی فعال است، درهای بعدی اما درهایی با «پین کد» هستند که کدها توسط نگهبانان ورودی وارد می‌شود. هر چقدر در ساختمان جست‌وجو کنید، درهایی که با کلیدهای کارتی و پین کد باز می‌شوند، بیشتر پیدا می‌کنید. در داخل ساختمان اما تنها تعداد چند نفر هستند که مشغول به کار هستند. بخش داخلی، در پشت پنجره‌های دوجداره، هنوز موانع شیشه‌ای وجود دارد و در نهایت نیز انتهای همه این ورودی و خروجی‌های رنگارنگ یک در تمام فلزی قرار دارد. همه چیز با دوربین تحت کنترل است. بیشتر فعالیت‌‌ها از طریق این دوربین‌ها رصد می‌شود. گاردهای دیگر ورود و خروج مردم را از طریق صفحات نمایشی که در مقابل آنها قرار دارد، ورود و خروج را پایش می‌کنند.

البته همه این بررسی‌ها و احتیاط برای محافظت از فرمول بوتاکس در مقابل گروه‌های رقیب نیست، هر چند ارزش این همه مراقبت را هم دارد. سال گذشته میزان فروش داروهای بوتاکس به ۲۰۸ میلیارد دلار رسید. در عوض این همه مراقبت به این دلیل است که این دارو که برای جلوگیری از چین و چروک تزریق می‌شود یکی از سمی‌ترین مواد دنیا هم به حساب می‌آید که می‌تواند کشنده باشد. بوتاکس یک داروی سمی خالص از «Clostridium botulinum » بوده که یک باکتری در مواد غذایی کنسرو شده است که به فراوانی یافت می‌شود. این باکتری سمی می‌تواند هر چند به مقدار اندک یک فرد را دچار فلجی عضلانی کند یا تنفس کسی را بند بیاورد. این ماده یکی از مخرب ترین مواد بالقوه برای عملیات‌های بیوتروریسم محسوب می‌شود و از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مواد بوتاکس به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین مواد شناخته شده در دنیا طبقه‌بندی شده است که می‌تواند حیات انسان، حیوان و سلامت زمین را به خطر بیندازد. وقتی این ماده به سوی مکانی در ایرلند فرستاده می‌شود، از نهادهای نظامی مهمی در جهت ارسال صحیح و سالم این ماده استفاده می‌شود.

به اندازه یک قرص کوچک آسپیرین بچه، پودر سمی موجود می‌تواند تامین‌کننده یک‌سال بوتاکس در روی زمین باشد. همین یک ذره، از منبع اصلی بزرگتر مشتق شده است و آن منبع در جایی در قاره آمریکا مخفی و مهر و موم شده است و تقریبا کسی نمی‌داند که آدرس آن منبع به‌طور دقیق کجاست. مسوول این شرکت می‌گوید: گاهی اوقات (دقیق گفته نمی‌شود چند بار) مقداری از سموم (شرکت دقیق نمی‌گوید چقدر) به‌طور محرمانه به شرکت ایروین فرستاده می‌شود تا تحقیقات بیشتری روی آن صورت بگیرد. گاهی اوقات، مقداری از این سموم با جت‌های خصوصی به ایرلند فرستاده می‌شود.  دانشمندان بر اینکه چقدر از این ماده می‌تواند آسیب عظیمی برساند، اختلاف نظر دارند اما داده‌ها در مورد این موضوع بسیار نادر هستند و شاید عامدانه داده‌ها را دقیق و در مقیاس وسیع منتشر نمی‌کنند. ولی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، ادعا شده است که یک گرم از این ماده در حالت بلورین آن می‌تواند تنها از طریق استنشاق موجبات مرگ یک میلیون نفر را فراهم کند.

دانشمندان در مورد اینکه چگونه این سم تبدیل به یک سلاح خطرناک می‌شود، اتفاق نظر ندارند اما احتمال اینکه از بمب بوتولیسم در ایالات متحده استفاده شود، یک احتمال قوی است. به همین دلیل ماده اصلی بوتاکس در ایالات متحده جایگاه بسیار حیاتی در طبقه بندی‌های امنیتی ایالات متحده دارد. پایش و هوشیاری حکومت مخفی‌کاری این شرکت را افزایش داده است و به همین دلیل این شرکت در تولید داروی بوتاکس دارای انحصاری بوده که تقریبا غیرقابل انکار است. این شرکت می‌گوید که بوتاکس در بازار دندانپزشکی و بخش آرایشی کاربرد فراوان دارد. در ایالات متحده از این مواد به کرات استفاده می‌شود و بارها گزارش‌هایی از مرگ افراد به دلیل استفاده از این مواد به گوش مردم رسیده است. این سم در مواد غذایی به فراوانی یافت می‌شود. در موردی که به شکل تصادفی برای مطالعه انتخاب شده است در گزارشی اعلام شد که یک مرد پس از خوردن ناچس (یک غذای مکزیکی) فوت کرد. مرگ وی به دلیل سس پنیری بوده که در غذای وی استفاده شده بود.

حول و حوش سال ۱۸۲۰، جاستین کرنر، یک دکتر و شاعر آلمانی اصطلاح «Wurstgift» را به کار برد که به معنای «سوسیس مسموم» است. در اواخر گزارشی اعلام شد که یک گروه موزیسین در حین اجرای خود در یک مجلس ختم پس از خوردن کالباس فلج شدند. نگرانی ایالات متحده در مورد تسلیحات بتولونیوم از روی «وهم» نیست. در سال ۱۹۹۱، پس از اینکه بازرسان سازمان ملل وارد عراق شدند تا تسلیحات شیمیایی صدام حسین را تخلیه کنند، بازرسان این سازمان دولت وقت عراق را مجبور کرد که ۲۵ کلاهک موسوم به الحسین را از این ماده تخلیه کند. پیشتر نیز ترس از اینکه نیروهای نازی از این ماده برای کشتار نیروهای متفقین استفاده کند، موجب شد، دول متفق سربازان را به منظور مقابله با این ماده خطرناک واکسینه کند.  به همین منظور ایالات‌متحده به‌شدت روی این شرکت حساس است و مراقبت‌های غیرمعمولی روی آن صورت می‌دهد.