شناسایی وارد‌کنندگان تاثیر‌گذار بر بازار

آنگونه که به نظر می‌رسد نامشخص بودن روند واردات خودرو موجب شده تا واردکنندگان رسمی که از تیرماه سال جاری شاهد توقف سایت ثبت سفارش خودرو بودند ترخیص خودروهای ثبت شده را در دستور کار قرار دهند تا با تغییر ناگهانی قوانین واردات خودرو غافلگیر نشوند. اقدامی که موجب شد تا در ۶ماه نخست سال جاری واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸/ ۳۶ درصدی را تجربه کند مجموع خودرو سواری وارد شده در ۶ ماه نخست سال جاری برابر با ۴۴ هزار و ۶۹۵ دستگاه است.

در حالی که توقف سایت ثبت سفارش افزایش ۱۵ تا ۴۵ میلیونی قیمت خودروهای وارداتی در بازار را منجر شده است اما فعالان بازار تاکید دارند، در صورت تداوم توقف سایت ثبت سفارش از سه ماه آینده شاهد نزولی شدن واردات خودرو به کشور خواهیم بود، چرا که مهلت ترخیص اکثر خودروهای ثبت سفارش شده در دی ماه به پایان خواهد رسید و به این طریق شاهد توقف کامل واردات خودرو به کشور خواهیم بود که این موضوع رشد بیش از اندازه خودروهای وارداتی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

با آن که به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای بازگشایی سایت ثبت سفارش ندارد، اما دلایل افزایش آمار واردات خودرو یکی از موضوعات مهمی است که مورد غفلت واقع شده است. بر این اساس در ماه‌های گذشته دلیل شتاب گرفتن واردات خودرو به کشور ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده توسط شرکت‌های متفرقه (غیرنماینده) به کشور عنوان شد. چرا که این شرکت‌ها به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری از سیستم ثبت سفارش حذف شدند. براین اساس چون واردکنندگان غیرنماینده تنها ۶ ماه زمان برای ترخیص خودروهایشان از گمرک داشتند، همه توان خود را به کار بستند و سفارش‌های گذشته‌شان را به کشور وارد کردند. اما روند واردات خودرو طی ماه‌های بعد از خردادماه نیز همچنان صعودی بود؛ حال آنکه آخرین زمان پایان ترخیص خودروهای این دسته از گمرک اوایل تیرماه سال جاری بود.

افزایش آمار واردات بر گردن شرکت‌های متفرقه افتاده است اما بررسی آمار واردات این موضوع را نشان نمی‌دهد. هر چند ماجرای حذف شرکت‌های متفرقه و افزایش واردات خودرو از این محل در سه ماه نخست سال جاری ممکن است، اثرگذار باشد اما بررسی آمار واردات خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد، افزایش واردات توسط شرکت‌های نماینده، خودروسازان ومجوزهای خاص نیز در کنار این موضوع اثر جدی بر آمار واردات خودرو به کشور داشته است.

براساس آمار ۶ ماهه واردات خودروهای سواری به کشور، شرکت رنو که در نیمه نخست سال گذشته تنها ۴ هزار و ۹۴ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده بود در مدت مشابه سال‌جاری با رشد ۲۳۱ درصدی، ۱۳ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده است. در این بین، تعداد ۱۰ هزار و ۸۶۹ دستگاه خودرو توسط شرکت نگین خودرو و ۲ هزار و ۷۱۹ دستگاه کپچر توسط ایران خودرو به کشور وارد شده است. با این حال آمار واردات خودرو توسط شرکت وارد‌کننده رنو نیز در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی داشته است. از دیگر برندهایی که در مقایسه با سال گذشته روند روبه رشدی داشته‌اند، می‌توان به بی‌ام‌و، میتسوبیشی و پورشه اشاره کرد.

براساس آمار واردات خودرو در نیمه نخست سال جاری تعداد ۲ هزار و ۱۸۰ دستگاه ب.‌ام.‌و به کشور وارد شده است که افزایش ۷/ ۳۲ درصدی این برند در این مدت را نشان می‌دهد. این در حالی است که بی‌ام و در نیمه نخست سال گذشته یک هزار و ۶۴۲ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده بود. میتسوبیشی که سال گذشته ۸۴۵ دستگاه به کشور وارد کرده بود امسال دو هزار و ۱۸۰ دستگاه وارد کشور کرده است. در این بین برند پورشه نیز که ۵/ ۱۷ برابر رشد را نسبت به سال گذشته داشته است تعداد ۴۲۶ دستگاه پورشه ماکان را به کشور وارد کرده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۵ دستگاه پورشه به کشور وارد شده بود.

در این بین اما حضور برندهای جدیدی چون نیسان نیز در بازار خودرو کشور موجب شده که آمار واردات خودرو به کشور افزایشی باشد. هر چند نیسان از سال گذشته مجوز واردات خودرو به کشور را دریافت کرده بود اما این برند در ۶ ماه سال گذشته تنها یک خودرو وارد کرده بود اما در نیمه نخست سال جاری این برند ۴ هزارو ۸۴۷ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده است که اثر جدی در میزان واردات خودرو به کشور دارد.

در این بین یکی دیگر از دلایل افزایش واردات خودرو به کشور، فعالیت مجوزهای خاص و تولیدکنندگان در امر واردات خودرو به کشور بوده است. در این زمینه می‌توان به واردات خودرو توسط وزارت امور خارجه، مجوزهای جانبازان معلولان و... اشاره کرد. بنابر آمار رسمی سهم تولیدکنندگان، مجوزهای خاص در واردات خودرو طی ۶ ماه نخست سال ۲/ ۱۱ بوده است. به‌طوری که این دسته توانستند ۵ هزار و ۱۶ دستگاه خودروی سواری به کشور وارد کنند که قطعا این رقم نیز در افزایش آمار تاثیرگذار است. همان‌طور که اشاره شد واردات ۲ هزار و ۷۱۹ دستگاهی کپچر از سوی ایران خودرو جزو این آمار به حساب می‌آید.

از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره پساتحریم تغییرات بسیاری را در قوانین و مقررات واردات خودرو به کشور اعمال کرده است بنابراین بسیاری از کارشناسان نسبت به ثبات سیاست‌گذاری‌ها در حوزه واردات خودرو تاکید دارند. به اعتقاد کارشناسان هر گونه عدم اطمینانی در بازار به واسطه تغییرات مکرر قوانین و مقررات موجب می‌شود که واردکنندگان بیش از پیش نسبت به واردات خودروهای ثبت سفارش شده اقدام کنند. بنابراین بهتر آن است که دولت سیاست‌های خود را به‌صورت شتابزده دنبال نکند و از سوی دیگر نسبت به ورود بازیگرانی چون خودروسازان در عرصه واردات خودرو نیز با دقت برخورد کند.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته